Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skrivare i nätverket


Jens Andersson

Rekommendera Poster

Jens Andersson

Jag har problem med att jag inte kan se skrivarna i nätverket från windows98-klienter. Jag kan lägga till skrivarna manuellt från klienterna genom att ange sökvägen, jag ser även skrivarna i nätverket från min NT-maskiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken skrivare ? HP ?

Är dom installerade på en NT server ?

Har dom IP. Nr. ?

Använder du HP:s JetDirekt ?

 

 

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jens Andersson

Ja, det är 2 Hpskrivare laserjet4plus och en laserjet6000modell.Jag använder Hp:s jetdirekt, och har fasta ipadresser för dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill att skrivarna ska synas på nätverket för klienterna också så måste du springa runt och installera JetDirekt även där...

 

Det gör man inte ;-) !

 

Man installera skrivaren på servern sen får klienterna ansluta till servern där skrivaren är installerad och utdelad.

 

 

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jens Andersson

Skrivarna är ju installerade och delade på servern, det går bra att använda dem från klienterna men jag kan inte se dem, det har funkat innan utan att jag installerat jetdirect på klienterna...

 

//Jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jens Andersson

Jag har servicepack 6,så det borde inte vara nåt problem. Jag funderar på om det kan vara nåt med WINS men det verkar inte heller logiskt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WINS, nja... tror inte på det ..

 

 

nää..dax att dra till Computer World Expo....

 

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jens Andersson

Du menar om loginscriptet skulle vara boven i dramat? Det enda som anges när de loggar in är uppmappningar och virusscan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ronnie Grünberg

du måste vara säker på att inte config.pol används vid inloggning. det syns tyvärr inte när man loggar in. du måste ta reda på var den ligger och se om begränsningar har gjorts.(ligger oftast på \public katalogen i novell eller i netlogon katalogen på ntservern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ronnie Grünberg

försök berätta lite mer om strukturen på själva nätverket. Är det en NT domän som klienterna loggar in på ? mm. ju mer detaljerat desto lättare att lösa problemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jens Andersson

ja det är ett rent NT-nät som är en del av en domän(vi har även kontor i Stockholm, och det är samma domän), 20 klienter, 1 server(BDC). Användarna loggar in med användarnamn och lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oj oj... vilka långa namn...

varför inte köra typ HPLJet4P tex.

det kan vara en orsak till att de inte syns, det kan vara värt att prova...

 

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om utdelningsnamnet är längre än 12 tecken så syns det inte i win95 och 98. Varför vet jag inte men så är det.

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har exakt samma problem med en skrivare på min arbetsplats. En Zerox skrivare med skrivarserver.

Ska kontrollera det där med 12 tecken på måndag, men jag tror inte jag har så långt namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Du skall inte ha mellanslag eller tecknet $ i delningsnamnet samt hålla dig till max 12 tecken för Windwoss maskiner och max 8 tecken om du har DOS maskiner i nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...