Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur var det med AirPort!


Jonas Wikström

Rekommendera Poster

Jag kan INTE se att AirPort skulle vara en felsatsning även om BlueTooth utvecklas för trådlösa applikationer. Dessutom vill jag att du motiverar på vilket sätt Microsoft är guds eget lilla företag (du brukar yra om det) och varför Apple är så hemska :-)

Jag kan inte se att Apple satsat på fel teknologi, men du kanske tycker att PCI, AGP, Open GL, Unix m.m är "felaktiga teknologier" eftersom de inte kommer från Microsoft.

Nej, du kan väl fortsätta att leva i den lilla drömvärlden där Windows är himmelens gåva till mänskligheten och där andra system är något som f-n själv uppfunnit. Du brukar ju skälla på allt som inte heter Windows, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Jag förstår inte relevansen i din länk. Förtydliga tack. Vill man dissa Airport så borde man väl snarare sikta in sig på att den inte direkt varit 100% plug´n´play (i Mac-betydelsen) samt tagit lång tid att sprida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Citat ur artikeln

 

"Att PC-kortet har Ethernetanslutning är viktigt eftersom Bluetoth inte ska ses om ett trådlöst LAN, menar Ad Neefs, sälj och marknadschef för norra Europa på TDK Systems. "

 

Vilket betyder att Bluetooth och AirPort (som heter ORINOCO på "PC-språk" http://www.wavelan.com/) inte konkurrerar med Bluetooth, lika lite som IrDA konkurrerar med koppar ethernet. Kag kan mycket väl se en laptop/powerbook utrustad med intern BT för kommunikation med telefon/PDA/C-pen Uname it, samtidigt som den är utrustad med AirPort/Orinoco eller liknande teknologi för snabbare nätverkskommunikation eller kommunikation över längre distanser (innomhus). Airport/Orinoco konkurerar ju inte heller med trådlös överföring via mikrovågsläng mm utan är avsett att vara ett komplement eller ersättning till kopparbaserad Ethernet inomhus med den fördelen att man inte behöver dra kablar in till alla rum, det är snabbare, och enklare att plugga in några airport-basstationer.

 

mvh

Erik G

(Som missade att besöka TDK´s monter)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Jon , din trögstartade människa ? Kan du något om datorteknik ?

Först dissar du AirPort, sedan hyllar du bluetooth när det används som AirPort!

Jag kommer inte ihåg om det var du som skrev att BT inte var tänkt för LAN bruk.Men den som nu gjorde det får väl äta upp sin dator....

 

Sedan är det ju en poäng att BlueTooth kommer kosta betydligt mer än AirPort och Airport finns ju redan på marknaden , när finns BT 2002?

 

Ericson har ju inte ens fått ut någon WAP telefon än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

JAG är en av dem som skrev att BT inte är till för LAN, och jag vidhåller att det är skillnad på trådlös dataöverföring och LAN. Kraven på ett trådlöst LAN är ju lite större än på trådlös överföring av kalender och visitkortsdata.

Dessutom vore det ju overkill att använda ett LAN-system för att överföra data från t.ex en telefon till ett headset!

 

Bluetooth är en bra teknik för sitt område, och det slår ju sin företrädare, IrDA med hästlängder.

 

Airport är ett smidigt komplement till kopparbaserad ethernet då man kan slippa kabeldragningar...

 

mvh

erikg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Victor!

 

Vad kan du om WAP! Ericssons R320 skulle egentligen ha släppts i samband med Nokias 7110 release. Håller nämligen en av dem i handen just nu. Ericsson ha istället valt att avvakta vidare standardisering av WAP och releasen kommer istället till sommaren.

 

För övrigt har BlueTooth mycket lite att göra med WAP. Varför tar du överhuvud taget upp det. Du kan ju bevisligen ingenting förutom att skräppa...

 

/// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Wap har väl lika mycket att göra med bluetooth som trådlöst LAN med bluetooth... en teknologi för trådlös överföring av data.. att sen wap är en protokollstandard och BT hårdvara är väl en annan femma...

 

Å andra sidan är ju morsesignalering ett sätt att överföra digital information trådlöst (med ljusets hastighet t.o.m).. så om man riktigt anstränger sig kan man nog jämföra precis vad som helst..

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Såklart! WAP skall ju klara vilken bärare som hellst antagligen BlueTooth.

 

/// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Wap är väl meningen att det skall göras över GPRS och inte bluetooth...

 

....om man inte ska slänga ut en BT-basstation var 10 - 100 meter förståss.. :-)

 

Hittade förresten en TDK treklambrochyr om deras BT-prylar..

 

Saxat därifrån..

 

" It´s worth remembering what Bluetooth is. Put simply, it´s a cable replacement - an invisible RS232 connection."

