Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

stänga alla fönster


Christoph

Rekommendera Poster

Halloj,

 

jag undrar om det finns något sätt som stänger _alla_ browserfönster automatiskt.

 

Jag måste nämligen logga in mig till ADSL-tjänsten via en hemsida (det går inte via ett programm) och dess formulär. Det fixade jag att det fylls i automatiskt. När jag dock klickar på submit-knappen öppnas det två andra fönster där jag inte vet vad de heter (eftersom de anropas via ett cgi-script). Finns det ett sätt att stänga även dessa?

 

Hälsningar,

 

Christoph

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste nämligen logga in mig till ADSL-tjänsten via en hemsida (det går inte via ett programm)

Är inte en webbläsare ett program? ;) Menar du att det inte finns nåt färdigt program för att logga in automatiskt? Vad är det för ADSL-tjänst? Hur funkar inloggningen? Är det bara ett webbformulär som postas? I så fall kan du använda t ex cURL (http://curl.haxx.se).

 

Alternativt kan du ju använda nån pop-up-blockerare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj!

 

Sorry att jag inte svarade tidigare, har delvis haft större problem med att komma in här på eforum.

 

Det är en vanlig ADSL-tjänst antar jag. Min ISP, Ålcom, kräver att man loggar in sig om man skall kunna använda Internet utanför deras nät. Det betyder då också att du måste logga in dig om du vill kunna använda ICQ eller Messenger.

 

Det hela är ett vanligt HTML-formulär, där två text- och ett hidden-fält (anv.namn, lösenord och "referer", dvs. sidan där han/hon kom ifrån) skickas till ett CGI-script. Efter ett lyckat login öppnas två stycken fönster (ett med länken där man kom ifrån [om det var tomt, öppnas Ålcoms hemsida] och ett med statusfönstret som bl a visar trafikkvoten).

 

Jag vill bara undvika att jag har två fönster öppen när jag starta datorn och ett script körs för att logga in automatiskt. Men det kanske cURL kan hjälpa till med, skall pröva det under dagens lopp.

 

Tack för hjälpen så länge!!!

 

/C.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte spara själva inloggningssidan någonstans så att vi som inte har ålkom kan se hur den är utformad?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde jag visst göra - det är dock bara ett vanligt formulär, tror mej. Och det är inte formuläret som ger mig problem. Det jag bad om hjälp om är två fönstrar som poppar upp sen, efter en lyckad inloggning.

 

Jag är inte på Åland just nu - och om jag kör fjärrskrivbord och loggar ut mig på den burken som står där har jag ingen internet och förbindelsen via fjärrskrivbordet bryts - ingen idé, vill säga.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt att det håller förbindelsen igång - det är dock inte det största problemet, jag har ett program installerad som kollar varje minut om jag har fått ett mail, det finns alltså regelbunden trafik via linjen.

 

Vet Du om programmet loggar in mig på Ålcom också? Kan inte testa just nu, eftersom jag inte är på Åland just nu (via fjärrskrivbord funkar det inte, se ovan).

 

Hälsningar,

 

Christoph

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde jag visst göra - det är dock bara ett vanligt formulär, tror mej. Och det är inte formuläret som ger mig problem. Det jag bad om hjälp om är två fönstrar som poppar upp sen, efter en lyckad inloggning

 

Anledningen till att jag frågade var att om man vet hur formuläret ser ut (dvs vilka namn fält har och så) så är det en munsbit att göra ett litet hack som postar formuläret och sen håller det hela igång utan att du behöver ha några fönster uppe. Som en osynlig browser lixom.

Det är exakt det lfConnectionKeeper (som nämns ovan) gör fast den är specialgjord för Telia/ComHem:s inloggning. Hacket från aim-aland.net gör nog exakt samma sak, fast för din ISP.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finemang - tack för ditt svar.

 

Hur gör jag det konkret då? Jag har ett formulär från deras login-sida, med 3 fält:

 

- username

- password

- referer (hidden; det här har ett värde om man har försökt att komma in via en länk. Om login lyckades, skickas man till denna länk igen)

 

Sedan har jag en länk till ett cgi-script som anropas och som kollar att användarenament och lösenordet är korrekta. är det korrekt, skickas man vidare till "referer-sidan" och ett litet popup-fönster öppnas med uppgifterna om hur länge du har varit uppkopplat, vilket ip-nummer du har, etc.

 

Jag vill dock inte att något fönster öppnas. Programmet cUrl verkar vara rätt lovande, har dock inte lyckats med att testa det på ett annat formulär än.

 

aim-aland.nets program gör inget mera än att skicka lite data till en server som du kan anger. mitt mailprogram funkar lika bra för detta ändamål, att hålla igång uppkopplingen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Ingen aning faktiskt.

