Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
NordicOne

Skärm + Pendeltåg = flimmer

Rekommendera Poster

NordicOne

Nån som har pendeltåg i närheten av sitt hus och får flimmer på både datorskärm och tv när pendeln åker förbi? Finns det nån lösning på det hela?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
mrworm

Snacka med connex kundtjänst. Om det är deras tåg som skapar problemet så får dov väll fixa en lösning. Annars får du väll be att dom inte kör förbi ditt hus när du tittar på TV :-)

Har själv suttit med järnvägen utanför husväggen (ca 10-15m ifrån rälsen) utan problem med vare sig datorn eller telefonen.

Lycka till!

MW

http://sierra4x4.has.it

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Tåg generar kraftiga magnetfält när de åker förbi. Det är ofrånkomligt.

Det går att skydda sig mot dessa störningar, men något enkelt recept känner jag inte till. Troligen uppstår störning i apparaten. att skärma kablar eller installera filter på dessa påverkar troligen inte. Störningar kan kanske misnka lite om du vrider på dina apparater eller flyttar med en bit.

Ärligt talat är troligen den enda lösningen att bygga ett nät av jordad stål i främst den riktning som magnetfältet kommer ifrån. Bor du i ett betonghus kan det eventuellt räcka med att jorda armerningsjärnen, men troligen sitter inte dessa tätt nog för att skärma bort hela fältet.

Nä, du får nog ta dig ett snack med Connex eller kommunen. Vore intressant om du kunde få dem att mäta upp styrkan på magnetfältet i din bostad...

Ed:

Läser inlägget och ser att det inte är du som är drabbad. Eller?

/T

[inlägget ändrat 2003-12-29 12:02:34 av Monshi]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NordicOne

Jag har ca 10 meter till rälsen så iom att du inte har problem så borde det gå att fixa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NordicOne

Magnetfält - jag hadde mest tänkt att när det åkerförbi så suger det så mycket el att det blir för lite ström (kraftiga variationer) till skärmarna. Mesta flimmret är före och efter att tåget åkt förbi. Får prata med Connex...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pigge

"Flimmer" ????

Är det verkligen flimmer och inte spökbilder pga reflexion?

Centralantenn eller "egen" anläggning??

Aldrig hört talas om störningar på datamonitor av det slaget. (Nästan iaf, en gammal Nokia-lur stör men inte min nyare Ericsson)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NordicOne

På tv:n är det flimmer eller störningar i bilden (7år tv). Jag flyttade in hit 1 dec och när jag kopplade på min 21" Eizo CRT ca 5år gammal flimrade den - så jag tänkte att den hadde gått sönder i flytten (fast jag var noga när jag flyttade skärmarna) så kopplade jag in min nya AOC 192" CRT och samma sak där - fast lite mindre. Hela el-systemet i huset är bytt med moderna säkringar utom lyserna som sitter på gamla systemet dvs porslin proppar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NordicOne

Uttagen är jordade för datorn men inte för TV:n (finns ingen jordning på tv, video). Belysningen spelar ingen roll om den är släckt eller tänd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NordicOne

Nu har jag pratat med en kille i släkten som är utbildad EL-ingenjör och hans tips är att det är frågan om magnetfält...

Det blir isf intressant hur ägaren till järnvägen ska fixa det - det hadde han inte så många ideer...

Kanske ett metalnät på insidan av innerväggarna som sedan ska täckas med väv ? Jag återkommer om några månader på ämnet när jag har pratat med ägaren till järnvägen och fått lite förslag :-)

Men hur mrworm har kunnat klara sig utan störningar (med ca samma avstånd till pendeln) förstår jag inte...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Kanske huset är byggt/förtärkt så att magnetfältet skärmas av.

Vet att kontor i närheten av tvärbanan i Stockholm fick problem när tågen började rulla med sina bildskärmar.

Minns inte om det byggde in sig i en metallbur för att skärma bort fältet eller vad de gjorde.

Någon som vet gränsvärdena för de magnetfält osm får finnas i en bostad? Hur pass starkt fält krävs för övrigt för att störa en bildskärm dvs ett elektronrör?

NordicOne - din släkting som är el-ingenjör - han har inget verktyg för att mäta upp magnetfältstyrkan med? fast det borde Connex kunna ställa upp med...

