Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV-kort


cibbe

Rekommendera Poster

någon som kan rekomendera ett bra tv-kort (som man kan spela in video på datorn med) med ypperlig bildkvalitet till ett kostnads effektiv rimlighet

 

Kollar på:

* Leadtek WinFast TV2000XP DELUXE

* Leadtek WinFast TV2000XP Expert

* Hercules Smart TV Stereo med fjärrkontroll

 

Jag kollar alltså inte på de dyraste utan vill ha en rimlig lösning men med bra bild, inspelning är det viktigaste. Om någon vet något bättre kort för runt 500-650 så säg gärna det med.

 

Tänkte bara på en sak, om man har digital box, då man byter till satelit på tv:n, man kan fortfarande spela in och kolla på datorn med dessa korten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen erfarenhet av de korten, svårt tror jag att få något objektivt svar om de är bra eller ej då få har testat flera kort... sök lite på internet, finns engelska (och tyska) siter med mer info om TV-kort.

 

Korten troligen bra, programvaran som följer med är det som främst skiljer. Leadtek korten ser trevliga ut, men vad är det för program som följer med? Hur bra är de. Samma ska med Hercules.

Leadtek-kortet ser finast ut. Men ta en titt i deras manualer vad du kan göra med deras programvaror, för att få en bättre känsla för vad du köper.

 

Sitter själv med ett Terratec Cinery 400. Bra kort, men programmen som följde med nyttjar jag inte...

 

Digital box - från denna sänder du troligen S-video till kortet. Ändrar du kanal på boxen ändras "kanalen" även på datorn. Med dessa kort följer enbart en tuner för analoga kanaler (och ingångar för komposit oh/elelr S-video)

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot Grafikkortsforumet *pekar*

 

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

Moderator Övrig PC-hårdvara

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter själv med ett Leadtek Winfast TV2000XP DELUXE, och som Monshi nämnde är det kanske svårt att vara objektiv då jag endast provat detta.

 

Men i vilket fall så är jag nöjd med dess prestationer ang. bildkvalité på inspelat material. Genom inställning kan du välja om du vill spela in i mpeg1, mpeg2 O-komprimerad avi etc. Dessa är förinställda vad beträffar ljud och bild, dessutom går det att välja olika kvalitéer på tex. mpeg1 eller 2. Du kan även själv skapa olika inspelningsformat om du lägger till nya codecs.

 

Egentligen var jag bara ute efter ett kort som kunde dra in mina filmer från en analog Hi8-kamera (klarar den utmärkt föresten). När jag köpte detta fick man betala lika mycket för ett med enbart tv-in samt S-video. Valde detta då det även ingick radio o fjärr.

 

Nackdelen med kortet är att det var struligt att få det att fungera. Körde man den medföljande cd’ns installations program så blev det bara skit av det, efter kontroll på Leadteks sida så var lösningen att själv leta upp filerna när os’et frågade efter dessa. Ett tips är även att direkt kontrollera om man fått med de senaste filerna, då mina inte hade stöd för text-tv.

 

Ang. digital box så förstår jag inte om du menar om det går att spela in analoga eller digitalt medan du tittar på digital. Det borde ju inte vara några problem. Om du ska spela in digitalt så är det bara att ändra till S-video på kortet med följd att du är styrd av val på boxen. Om du vill titta och spela in analogt påverkas inte av att du kör digitalt. Och val av kanal på din tv och kort påverkar inte varandra.

 

/Mac

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tackar för alla svaren. de var hjälpfulla. Det lutar åt Leadtek WinFast TV2000XP Expert ska bara kolla lite fler reviews.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade lite närmare på diverse kort och stötte på ett lovande kort till: Hercules Smart TV Stereo

 

Det jag dock märkte när jag tittade närmare på fler kort var att de hade olika mottagartyper: Marksänd TV, eller satelit.

 

Jag undrar bara då de flesta billiga lösningarna endast finns i marksänd tv vad skillnaden är mellan de två. Jag fick svar innan att man kunde kolla på kanaler utöver 1,2,3,4 och därmed även på kanaler från en digital box, eller? På kortet finns ju adapter för att koppla in kortet till "kassetspelaren" och det är väl genom den man får tillgång till alla kanalerna även den som digital boxen står på. Genom att sätta den på AU.

 

Men jag är nyfiken på den skillanden som digital mottagartyp ger då priset stiger med mer än det dubbla.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Digital box - från denna sänder du troligen S-video till kortet.

