Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är det här?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Godkväll!

 

Svarade på mail från min mor som jobbar på Lasarettet i Helsingborg. Jag har kunnat svara på hennes mail så många gånger tidigare, men ikväll går det plötsligt inte.

 

Förstår nada vad som hänt????

 

Jag får tillbaka mailen igen och länken i felmeddelandet lyder så här:

 

http://www.spamcop.net/bl.shtml?195.67.227.31

 

Om jag förstår det rätt så är det tydligen något slags experiment för att blockera spam. Alltså, va f*n, ska helt vanliga oskyldiga mail stängas ute?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din mail är blockerad av lasaretets antispamtjänst. Det kan vara så att du sitter på en IP-adress som har spammat nyligen, nån på ditt subnät spammar så att dom har blockat hela nätet (sånt händer dagligen) mm.

 

Gå vidare och tryck på länken "Was/Why was my mail blocked?" Då ser du om just din adress är svartlistad. Det finns mycket att säga om Spamcop (det kommer nog i den här tråden oxå) men informera kan dom iallafall. Så läs gärna på lite på deras sajt, den är mycket informativ.

 

Kontakta också din ISP och låt dom veta vad som hänt. Och din morsas datapojkar, som borde veta bättre än att anlita en Blacklist som uttryckligen säger att

This blocking list is somewhat experimental and should not be used in a production environment where legitimate email must be delivered

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Lars2W2!

 

Tack för ditt kunniga svar! :-)

Jag ska vidarebefodra det här till min ISP.

 

Poäng!

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska vidarebefodra det här till min ISP.

 

Och som sagt, be din mor tipsa lasarettets IT-folk att Spamcop inte är en speciellt lämplig block-lista om man vill undvika att också icke-spam stoppas.

Om de inte redan gör så borde de istället titta närmare på XBL.spamhaus.org och - enligt min uppfattning *naturligtvis* - SBL.spamhaus.org. (Den förstnämnda är f.ö. detsamma som CBL.abuseat.org) Båda dessa listor innebär en mycket mindre risk för att icke-spam stoppas. Det är möjligt men inte säkert att listorna i kombination dessutom är lika eller nästan lika effektiv mot spam.

 

Orsaken till att du blockades var f.ö. att en Comhem-kund/Telia-kund drabbats av ett virus, inte att det satt någon o vräkte ut spam-mail, en slutsats jag drar huvudsakligen på grundval av Spamcop-rapportens uppgifter om (en bita av) ärenderaden på ett av de mail som förorsakade blockningen, i kombination med att det var rätt få rapporterade mail... Spamcops listning kommer snart att upphöra, så även om IT-folket på lasarettet envisas med Spamcop så kan du snart maila din mor igen. Tills nästa gång samma sak händer och du är tvungen att prata med henne i telefon istället! :-)

 

Mvh

Claes

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Orsaken till att du blockades var f.ö. att en Comhem-kund/Telia-kund drabbats av ett virus, inte att det satt någon o vräkte ut spam-mail, en slutsats jag drar huvudsakligen på grundval av Spamcop-rapportens uppgifter om (en bita av) ärenderaden på ett av de mail som förorsakade blockningen, i kombination med att det var rätt få rapporterade mail...

 

Då får den Teliakunden förmodligen tillbringa helgen utan internet. Telias nya drive är ju att tillfälligt stänga av kunder som är virusinfekterade. Allt för att kunden ska kontakta Telia och då få hjälp att bli av med viruset.

 

När viruset är borta så blir kunden uppkopplad igen.

 

Bra tips du gav angående antispamtjänster. :-)

 

Värda poäng där...

 

Spamcops listning kommer snart att upphöra, så även om IT-folket på lasarettet envisas med Spamcop så kan du snart maila din mor igen. Tills nästa gång samma sak händer och du är tvungen att prata med henne i telefon istället! :-)

 

Skönt att jag inte är blockerad för alltid. :-)

Var nästan rädd för det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-08 18:23:49 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej

 

Lasarettets mailsystem är underordnat Region Skånes. Det är Region Skånes mailgateway som styr vilka spamfilter som tillämpas/används. Inställningarna har påverkat ett flertal domäner som helt har stängts ut. Detta är inget Helsingborgs Lasarett själva kontrollerar.

 

Hälsningar

 

Anställd på lasarettet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Region Skånes mailgateway som styr vilka spamfilter som tillämpas/används. Inställningarna har påverkat ett flertal domäner som helt har stängts ut.

 

Tveksamt om de egentligen får filtrera direkt i mailservern, se nedanstående saxat ur Landstinget Hallands intranät:

 

"Eftersom vi är en offentlig förvaltning får vi i dagsläget inte stoppa mejlen direkt i mejlservern, utan det vi kommer att göra är att markera dem , något som gör det möjligt för er att automatiskt sortera bort dom i outlook. "

 

Risken är ju uppenbar att legitima mail filtreras bort och hur går det med skyldigheten att diarieföra korrespondensen..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tveksamt om de egentligen får filtrera direkt i mailservern

...en *mycket* intressant fråga tycker jag. Jag har haft lite mailväxling med Riksdagens IT-funktion i frågan, och enligt dem så är det *inte* OK att göra så.

 

Min tolkning [iANL och allt sånt...] är att en myndighet inte kan sortera bort/kasta inkommen e-post utan att ha kollat om den ska diarieföras, dvs läst den. Men å andra sidan, om trafik stoppas redan i mailservern (före DATA-kommandot) så tycker jag det är mer jämförbart med en låst dörr där ett bud inte kommer in med ett brev till myndigheten. Dörren är låst för att det är fel tid på dygnet, eller för att det finns en annan dörr som ska användas... dvs brevet/mailet kan skickas på annat sätt (från annan server, i pappersform etc). Den springande punkten i min tolkning är att det inte kommit in till myndigheten om det stoppas i tid (vilket också ska innebära att avsändaren - avsändande IP-nummer - får ett besked om att transaktionen misslyckats). Det är i min tolkning däremot inte OK att acceptera mailet och att *sedan* (efter en eventuell maskinell koll av innehåll typ spamassasin/K9 och/eller koll mot DNSbl's) "bounca" det till from-adressen, from-adressen är som bekant inte nödvändigvis den verkliga avsändaren och framför allt så har myndigheten då tagit emot meddelandet redan.)

 

Så jag tycker att myndigheter ska fortsätta med DNSbl för att stoppa spam (för övrigt det sätt att skydda sig mot spam som regeringen uttryckligen anvisar för myndigheter och företag i den just nu högaktuella spam-proppen) tills JO uttalat sig i frågan.

 

Sedan är det en helt annan fråga att myndigheter och seriösa företag INTE ska använda sig av Spamcops DNSbl för att *stoppa* spam/mail, möjligen för att flagga upp mail som misstänkt spam.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...