Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spela in tv på HD med Terratec Tvalue


Leonardus

Rekommendera Poster

Tjena, Har ett Terratec Tvalue tv-kort och vill spela in en tv-serie på hd'n. Det blir väldigt hackigt både i ljud och bild. Använder programmet som följde med kortet. Om jag spelar in okomprimerad blir det hackigt, spelar jag in komprimerad blir det dessutom osynkat och helkass. Hur gör jag? Skall jag först spela in okomprimerad och sedan komprimera eller komprimerar man direkt? i så fall vilka format är bäst och kan man använda vilken kombination som helst (ljud/bild). Alla tips idéer mycket välkomna!!!

CPU celeron 1300, RAM 720 MB, OS=XP, Grafik ATI Radeon 7000 64mb ddr.

 

[inlägget ändrat 2004-01-10 00:43:51 av Leonardus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt enkelt är det inte att hjälpa dig, men några enkla råd kan jag kanske ge.

 

Okomprimerat bör alltid fungera, om din datorn hinner med att skriva dataströmmen som blir. Det borde den. Om okomprimerat, nyttja då HuffYuv. Ljudet kan du gott redan då komprimera i MP3-format för att spara utrymme.

Sedan kan du koda om det till lämpligt format med hjälp av exempelvis VirtualDub. Lite arbete, men ger oftast mycket bra slutresultat. Tar väldigt mycket utrymme!

 

Generella råd:

Ställ in färgrymden till YUY2.

Testa första kodning i låg upplösning, okomprimerat eller inget ljud. Öka sedan upplösningenn koda ljudet och se vad din dator klarar av. Processorn bör inte arbeta mer än kanske 70% (ev 80 %) om du inte vill tappa bildrutor.

Tror inte du klarar av att direkt koda till något MPEG4 format, utan du får nöja dig med MPEG2 som högst.

 

Testa HuffYuv, MJPEG (om du har), MPEG1 och 2 (om du kan). Testa kan du alltid även Cvid eller DIvX, men som sagt, tror inte din dator orkar med.

 

Och ja, se till att hårddisken är defragmenterad! Det finns även en hel del "lull-lull" i XP som kan störa en inspelning.

 

Återkom med lite mer specifik info. Sitter själv med ett Terratec Cinergy-kort. Vet inte om det finns så mycket gemensamt mellan våra kort och programvaror, men misstänker det.

 

en liten länk, visserligen mer för videoredigering, men du kan alltid se om några av tipsen kan passa dig.

 

/T

__________

passar på att flytta tråden till Multimedia.

- moderator för Hemmabio

 

[inlägget ändrat 2004-01-10 10:52:35 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket Monshi. Det var mycket hjälp på en gång. Jag har nu laddat ner och installerat cinergy 400, som fungerar MYCKET bättre. Bildkvaliten är också mycket bättre. Bara ljud och bild blir osynkat, och så lägger den av efter ett par minuter pga brist på hd utrymme, fast den har en partition på 10gb för sig. Håller på nu att defragga och städa och gör sedan ett försök till. Har också laddat ner och installerad HuffYuff men.... hur använder man det???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program följde med ditt kort. Med Cinergy 400 menar jag kortet jag har. Till det följer det visserligen med en programvara, det är väl den du laddat hem och testar nu.

 

HuffYuv - tar mycket utrymme, är helt okomprimerad. Hur du använder den?

 

Ja - ställ in inspelning för önskad upplösning. Hög upplösning tar mycket plats.

 

Färgrymden ska vara YUY2. Annars vet jag inte så mycket då jag normalt sett direktkodar till DivX5 eller WMV.

 

Om du har ett program som kan fånga och spara direkt i MPEG1 eller 2 eller om du sparar i MJPEG kan du spara en hel del utrymme. Kvaliten blir fortfarande bra och din processor ska klara av det.

 

Håll koll på hur mycket din processor är tvungen att arbeta.

 

 

Det finns en hel del guider på nätet, bland annat hos Doom9 och även divx-digest.

 

Hoppas du hittar, jag har inga direkta länkar.

Men annars, testa, testa, testa.

10 GB räcker inte långt om du ska spara okomprimerat.

 

Osynkat ljud/bild?

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen. Jo, jag hade redan läst nån annanstans nån gång att det går lika bra att använda cinergy 400 med det här kortet (Tvalue). Och det gör det ju och fungerar mycket bättre tom.

Nuär jag spelar in använder jag alltså yuy2 och 640x480. Det verkar fungera bäst. När kommer YuffNuff med i bilden då?

Med osynkat ljud/bild menar jag att läpparna rör på sig och ljudet kommer antingen senare eller tidigare. Hårddisken är på 40gb och jag använder just nu en partition (10gb) för att spela in på. Jag vet att det inte kommer att räcka i längden ,en det borde ju räcka i alla fall för att testa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för hårddisk? Du skrev att den var på 40GB då har den nåt år på nacken? För är det en 5400rpm hårddisk så kan du glömma att få någon bra upplösning. 7200 rpm är det minsta du ska ha, helst ska du använda en SCSI-disk eftersom den tar väldigt lite processorkraft vid skrivning.

