Just nu i M3-nätverket
Jump to content

förvirrad

Cornholio

Recommended Posts

ska chassifläkten blåsa in i lådan eller ska den blåsa ut från lådan eller en ut och en in. Nu har jag 3 fläktar en fram och två back och alla blåser ut, som sagt förvirrad tacksam för förslag

/Cornholio

[inlägget ändrat 2004-01-02 22:54:47 av Cornholio]

[inlägget ändrat 2004-01-02 22:55:39 av Cornholio]

Stefan Eklinder

Fläkten i fronten ska blåsa in i lådan. Däremot ska fläkten som sitter där bak blåsa ut luften. :-)

Så vill jag ha det...

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

E Cleaver

Helst ska man ju ha en som blåser in och en som blåser ut, liksom få in kall luft och samtidigt blåsa ut den varma luften.

Och då skulle fläkten i fram blåsa in och dom andra blåsa ut enligt mig.

#Seppo

Jag måste nog hålla med. Eftersom nätagget är det som oftast genererar mest värme eller kommer på delad plats med processorn så är det nog dumt om man låter all den luften gå igenom lådan.

Däremot så bör man nog också se till att det kommer in ny kylande luft. Tar man bara bort all luft så blir där ju vakum. Och då kan inte flänsar och fläktar lasta av sin värme på något.

/JANspeed

Nätaggregatets fläktar blåser ut luft ur tornet. Den varma Luften kommer ut baktill på tornet.

Alla utsugsfläktar kommer att konkurrera om den luft som behövs för att kyla nätaggregatet.

Det logiska är därför att

-chassifläkten(arna) sitter lågt framtill på tornet och blåser in luft i lådan.

-tillräckligt stora hål finns högt baktill på tornet

Högt baktill på tornet för att luften ska gå förbi processorn, inga utsugsfläktar behövs.

Det är vanligt att det är mycket små hål i tornet för luften att passera genom. Detta ger visselljud och behov av fläktar både för inblås och utsug för att klara tryckmotståndet i de små hålen.;-(

På min tystaste dator klippte jag därför upp en öppning i plåten

100 x 200mm lågt framtill på tornet.

Klistrade liggunderlag med 2 hål för 80x80mm PAPST fläktar över öppningen. Fläktarna limmade mot liggunderlaget. Liggunderlaget hindrar att fläktvibrationer förs ut i plåten, dämpning. Fläktarna blåser in i lådan över hårddiskarna och kyler dessa.

I tornets plastfront framför Papstfläktarna borrade jag nya hål för att inte bromsa luften till fläktarna.

På samma sätt för att minska luftmotståndet, klipte jag en öppning i plåten baktill på lådan, högt, precis nedanför nätaggregatet på ca 120 x 120mm, här kan luft som inte sugs in i nätaggregatet blåsa ut.

Under grafikkortet är en täckplåt baktill på tornet för PCI-kort borttagen för att luft ska blåsa ut här förbi grafikkortet. kyla grafikkortet.

Genom att luftmotståndet genom tornet är lågt räcker det med de två 80mm chassifläktarna lågt ner i fronten på tornet för att blåsa luft genom tornet.

[inlägget ändrat 2004-09-03 18:35:46 av erik6]

[inlägget ändrat 2004-09-03 18:37:18 av erik6]

[inlägget ändrat 2004-09-03 18:45:55 av erik6]

[inlägget ändrat 2004-12-01 12:58:37 av erik6]

• 3 years later...
StyleToKill

jag tycker du ska köpa ett uppgraderingspaket, med moderkort och processor. kanske ett nytt RAM minne. överklockning får man inte så mycket ur. det är bättre att köpa nytt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...