Ed:

Ett litet klargörande. Magnetfälten runt tåg är kraftiga, kanske vår lokförare här på Eforum kan berätta mer om det. Störning du upplever är att det flukturerande magnetfältet påverkar elektronerna i bildrören. Du får troligen liknande fenomen om du tar en större högtalare och rör den runt din skärm/TV. Mao spelar det ingen roll om din dator är jordad eller ej, skärmen är inte skyddad mot så starka störningar.

/T

[inlägget ändrat 2003-12-29 15:34:16 av Monshi]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NoiseKiller

Vad är det egentligen fråga om för Övrig PC-hårdvara i denna tråd? Är det själva avskärmningen, eller går det bra att jag hänger över den i forumet för Bildskärmar?

[inlägget skrivet av NoiseKiller]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Thomas Tydal

Först får vi nog ta och reda ut begreppen. Jag vet inte vad det är "vanligt folk" kallar Pendeln, men för mig är det SL:s trafik på det ordinarie järnvägsnätet. På din användarinfo står det att du bor i Tungelsta. Stämmer det?

Tungelsta ligger på sträckan Västerhaninge-Nynäshamn och där kör mig veterligen bara Citypendeln. Men jag ska titta efter... *kollar*... Jo, hittills idag är det bara Citypendelns tåg som har passerat där.

Har du lagt märke till om det blir samma problem för alla tåg som passerar? Citypendeln kör med tre olika tågtyper, varav två svenska och en tysk. De svenska är från 60-talet respektive 80-talet. Den tyska borde vara från 60/70-talet nån gång, men jag är osäker. Hur som helst är den bara tillfälligt inhyrd.

SL har beställt nya tåg från Alstom som just nu håller på att sättas ihop i deras fabrik i Tyskland. Under mycket hysch-hysch verkar det som, för tåget var insvept i presenning, så jag kunde inte se något när jag var där för två veckor sen. (SJ:s nya tvåvåningståg monteras i hallen intill, vilket var anledningen till mitt besök där. Jag jobbar på SJ.)

Vad det gäller de svenska tågen Citypendeln kör med så vet jag hur de är uppbyggda eftersom jag är utbildad på dem. De har filter för att minska störningarna. Men visst blir det ganska kraftiga magnetfält. Det är ju trots allt några tusen ampère...

Järnvägen i Sverige använder dock inte samma sorts ström som vi har i vägguttagen, utan man kör med 16 2/3 Hz (dvs 50/3). Spänningen ligger normalt kring 16000 volt.

Edit: Så här ser de olika modellerna ut:

Den svenska från 60-talet:

http://wb085857.bahnhofbredband.se/X13020_Sorentorp_031228.jpg

Den svenska från 80-talet:

http://www.zlattes.com/jvg/stockholm_030917_x10_3203_t44_393.jpg

Det tyska:

http://road.hoftware.com/img/gallery/rail/031002_x420_03.jpg

[inlägget ändrat 2003-12-29 16:44:16 av Thomas Tydal]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NordicOne

Mer att det handlade om både TV och dataskärm - men det är ok att flytta tråden ds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NordicOne

http://road.hoftware.com/img/gallery/rail/031002_x420_03.jpg denna länk är död.

Ja jag bor i närheten av Tungelsta pendelstation :-) Flyttade hit 1 dec. Killen som bodde här innan hadde ingen dator iaf så mycket vet jag.

Har du lagt märke till om det blir samma problem för alla tåg som passerar?

Svårt att säga faktiskt. Får föra en logg isf ;-)

Men som jag ser det är det kanske billigast för ägaren av järnvägen/tågen att byta ut utrustningen (TV/skärmar) mot plasmavariant om strålingen i huset inte klassas som farlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
NordicOne

Som du säger det gäller att ta reda på gränsvärderna för bostad och mäta hur mycket stråling det är frågan om. Det kanske räcker med ett 3m plankstaket som är jordat...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
atiforce 4XT

Det skappas ju ett kraftig magnetfält runt pendeln.

Och om han nu bor nära så får han nog flytta.

18-16000V = kraftigt magnetfält

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Spänning ger inga magnetfält...

Det är strömmen...

eller den överförda effekten.

Lite osäker.

Men inte bara spänning.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...