Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV-kort


cibbe

Rekommendera Poster

När det gäller inspellning har jag bara spelat in en film. 1h 30 min slutade på nästan 3 Gb, lite mycket men det går kanske att komprimera

 

Jo visst går det att komprimera igen.

 

Min normla inställning för insplening är WMV8@800kbps samt WMA9@2x96 kbps vilket ger ungefär 600 MB per 1h30m

En kompromiss som i slutändan, när jag tittar på programmet på min TV, är resultatet helt godkänt. En smaksak hur hög bitrate man vill ge sina inspelningar. Misstänker att om jag hade en större TV eller en projektor så skulle jag öka bithastigheten till minst det dubbla.

 

Nåja, till saken jag tänkte skriva om. För att få högsta möjliga kvalite och minsta möjliga filer, ja då ska ska du spara programmet så okomprimerat som möjligt först. HuffYuv är den "lossless" codec som jag sett rekommenderad oftast. Om du ej har utrymmet är MJPEG ett bra alternativ som första format.

 

Använd sedan ex.v. VirtualDub och utför en flerpass omkodning av din film till exemepelvis DivX eller Xvid. Pass då även på att ta bort interlace effekterna. På detta, lätt tidsödande sätt, kan du ned filstorleken ganska rejält med bibehållen kvalite.

 

 

Går utmärkt att koda om även dina 90 min, men det är lätt hänt att resultatet inte blir så bra. Testa en liten stund av inspelningen och se hur det blir. En omkodning förstärker alltid den blockighet som uppstår i digital filmer.

 

Koda om är något jag inte orkar göra. Skaffa en stor hårddisk istället :)

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo man får väl prova VirtualDub och komprimera filmerna. Eller än bättre skaffa en dvd-brännare:-)

 

Nu funkar i alla fall allt bortsett från lite brus pågrund av att signalen nog blivit lite svag, uppdelad på 3 ställen och en 20 meters sladd.

 

Dock tillräckligt stark för perfekt bild på tv:n. Fick ca 4-5 suddiga ränder på skärmen, får väl köpa en förstärkare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
David Hagdahl

DScaler frekvenser för Comhem analog, sparas som program.txt :

 

Name: SVT1

Freq: 174000

Chan: 0

Active: 1

Form: 0

Name: SVT2

Freq: 189000

Chan: 8

Active: 1

Form: 0

Name: TV3

Freq: 217000

Chan: 12

Active: 1

Form: 0

Name: TV4

Freq: 182000

Chan: 7

Active: 1

Form: 0

Name: Kanal5

Freq: 231000

Chan: 13

Active: 1

Form: 0

Name: TV6

Freq: 196000

Chan: 9

Active: 1

Form: 0

Name: SVT24

Freq: 210000

Chan: 11

Active: 1

Form: 0

Name: SVT24

Freq: 471000

Chan: 0

Active: 1

Form: 0

Name: Öppna kanalen

Freq: 203000

Chan: 0

Active: 1

Form: 0

Name: FTV

Freq: 238000

Chan: 0

Active: 1

Form: 0

Name: Barnkanalen/Kunskapskanalen

Freq: 245000

Chan: 0

Active: 1

Form: 0

Name: CNN International

Freq: 252000

Chan: 0

Active: 1

Form: 0

Name: MTV

Freq: 266000

Chan: 0

Active: 1

Form: 0

Name: EuroSport

Freq: 273000

Chan: 0

Active: 1

Form: 0

Name: Animal Planet

Freq: 423000

Chan: 0

Active: 1

Form: 0

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadan detta? Fast - klart - kan vara bra för de med Comhem analogt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...