Just nu i M3-nätverket
Jump to content

No Mouse, No Keyboard...

Guest

Recommended Posts

Hej!

Jag har beställt Linux Mandrake 9.2 på cd. Verkar vara rätt så användarvänligt efter vad jag läst så det ska bli kul att prova!

I väntan på att dessa skivor ska komma från Linuxstore så tänkte jag att jag kan väl testa en gammal Linux Redhat 6.0 från en datatidning så länge som låg här och skräpade.

I med den skivan och omstart av datorn. Det fungerar ju bra. Det börjar att installeras efter att jag gjort lite Linuxvänliga partitioner. Efter 3 min så ångrar jag mig... fråga mig inte varför men sån är jag.

Enda sättet att få stopp på installationen vara att stänga datorn på de grymma sättet... hålla nere stängaknappen i 3 sek så slocknar laptopen.

Startar igen och Win XP får igång som vanligt... nästan... den där blåa saken som går från vänster till höger på skärmen under uppstarten segade sig fram. Men allt gick igång. Lägger fingret på pekplattan... och pekaren rör sig inte alls!

Va e detta! Nåja, man har väl varit med förr *ler*. Kopplar in en vanlig mus som normalt fungerar direkt men den är död den också. Kollar i system och där finns ingen mus, försöker att installera både mus och Synaptics drivrutiner för pekplattan.

Startar om datorn. Det är fortfarande skit! Eller ännu värre för nu är tangentbordet också dött! Hur kul är det på en skala när jag inte ens kan styra datorn med tangentbordet? Den enda knapp som fungerar är on/off-knappen.

Stänger datorn och startar om den 4-5 gånger. Samma skit! Jaha tänker jag, den får väl in på garantireparation för det verkar som om det är något fysikt fel på tangentbordet.

Men så tänker jag: jag har öppnat datorn förr då det var skit med bios-batteriet så jag kan väl göra det igen och "kolla". Jag öppnar datorn och kopplar loss tangentbordet, hd:n, en massa sladdar med små j-ä kontakter och diverse plåtbitar och sånt. Rör på kontakter och slår lite överallt.

Sätter ihop allt igen och startar datorn. Den blåa saken håller rätt fart nu och mitt hopp stegras! Fråga mig inte vad det var jag gjorde som fixade det men nu funkerar pekplattan och tangentbord igen!

Bosse, 49,2 kbit/s i väntan på Mandrake 9.2...

Hur du ser ut! "http://eforumare.just.nu"

Bredbild! "http://w1.413.telia.com/~u41315250/bredbild.html"

Mauritz Lybeck

Det var ju ett riktigt äventyr det med lyckligt slut och allt :-)

Ibland fixar sej problem bara man rör om och installerar om och håller på med allt, och efteråt vet man inte riktigt vad man gjort!!! Bara att det fungerar igen.

Sedan så blir man ju lätt ganska "het" i sitt bökande i sådana där kritiska situationer :-)

Mauritz.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...