 

Varning, har du comhem så får du inte ut svideo på de analoga kanalerna - och som bekant kör comhem många av de viktiga kanalerna analogt genom digitaltvboxen, av någon urkorkad anledning :)

 

Nå, förmodligen har analoga tv-kort med "satellitstöd" en bredare tuner - dock har alla analoga tv-kort jag stött på, även de bisarrt billiga, klarat av både kabeltv och marksänd tv utan problem?

 

Ett digitalt kort (DVB-kort) är en helt annan sak egentligen. Dels får du välja rätt typ av kort, för marksänt, satellit eller kabel (DVB-T, DVB-s eller DVB-C) och sedan ska du krångla med diverse mer eller mindre dyra moduler för att få en kortläsare till ditt digitaltvkort (annars kan du bara ta emot okodade kanaler, för närvarande bara SVT i marksända nätet tror jag).

 

Men bilden blir juh av en annan dimension, du får in mpeg-strömmen direkt i datorn och gör med den vad du vill, exempelvis spela in genom att bara "spara" den till disk utan problem.

 

http://www.dvbshop.tv

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

De analoga kanalerna är väl "öppna" in the first place? -Och då kan man ta emot dessa i tv:ns tuner, vilket innebär om tv:n är någorlunda hyfsad att man får ut högsta kvalitet ändå.. Dvs. om tv:n har digitalt kamfilter, CTI etc.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Digital mottagartyp är dyrare just för att den kan ta emot digital bild. Den digitala sändningen är krypterad, kortet måste alltså klara av att läsa Smartcard med nyckel på och dekryptera signalen. Sedan även avkoda den digitala MPEG strömmen till en bild som du ser. Hårdvara kostar.

 

Jämför med ett analogt kort som enbart ska klar av att demodulera och digitalisera en analog signal. Hårdvara för detta är gammal skåpmat.

 

Ett analogt tunerkort kan ta in alla kanaler du med din vanliga TV kan ta emot utan hjälp av dekoder. Övriga kanaler måste du ta emot via dekoder, precis som för TVn.

 

Om du skaffar ett digitaltkort krävs det att du har en modul som ska läsa ditt programkort och då även ett programkort.

 

 

/T

 

[inlägget ändrat 2004-01-02 00:13:14 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så med detta kortet kan jag ta emot de vanliga kanalerna, de analoga. Men om jag kopplar det till cvr:n som i sin tur är kopplad till digital boxen, med programkortet, så kan jag med tv-kortet få in bilden som den kanalen den är ställd på även där?

 

Jämmfört med ett digitalt tv-kort där man kan koppla direkt till digital boxen?

 

Mottagartypen på båda de kort jag övberväger är "marksänd tv", men för att göra svaret kort kan någon säga bara om jag kan få in bilden från digital boxen? Jag blir helt snurrig, svårt att sätta in sig på ett dygn.

Här är en länk till en sida där kortet säljs samt lite ytterligare uppg:

http://www.jmedata.se/start.asp?store=butik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämmfört med ett digitalt tv-kort där man kan koppla direkt till digital boxen?

 

Nej, du skippar boxen helt om du har ett DVB-kort, bara å köra in antennen/satelliten/kabeln direkt i kortet... dock är det lite knökigt att få kort för conax (comhem å canal digital, förmodligen även boxer till sommaren) att fungera just nu.

 

 

Så antingen får du ett DVB-kort att fungera och har då digitaltv direkt i datorn utan box - eller så skaffar du ett capturekort till vilket du matar den _analoga_ signalen ifrån boxen med. Capturekortet fångar bilden och visar den på datorn, och kan då spara ner den i något bildformat om du har en hyfsat snabb dator och/eller bra capturekort.

 

De flesta analoga tv-kort har captureingång för komposit och ibland även svideo. Det är ingen höjdarkvalitet på någon av signalerna, men det duger säkert. Titta på ATIs All-in-wonderkort så får du med bra programvara också, samt ett grafikkort på köpet :)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beställde Hercules smart tv stereo innan idag, efter att ha ringt kundtjänsten hos jmedata. Fick de svar jag sökte. Jag frågade även vilka sladdar jag behövde för att få igång allt, lite dåligt att det inte ingår- man får infraröd ingång och sändare men inga sladdar, och man sa att allt jag behövde för att få bild på pc:n var en antenn sladd. Men behöver man inte en composit eller s-video sladd? Kortet har stöd för båda ingångarna så jag trodde att det var en av de sladdarna jag även skulle använda.

 

Tack för alla svar förresten, de har hjälpt en massa:-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkom gärna och berätta hur kortet och programvaran är beskaffade.

 

Enkla? Svåra? Snygga? Funktionella?`

Bildkvalite?

Ljudkvalite?