 

"Initially Bluetooth is designed to be short range, limited to 10 metres in order to minimise power consumtion and cost. Its maximum throughput is 1Mbits/sec. That´s significantly faster than ordinary wired serial or parallel printer interfaces and standard IRDA (infra red) communications. Later iterations of the Bluetooth will see speeds rise to 6-11Mbits/sec or about the same as USB or standard Ethernet and the range will rise to about 100 metres."

 

 

Så i nuläget är knappast BT och Airport jämförbara. Bluetooth kommer dock utvecklas mot prestanda som matchar (11Mbit/s) och överstiger (100m) AirPorts nuvarande, men vad är det som säger att inte AirPort kommer att utvecklas?

 

mvh

Erik G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Jon . W

Jag kan tillräckligt mycket om WAP för att totalt räkna ut det.Vem har någon praktisk nytta av ett dyrt komprimerat internet ,utvecklingen går ju åt andra hållet folk vill ju ha tillgång till mer info och snabbare internet inte något mindre/utvalt pyttenet...........

 

P.S det stavas skräp och det borde du ju veta eftersom dina inlägg oftast är just essensen av det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

WAP bygger ju helt på OSI modellen och har ett datagramlager så det kvittar vilken bärare det handlar om. Har själv programmerat ett för WAP. Tro det eller ej i ERLANG..

 

/// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Erlang...

 

Jag kan inte mycket om programmering, men jag läste i CS att det tydligen skulle vara ett j-vligt bra realtidsspråk...

 

Wap är ju som sagt ett protokoll, men vad jag menade är att GPRS som ju på sikt förmodligen ersätter GSM (om ingen annan standard gör det)är den miljö som wap kommer till sin rätt, dvs som protokoll för trådlös överföring av data över längre avstånd. Själklart kommer man ju kunna "wappa" över BT, AirPort, Ethernet, GSM eller vilka andra typer av nätverk som helst.

 

Frågan är bara, kommer wap överleva, eller kommer det på sikt att ersättas av "vanliga" webben?

Men den frågan är nog mera passande i ett annat forum..

 

/Erik G (som har wap-läsare på telefonen, men inget wap-abonnemang)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Nu var det ordet skräppa jag syftade på slå upp det PUTS!!

 

/// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Drömde du ihop det där eller?

 

Puts väck tänker man ju, när dina lättviktiga inlägg dunstar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Vi ser ju vem som har mest seriösa inlägg Viktor!

 

Dina användarinfo är ett starkt bevis. 26 nej snarare 16. Cool och observant nej snarare förlöjligande och oobservant..

 

/// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"Som vanligt"..

 

Vilka fler felsatsningar är det du tänker på?

 

Införandet av 3,5" disketten?

Införandet av GUI

Användandet av SCSI?

Byte till PPC? (Som för övrigt kommer att sitta i delserie 3 av Gripen)

 

 

Visst, allt Apple tar sig för blir inte lyckat, men för att vara innovativ och vara med om att forma utvecklingen måste man våga göra fel.

Vissa företag gör sällan felsatsningar, men de ligger sällan i utvecklingens framkant.

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Det är väl nästan alltid så att det företag som först kommer med en teknologi misslyckas och efterföljarna lär sig av misstagen och lyckas bättre. Då har ju dessutom folk fått upp ögonen för tekniken och börjat utnyttja den i en bredare bemärkelse.

 

Det kanske blir likandant med Bt eller airport,å andra sidan går tex. BT ut på en väldigt bred front så den kanske lyckas direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Jon. värst vad du är åldersfixerad.

 

Skrattade länge åt ditt påstående om "seriösa inlägg"

 

Kul att du känner dig förlöjligad dock !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

AirPort har ju lyckats , den är redan ju en fet hit för APPLE m.fl. , bluetooth har ju inte levererats än så vi får väl se angående den tekniken, men marknaden för bl.a trådlös internet är ju enorm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Henrik AirPort-tekniken har väl inte tagit lång tid på sig att spridas.Efter knappt 6 månader så har APPLE sålt över 100.000 kort. Ingen dålig spridning & snart kommer APPLE's nya PDA m. inbyggd AirPort & dessutom 1000Mbps anslutning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Ja, trådlös internet, det var det löjligaste jag hört, vem skulle vilja ha nåt sån´t ;-)

 

/E

 

*Snart är väl den här flugan över, så vi kan gå tillbaka till våra normala liv igen - Utan internet...eller?*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Jag har hört att internet skall strejka imorgon.

Det vill ha högre bandbredd så imorgon mellan 15-19 kommer INGA paket att transporteras.

 

*Stoppa omoralen på Internet stoppa den!!*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...