Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bränna mpg filmer på DVD skiva för DVD-spelaren


EricaPMU

Rekommendera Poster

Hej!

 

Sitter här med ett par mpg-filmfiler som jag skulle vilja bränna på en DVD-skiva för uppspelning i DVD-spelaren här hemma. Jag vet hur man bränner dessa en och en på vanliga CD-R skivor för uppspelning i DVD:n, men nu har jag inskaffat DVD och vill självklart kunna göra samma sak med den. Har testat att välja DVD-video i Nero Burning Room men det fungerade inte att bränna då. Jag tror att fil formatet är mpeg-2. Har varit inne på bl.a. www.dvdrhelp.com och tittat men hittar inte någon hjälp där. Om man använder Nero för att bränna, vad ska man välja för att lyckas med detta och vilket filformat kan filmerna vara i??

 

Är tacksam för all hjälp!!

// Erica

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns 2 sätt som jag skulle testat, (jag får inte min dvdrw förrens imorgon) dels via VCD-GEAR lägga in dina filer i det programmet för att skapa en stor BIN/CUE-fil.

Välja att inte spanna filerna så ska det bara bli en fil (eller 2 då bin/cue) därefter bränna en image i nero.

Eller testa med NeroVisionExpress, fast jag är rädd att du måste köpa plugin till den för att kunna åstadkomma önskat resultat.

Men som sagt jag har inte testat detta själv, men jag skulle i första hand testat med VCD-GEAR.

http://www.vcdgear.com/download.html

 

//Roger

 

Simple and primitive with a good understanding of the common man.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

 

Testade detta och blev imponerad över hur snabbt det gick att göra om filerna till svcd och bin/cue fil.

 

Det fungerade som det skulle fram tills dess att jag skulle bränna den. Valde "burn image" som man brukar men fick felmeddelande då jag tryckte på cue-filen. Antar att det kan ha att göra med storleken på filen kanske. Filen blev 2,3 gig då jag la in 3 film filer i den. Testade att starta cue filen i deamontools och då fick jag fram filmen som jag skulle så det fungerade, men inte att bränna den :(

 

Tack för hjälpen iallafall! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd programmet tmpgnec dvd author för att göra om mpegfilmerna till video_ts & audio_ts filer, bränn sen som dvd movie i nero funkar bra för mig!

Så måste du såklart ha en dvdbrännare!;o)

 

[inlägget ändrat 2004-01-09 22:41:09 av Hellrik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo såklart att jag har en dvd-brännare när det är dvd jag bränner :P

 

Kom iaf fram till att det var för mycket jobb bara för den lilla saken att få filmfilerna på en skiva så jag brände ner dem på olika skivor som jag brukar istället :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är mpeg-filerna VCD, SVCD eller DVD format?

Använd G-Spot (http://www.headbands.com/gspot/download.html) för att få veta mer om din fil.

 

Är de i VCD eller SVCD så kanske du måste koda om dem.

TMPGEnc Plus (http://www.tmpgenc.net/e_main.html) är utomordentligt för detta.

Är de i DVD format är det precis som Hellrik säger bara att köra dem i TMPGEnc DVD Author (länk ovan).

Båda programmen finns på

 

Som sagt är det inte säkert att du måste kodda om filmerna. Testa tex denna metod för att bränna SVCD-filmer på DVD-skivor: http://www.mediachance.com/dvdlab/tutorial/svcd.html

 

[edit: tillägg]

lite kortinfo om

VCDFORMAT (MPEG-1)

NTSC = 352x240, 29,97fps

PAL = 352x288, 25fps

 

SVCDFORMAT (MPEG-2)

NTSC = 480x480, 29,97fps

PAL = 480x576, 25fps

 

DVDFORMAT (MPEG-2)

PAL = 352x576, 25fps

PAL 16:9 = 720x576 25fps

NTSC = 252x480 29,97fps

NTSC 16:19 = 720x480 29,97fps

[inlägget ändrat 2004-01-10 02:04:16 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filerna är i mpeg- svcd format och min tanke var helt enkelt som så att eftersom man får plats med en sådan film fil på en vanlig skiva och att den då tar en 750Mb / skiva, så borde man få plats med 3 likadana sådana filer lugnt på en DVD eftersom det rymmer 4,7 Gig på en DVD skiva. Försökte iaf att bränna mina 3 mpeg - svcd på en DVD men det visade sig att Nero konverterade filerna automatiskt och på så sätt så fick det inte ens plats 2 filer på skivan då EN film fil på cirka 800Mb helt plötsligt tog 2,7 Gig.