 

/T

 

[inlägget ändrat 2004-01-02 20:37:03 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Jag har tryckt i ett TV@nywhere Master kort för 700:- i fruns dator. I med kabeltv-antennsladden och autosök stationer - sedan var det bara att bläddra och titta! Fjärrkontrollen fungerade inte bra, så den skippade jag.

 

Godis har kortet också - radio, 16 småskärmar med alla olika tv-stationer för att se vad som går, alla in och utgångar för video, kameror... tv-programmen kan man skicka till de andra datorerna genom att ange IP-adresserna... (därav namnet TV@nywhere)

 

Mycket roligt för litet pengar!

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heh, det låter som mycket nöje. Ska skriva hur det funkar, får väl kortet på tis eller ons. Nu ska man bara skaffa en 15-20 meters sladd:-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter inte helt fel. Inget negativt om kortet?

 

Kort om mitt kort, Terratec Cinergy 400. Köpte för ett år sedan, kanske något ändrats i det som sänds med.

Med kortet följde:

Fjärrkontroll - fungerar bra! Faktiskt. IR-sladden förlängd med cirka 5 meter. Plugin finns så att den fungerar i Girder,

Terratec programvara:

Fungerar. Bra deinterlace, ganska duktigt på att spela in i vilket format man önskar. Dock deras effektiva deinterlace går ej att applicera vid inspelning. Undrar varför?

En ganska oanvändbar förhandsgranskning av alla TV-kanaler. Kan ju bara ta in en kanal i taget, stillbild efter stillbild efter stillbild...Går snabbare att "zappa" mellan kanalerna.

Går att programmera.

Bra litet program, mestadels. Har sina brister. Trist gränssnitt.

Använder det inte. Funderar på varför...

 

Ja - så var det. Erbjöd inte någon deinterlace vid inspelning, inte i codec eller i program. (Nu finns det i DivX5) Sedan testade jag Showshifter där det gick att nyttja ASF/WMV. Gav enkelt ett bra resultat och små filer. Showshifter ersatte även WinDVR2 eftersom det klarade Timeshift.

Och sedan hittade jag DScaler, utmärkt program att nyttja för att titta på TV med sitt TV-kort.

 

WinDVR 2 följde med. Kanske WinDVR3 följer med idag? Enkel programvara för att spela in i MPEG-format. Proffsigt gjord, snygg finish, men ändå inte riktigt....klart... Blir bra kvalite på inspelat material. Klarar Timeshift.

 

MEN WinDVR2 oanvändbart på min dator då det ej fungerar tillsammans med Audigy ljudkort. WinDVR3 fungerar. Ska ärligt erkänna att jag i min frustration över dålig support, ingen lösning på ljudproblemet, laddat hem och installerat en piratkopia av WinDVR3. Använder det inte.

 

Idag - nyttjar för att titta:

DScaler. Perfekt!

För att spela in och timeshift (inte ofta):

ShowShifter. Duger.

Titta på inspelat material:

Zoomplayer

 

timeshift = pausa i direktsända pogram.

 

men - jag är nöjd med mitt kort. Det fungerar utmärkt! Det är nog inte det bästa på marknaden, men då jag inte jämfört med några andra kort så ska jag inget säga.

 

Till sist, ska erkänna, fjärrkontrollen nyttjar jag inte.. men det beror främst på att jag inte ville ha ytterligare en fjärrkontroll i vardagsrummet. Samt att den medföljande fjärrkontrollen inte var kompatibel med min multifjärr :(

 

/T

[ed:]vore det kanske lämpligt med ett TV-kort forum snart?

 

[inlägget ändrat 2004-01-02 23:29:25 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Jag har inte testat timeshiftingen - fungerar det i praktiken? Default på mitt kort är 10 minuter. Tar inte överdrivet med hårddisk.

 

Så du klickar i direksänt när du går på toa, och så fortätter du bara när du kommer tillbaks medan "online" går typ fem minuter före?

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja Timeshift har utnyttjat för att undvika reklampauser. Riktigt så smidigt att jag pauser vid toabesök är det inte. Det krävs att datorn är igång samt att någon är inloggad. Sedan är det bara att trycka på fjärrkontrollen, starta Showshifter, vänta tills SS är redo, sedan trycka på pause.

 

begränsning? Ja med nuvarande utrumme på disken cirka 2 h timeshift.

 

Showshifter nyttjar MJPEG, WinDVR nyttjar MPEG (MPEG1 tror jag det var).

 

Fungerar? Ja, med en liten kvalitetsförsämring. Bilden tar trots allt banan:

Antenn -> Tvkort -> digitalisering -> komprimering -> dekomprimering -> grafikkort -> TV

 

Lite strul är det eftersom jag ensvisas med att uppdatera drivrutinerna till geForce kortet när det går. Och alltid finsn det något som inte fungerar! För närvarande ingen bild från SS på TVn :(

Ordnar det när så behövs.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick kortet tidigare idag och installationen gick sånär som krongel fritt.