Men precis som fhe skirver är det inga problem att fixa ett litet program som loggar in dig om man får lite mer info om inloggningsproceduren(sidan).

 

//Patrik J

"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Vad mera behöver ni veta än fälten och hur det hela går till? Det här är nästan allt som finns att säga om forumläret:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=535442#536885

 

Missförstår mig inte - jag _vill_ gärna lägga ut formuläret, men jag har inte tillgång till det eftersom jag inte kan koppla bort min dator på Åland "bara" för att komma åt formuläret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet cUrl verkar vara rätt lovande, har dock inte lyckats med att testa det på ett annat formulär än.

 

Med curl för att posta korrekt formulärdata följt av en evig loop med ping var 40:e sekund (eller nåt) så kan du nog åstadkomma det du vill, fast då behöver du ett console-fönster uppe och det är ju trist. Betydligt bättre att använda ett riktigt inloggningsprogram.

 

aim-aland.nets program gör inget mera än att skicka lite data till en server som du kan anger. mitt mailprogram funkar lika bra för detta ändamål, att hålla igång uppkopplingen.

 

Nu har jag förvisso inte tittat på aim-alands program men det är just "skicka lite datat till en server" som du behöver göra, det är det som görs när du loggar in. Det extra fönstret du har är antagligen bara ett fönster som laddar om sig själv hela tiden för att berätta för inloggningsservern att du är aktiv, om programmet är ens i närheten av vad LFConnectionKeeper m.fl är så hanterar det den uppgiften också.

 

En annan lösning är kanske att maila formuläret till han som snickrar ihop LFConnectionKeeper och fråga om han inte kan lägga in stöd för ålcom också, de verkar ha ett nära identiskt system som de han redan har stöd för.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj igen,

 

tack för svaret, än en gång.

 

Jag är fortfarande osäkert om vi prata om rätt sak - jag vill logga in mig automatiskt, dvs. att jag måste skicka mitt anv.namn och lösenord, t ex med curl. Har jag gjort det, har jag en förbindelse till Internet. Att här o då skickar lite data är inget problem (som sagt, mitt mailprogram sköter det inte minst).

 

När curl är avslutat är ju allt i sin ordning, inte måste man väl har fönstret kvar, eller hur?

 

Som jag skrev - jag är osäkert om du förstår att jag vill logga in mig. Skall dock maila en rad till Lennart Franzén (lfconnectionkeeper), för det han gör är nog samma sak som antagligen körs via Telias hemsida också (har för mig att man hos Telia måste logga in sig via en sida 10.0.0.1 eller så).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du överdramatiserar problemet, det är världens enklaste grej att lösa och det räcker förmodligen rätt långt att logga in med curl MEN du behöver med stor säkerhet något som håller anslutningen vid liv så du slipper logga in igen när du har ätit middag och framförallt så att du kan komma åt datorn om du inte är hemma. Det är där program som LFConnectionKeeper m.fl tillför något framför att bara göra en inloggning med curl (eller något annat som kan posta HTML-formulär).

 

Har du något som pollar mail varje minut (som du skriver ovan) så har du naturligtvis inget större behov av att hålla linan igång på annat vis, isf kan du lösa inloggningen genom något i stil med följande:

 

curl.exe -e http://loginsidan/ --data "username=user&password=hemligt&referer=" http://
login.alcom.al/login.cgi

Observera att du naturligtvis måste ändra url:arna i raden, det som står efter -e ska vara url:en till sidan där formuläret finns och det som står sist ska vara url:en dit formuläret postas.

 

Tänk också på att du säkert vill bli inloggad igen om de av någon anledning bryter förbindelsen (t.ex vid ett strömavbrott eller service), programmen brukar fixa sådant åt dig.

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-09 09:16:36 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt - jag har inget större behov av ett program som håller igång förbindelsen. Det som jag behövde hjälp med var att logga in automatiskt. Jag skall pröva ditt förslag med curl snarast möjligt (måndag) och maila en rad ifall det inte funkar, okej?

 

Hittills: tack för hjälpen!

 

/C.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan hända att de förväntar sig namnet på knappen i formulärsdatat också. Funkar det inte föreslår jag att du lägger upp en kopia av inloggningssidan någonstans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Halloj igen!

 

Nu är helgen på Åland över, jag har kunnat testa detta. Och: det funkar hur bra som helst! Det öppnas ett litet fönster (cmd.exe, som anropar .bat-filen) och stänger det igen efter några sekunder, utan att det skrivs ut något på skärmen (">nul").

 

Tack för all hjälp!

 

Christoph

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...