 

Varför går det inte bara att bränna ner dem på en DVD så som när man bränner dem som en SuperVideo CD ?? :(

 

// Erica

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EricaPMU:

Som jag skrev innan så kan du kolla

http://www.mediachance.com/dvdlab/tutorial/svcd.html

för att bränna SVCD-filmer på DVD.

 

Hellrik:

Själv betalar jag för programvara jag gillar. Speciellt när den kommer från "små" utvecklare med bra produkter. Det ökar chansen att de finns kvar och fortsätter skapa bra program.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cluster:

Okej att vi har olika syn på saker och ting, men jag har en fråga till dig:

När jag gjort om mina mpegfilmer till video_ts och audio_ts och sedan bränner dom går allt bra, men när jag sen tittar på dom så är bilden ihoptryckt till halva storleken bara, i datorn visas den till vänster på skärmen och på tvn uppe i rutan kan inte komma på vad det är? Vet du? Har använt tmpgenc för att få ett dvdformat på filmen först!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror säker på inställningarna i TMPGEnc kolla MPEG settings, fliken Advanced.

Ange lämplig Source aspect ratio.

Välj passande Video arrange Method, tex Full Screen (Keep aspect ratio)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag konverterar med TMPGEnc så får jag inga audio_ts

vet nån hur det kommer sig ?

när jag sedan bränner över .vob filerna till dvd skivan, så får jag perfekt bild, men inget ljud..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, men varför ska man bränna om man inte får nåt i audio_ts mapen? då får man ju inget ljud, känns lite onödigt att slänga iväg en skiva, eftersom man inte haft orken att inskaffa dvd-rw skivor ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sällan man "får" något i audio_ts-mappen. Den finns där eftersom det är standarden. Däremot så kommer du om du bränner med alla filer antagligen att få ljud (trots att audio_ts-mappen är tom).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det va ju det som inte hände, jag brände med alla filer som låg i video_ts mapen, fick perfekt bild, men tyvärr inget ljud alls :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort på följande sätt och fått det att funka:

Sarta Nero 6, välj dvd video, högerklicka i det stora fältet och välj add files, browsa sedan fram video_ts mappen och audio_ts mappen, markera båda mapparna och lägg till dom,sen är det bara att bränna! Köp en dvd rw skiva med, underlättar en hel del när man prövar sig fram min kostade 45 kr och den har redan betalt sig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Är inte bra. Bilden blir taggig och du skall helst ha en avi-fil. Sök i första hand efter sådana.Då kan du få nästan lika bra bildkvalitet som på köp och hyr-DVD:er.

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

HEJ!

Jag vill rekommendera dig att prova med att lägga alla .mpg (svcd) filer direkt på DVD-skivan. Alltså hoppa över att göra om dem till "äkta DVD". I mitt fall så fungerar det utmärkt att spela upp dem på den stationära DVD-spelaren på samma sätt som om det skulle vara .mp3 låter eller .jpg filer. OK jag har en ett år gammal superbillig Denver DVD. Men det borde fungera även på dyrare.

 

Det problemet jag har, som någon säkert kan ge tips om är hur man får in subtitle ( Svensk text) på .mpg filmen när den ligger löst!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Det låter intressant och jag skall prova det. Min senaste brända DVD var väl suddig. Det var två mpg-filer som jag gjorde till en i Nero. Bildkvaliteten försämras m.a.o om man ändrar för mycket?

 

 

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Kollade på subtitles en annan gång på Neros hemsida. Då hade de inte ännu fått fram någon möjlighet att bränna in subtitles i efterhand. Låter ganska krångligt. Att få det att stämma med exakt rätt filmsekvenser, men det finns säkert program till det.

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Hej,

 

Skulle bli tacksam för lite hjälp.

 

Jag ha rsedan tidigare laddat ner massa avsnitt av en tv-serie som jag skulle vilja bränna till en DVD som jag kan spela upp i min stationära dvd-spelare. Totalt rör det sig om 20 avsnitt och dessa är mindre än 4,7 gb.

 

Är det någon som kan topsa mig om hur jag kan göra?

 

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju på i vilket format och i vilken kvalité dina filer är samt vilka format som din stationära DVD-spelare klarar av at spela upp.

 

 

/Cluster

----------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

-----> http://unic.serveftp.com/eforum <-----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag har problemet att jag har en 4,7 Gb skiva, men Nero Vision vägrar att bränna så mkt. Det står tydligt att mitt projekt som ska brännas är under 4,7, men det går inte. Om Nero själv får bestämma vill det inte bränna mer än knappt 4 gig (!). Är det någon som har några tips? Jag försökte ställa om till overburn i menyerna, men det gick bara att ställa in för CD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...