Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Putsa plattskärm


Hytech

Rekommendera Poster

Hur ska man putsa en plattskärm? I instruktionsboken står det att man bara ska använda en torr trasa men jag tycker inte att det blir så bra. Helst vill man ju fukta trasan. Finns det något speciellt medel eller någon speciell trasa man kan använda för ändamålet?

 

/Hytech

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag har faktiskt funderat på detsamma. :-)

 

Av en släkting fick jag en bunt sådana här till min CRT:

http://w1.703.telia.com/~u70311922/Screencleaner.jpg

 

Kan man använda dessa till TFT-skärmar?

Vet i sjutton var man får tag på dessa, för att släktingen har det på sitt jobb.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Amigatiden så laddade jag ned ett otroligt bra program som påstod sig rensa skärmen inifrån.

 

<edit>Lyckades trycka på enter

 

Då man körde programmet så visade sig en liten gubbe som putsade rutan.

 

 

[inlägget ändrat 2003-12-29 20:06:49 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
0x2A skrev:

På Amigatiden så laddade jag ned ett otroligt bra program som påstod sig rensa skärmen inifrån.Då man körde programmet så visade sig en liten gubbe som putsade rutan.

 

Måste vara en plojgrej. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda en samma "mikroduk" som jag har till glasögonen, har funkat rätt bra hitills. Brukar kosta ett par tior hos en optiker.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Den enda LCD-skärmen jag äger och har är den lilla fjuttiga som finns på digitalkameran. Den har jag med utmärkt resultat fått ren flertalet gånger genom att spraya lite fönsterputs på en duk (eller M-Tork) och sedan torka av rutan. (Alltså inte spraya direkt på rutan, utan lite på en M-Tork)

 

Funkar antagligen även på större flatskärmar än frimärksstora digitalkameraskärmar..

 

(till mina CRT-skärmar och TV-apparater använder jag samma metod, men då sprutar jag fönsterputs direkt på skärmen)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är riktigt samma sak. Min skärm på digitalkameran har inte samma yta som min datorskärm. Den på kameran ser ut att tåla vatten och rengöringsmedel bättre.

 

/Hytech

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
På Amigatiden så laddade jag ned ett otroligt bra program som påstod sig rensa skärmen inifrån

 

Vet du om samma program finns till pc, det skulle vara väldigt häftigt att ha :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad du har för skärm. Vissa skärmar är antireflexbehandlade och dessa ska man inte putsa med Antistatiska fönster puts (Om det är OK med normala fönsterputs vet jag inte).

 

Annars så tror jag att en funktig trasa (vatten) är helt OK. Nyligen fick jag på optikern veta att glasögonen även kan rengöras med t-röd utan att man förstår antireflexbehandligen så detta borde även gälla monitorer, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Själv brukar jag ta en mjuk handduk och fukta den lite försiktigt med vatten. Har fungerat i två år utan problem. Kemikalier ska man nog akta sig noga för att använda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...