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack MiB, det är en sån här 75 gpx eller vad det nu var. Jag tror att det är en 7200, men jag skall kolla. Jag tror förresten att det är under kontroll nu. Jag använder nåt format som heter PICvideo MJPEG compressor, och för ljudet Microsoft ADPCM (ACM). Hittils ser det lovande ut.

Tack för hjälpen och har du fler tips, jag har mycket kvar att lära!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag har mycket att lära, det har vi alla.

 

Jag testar än olika inställningar för att maximala kvalite och minimera upptaget utrymme med så lite arbete som möjligt.

 

MJPEG, som jag tidigare rekommenderat, är bra för dem med begränsat utrymme som vill efterbehandla sina filmer. Med efterbehandling menar jag bearbetning i exempelvis VirtualDUb för att ta bort interlaceeffekter och koda om filmen med flerpass DivX för att i slutändan få så hög kvalite som möjligt.

 

Även ett bra alternativ om man vill Timeshifta då metoden tar ganska lite processorkraft i anspråk både vid kodning och uppspelning. Inget fel att använda MJPEG för andra inspelningar, men om du har tillgång till MPEG2 är det troligen ett bättre alternativ om du ej tänkt göra de efterbearbetningar jag nämnt. MPEG2 fungerar även för det iofs, främst är det mer utrymmessnålt än MJPEG.

 

Ljud - bild osynk. Fortfarande?

Tre råd:

Uppdatera drivrutin för grafikkort, ljudkort och ditt TV-kort. Alla tre viktiga komponenter.

Eventuellt även DirectX (om du uppdaterar till DirectX9, missa inte den nödvändig buggfixen. Annars kan du ej söka kanaler på ditt TV-kort)

 

Kontrollera belastningen på processorn (och även hårddisken). Försvinner problemen om du sänker upplösningen?

 

Testa annan ljudcodec.

 

testa, testa, testa...

 

/T

 

[inlägget ändrat 2004-01-11 00:13:21 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi, du är till stor hjälp. Det funkar hyfsat bra nu med yuy2, PICvideo MJPEG compressor och Microsoft ADPCM för ljudet. Det funkar bäst om jag stänger av allt skräp som jobbar i bakgrunden. Även synkningen. Jag har de sista drivrutinerna och directx9 med patch.

Det som jag inte fattar är efterbehandlingen. Vad skall man göra det för? Kan man förbättra kvalité på det viset? Och eftersom jag inte har MPEG2, kan man lägga till det på nå't sätt?

Och sedan en "smaksak". Finns det något minimum för dropped frames som är "godkännbart" eller är det bara en no-no från början. Dvs det skall inte finnas några.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efterbehandling om du önskar spara dina filer i ett lite minder utrymmeskrävande format. Om du vill spara ned dem på CD exempelvis. Vid omkodning passar de ofta på att ta bort interlace problem och trimma så att inget extra är inspelat.

 

Det blir inte bättre kvalitet, det blir det aldrig vid omkodning, men det blir mindre.

 

MJPEg utnyttjas i detta sammanhang efterspm varje bilrduta sparas som en JPEG-komprimerad bild, därav namnet. Det utgör en bra grund vid efterbehandling.

 

Om du ej har MPEG så har du inte MPEG2 två. Cinergy programmet har jag för övrigt aldrig lyckats få att spara i MPEG2. MPEG2-codec är ej gratis. Har en i datorn via WinDVR som följde med mitt kort. Du kan alltid testa att ladda hem den WinDVR som finns till mitt kort hos Terratec och se om den fungerar för dig, tror inte att den fungerar men försök!

I det programmet går det bland annat att Timeshifta. WinDVR2 är inte kompatibelt med mitt Audigy kort.

 

Tappa bildrutor - en smaksak. Att inte tappa några är självklart målet, men inte alltid möjligt. Tappa någon då och då, eller en skur bildrutor vid komplexa schener kan vara svårt. Din dator borde klara det med MJPEG i lämplig kvalite eller MPEG2, har dock ingen erfarenhet av kodningsprestande i skicktet mellan PII@450 och P4@2.53 :)

 

Om du vill pressa det sista ur din dator, testa att höj kodningsprocessens prioritet.

 

Vilka program följde med ditt kort?

Vad klarar det?

 

Tips, för att bara titta på TV, testa DSCaler:

http://www.dscaler.org/

Har även viss experimentell inspelningsfunktionalitet.

 

/T

/T

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena och tack igen! Jag tror att jag har hittat det som fungerar bäst iaf med den här programvaran. Det som följde med kortet är Terra TV control. Väldigt likt cinergy 400. när jag nu använder det programmet och använder mig av samma format osv som i cinergy får jag samma bra format. Jag kom även underfund med att det går att ändra kvalitetsinställningarna på PIcvideo och ställer jag in det på bästa kvalitet då ser det riktigt bra ut.

Då blir det nog efterbehandling med VirtualDub för att få ner filstorleken, om jag har förstått det rätt..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...