Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Det här med checkboxar - igen...

Julia Blueberry

Recommended Posts

Julia Blueberry

Nu har jag problem med mina dynamiska checkboxar *suck*. Jag jobbar ganska mycket med dreamweaver och där finns några inbyggda hjälpmedel som jag försökt använda (med blandat resultat). Jag har joinat en del tabeller och detta fungerar bra. I min första sql-sats hämtar jag fram en post ur två tabeller. Sedan kör jag en annan sql-sats där jag hämtar information från en annan tabell och knyter rätt information från denna tabell till den ursprungliga posten. Allting blir bra när jag bara ska visa informationen. När jag försöker skapa ett formulär för att uppdatera tabellerna så får jag dock problem med mina checkboxar. En post i den första tabellen kan nämligen ha flera checkboxar ikryssade och om den har det så visas checkboxarna "dubbelt".

Ex.

sql = "SELECT * FROM resurs INNER JOIN villkor ON resurs.VID = villkor.VID WHERE resurs.RID = " & Trim(Request.QueryString("RID")) & " "

Set RS = conn.Execute(sql)

....

do while not RS.EOF
resurs = RS("RID")

sql3 = "SELECT * FROM parent INNER JOIN (resurs INNER JOIN RP ON resurs.RID = RP.RID) ON parent.PID = RP.PID WHERE RP.RID=" & resurs

Set RS3 = conn.Execute(sql3)

....

<input name="T2" type="text" class="inputsChange" value="<%=RS("titel")%>" size="65">

<%
do while not RS3.EOF
%>

<input <%If (CStr(RS3("parent")) = CStr("Handelsrätt")) Then Response.Write("checked") : Response.Write("")%> type="checkbox" name="T11" value="Handelsrätt" />&nbsp;Handelsr&auml;tt&nbsp;&nbsp;<br />
<input <%If (CStr(RS3("parent")) = CStr("Nationalekonomi")) Then Response.Write("checked") : Response.Write("")%> type="checkbox" name="T11" value="Nationalekonomi" />&nbsp;Nationalekonomi&nbsp;&nbsp;<br />   

<%
RS3.MoveNext
Loop
%>

...

<%
RS.MoveNext
Loop
RS.close
Set RS = Nothing
Conn.close
SET Conn = Nothing
%>

Om - som i det här fallet - båda checkboxarna är ikryssade så blir det galet:

Titel: FAR Komplett

x Handelsrätt

Nationalekonomi

Handelsrätt

x Nationalekonomi

Istället för:

Titel: FAR Komplett

x Handelsrätt

x Nationalekonomi

Skumt! Någon som har ett förslag på hur man ska lägga upp det istället?

/Julia

Om du ska ha två olika checkboxar så kan de nog inte heta samma sak? Namnet måste väl också ändras dynamiskt för annars kan det väl bli lite knepigt att hålla reda på vilken box som är ikryssad? Eller har jag fel?

/JANspeed

• 2 weeks later...
Julia Blueberry

Men alla checkboxar är kopplade till samma fält i databasen - då måste de väl heta samma sak?! Jag uppdaterar ju enbart ett fält.

Det fungerar bra med checkboxarna om varje länk i min databas bara är kopplade till en kategori (ex. nationalekonomi), men en länk kan vara kopplad till mer än en kategori och då visas checkboxarna mer än en gång, som jag visade ovan.

Är det någon som har en bra förklaring till varför detta sker?

/Julia

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...