 

Jag satte i antennsladden i kortet och vid sökning hittade den 1,2 och 4 dock inte kanalen som digital boxen stod på. Detta då jag hade inställningen på tv:tuner, finns även: composit och svideo.Om jag ställde den på svideo fick jag dock in digital boxen men bilden var svart vit och det hjälpte inte vilken pal det än stod på.

 

Någon som vet vad jag ska ändra eller kan ana vad som är fel. På tv:tuner blev det i färg.

 

Sladdarna går som så att en antennsladd går från tv:n till vcr:n, till en "förgrenare", så att ytterligare en antennsladd kan gå vidare, nu till min dator, innan till en annan tv. Innan kom alla kanalerna upp, varför kan jag inte se alla nu?

[inlägget ändrat 2004-01-10 23:39:42 av cibbe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hittar inte alla dina analoga kanaler?

Söker du inom frekvensbandet för antennsignal eller kabelsignal. de är olika. Låter som om du säker på antenn och får in de kanaler eran antennsladd tar in...

 

Svartvitt - ja det är väl samma problem åt detta håll som åt andra hållet (dator till TV)? Du sänder komposit och försöker ta emot S-video, eller tvärtom.

 

Inställning i dekodern kanske?

 

Tipsar dig även om programmet DScaler, hoppas det fungerar för dig. Underbart program att titta på TV med.

http://www.dscaler.org/

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, ska prova DScaler.

Jag har provat både kabel och antenn. Och får in ungefär samma kanaler. I bland får jag ett antal kanaler som endast visar brus.

 

Värt att nämna är att, kommer inte ihåg om det var under en kanalsökning, så flimrade tv4+ förbi i färg, men den lagrade den inte.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka kanaler har du analogt? Är alla de öppna kanaler eller är de kodade?

 

Testa med DScaler, kanske du hittar fler där, Dscaler kan söka igenom hela frekvensbandet.

Kanske du sedan kan föra över uppgifterna till ditt andra program.

 

/T

 

[inlägget ändrat 2004-01-12 19:47:11 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle bara säga att med DScaler hittade jag alla kanalerna som jag har tillgång till, litte glatt är de även i färg nu.

 

Progget verkade lite mer elaborerat men det gav sig, bilden tycks även vara av bättre kvalite men det kanske bara var inbillning.

 

Undrar bara om det var en Beta? Fick en del felmeddelande om färgkalibrering, och vid kanal sökningen vill den endast hitta en kanal i taget, olika gång till gång. Tog version 4.0.1...ska man bara köpa en 25 meter lång antennsladd:-)

 

Om någon undrar kan jag för övrigt glatt rekomendera Hercules smart tv-kortet, med viss reservation mot medföljande komponenter, som det bristande programmet (i mitt fall)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beta och Beta. Till stor del är det beprövad stabil kod. Mesta betan ligger inom de experimentella inspelningsfunktionerna. Använder själv senaste versionen, dvs 4.1.8. Stabil.

 

Att söka kanal i DScaler kan vara tidsödande eftersom den upplaga jag har inte har någon lista över vilka frekvenser våra kanaler i Sverige ska ligga på.

 

Jag förde över siffrorna från det program som följde med mitt TV-kort.

 

Och ja - DScaler nyttjar inte de drivrutiner som kom med kortet och har en anpassningsbar deinterlace. Kanonbild.

 

Vilket chip sitter i ditt kort. Dscaler borde informera dig om du inte vet.

...med viss reservation mot medföljande komponenter, som det bristande programmet

Så låter det nog hos de flesta korten. Visst mina program fungerade hyffsat. Om du söker igenom mina inlägg kan du hitta vad skrivit om dem. (orkar inte själv :)

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det fanns ingen anslutning direkt till sverige men "European Air Freguency" var det som jag provade och det fungerade bra

 

När det gäller inställningarna så såg jag ingen auto funktion, men jag satte "Card" på Stnadard BT878/Hauppauge BT878- då kortet använde den kretssen.

Och sedan chansade jag på "Tuner" Phillips (NTSC)

Får pröva mer sedan om det är någon skillnad gentemot andra. Det funkar i alla fall.

 

Så allt gott om kortet- vacker blå färg var det också.

Men som sagt var programmet bristfälligt och instabilt,

 

När det gäller inspellning har jag bara spelat in en film. 1h 30 min slutade på nästan 3 Gb, lite mycket men det går kanske att komprimera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...