Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bränna DVD?


Lanna

Rekommendera Poster

Hej på er och god fortsättning på det nya året:o)

 

Jag har en liten fåga om just DVD bränning, har aldrig gjort det tidigare så jag är helt novis, men så hittade jag hit och jag undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig?

 

Har laddat hem två delar av en film från ett fildelningsprogram och har ingen aning nu om hur jag ska få den på DVD, hmmm trodde det skulle bara vara så enkelt att ladda ner och sen bränna på CD, kanske lite naivt, så behandla mig som 100% gröngöling;o)

 

Men iaf så är filmen uppdelad i två delar CD1 o CD2, när jag försöker starta filmen från hårdisken så går det inte, windows media player startas....och det står att ett okänt fel uppstod, är det normalt?!!

 

Är det bara att bränna (använder Nero) ner båda på varsin CD-R i DVD format? Men när jag startar Nero så finns det två alternativ på video/bilder menyn dvs Video-CD och Super VideoCD (SVCD), ska jag använda någon av dem.....eller gör jag på annat sätt??? *HELP*

 

Är lite osäker på formatet vad gäller delarna, det står iaf (DVDRipXviD-DEiTY).avi, men enl. andra så ska detta fungera att bli en DVD!!! Kan ochså vara MPG då det står så på grundkällan därifrån jag laddat ner dessa två! Känner mig lite förvirrad!

 

Blir jätte tacksam för hjälp!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt beror på vad det är för filer. Är det två mpg-filer så ska du förmodligen göra en SVCD, antingen PAL eller NTSC (förmodligen det senare). Är det bin/cue-filer så väljer du "Burn Image" i File-menyn.

 

Edit: Och tycker man att det är för krångligt så kan man vanligtvis köpa eller hyra DVD-filmen.

[inlägget ändrat 2003-12-29 10:08:57 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:o) Om det är för krånligt ja, då kan man köpa.....men någongång måste man lära sig hur detta fungerar och det var det jag hoppades på att göra här!

 

Men tackar för hjälpen ska prova leka runt lite även om jag kanske blir några CD:n fattigare i processen:o)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Superenkelt och nästan gratis:

http://www.boxman.net

http://www.brafilm.nu

 

Och du har fått tag på två rippar som är avsedda för att spelas upp på dator, inte att brännas till dvd... (förvisso går det, men kräver konvertering tillbaks till mpeg2 igen vilket knappast kan kallas optimalt eller ens önskvärt).

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur spelar man upp den på dator då, datorn fungerar ju oxå;o)?

 

Och hur ser man på formaten (innan man laddar ner) att de ska gå att bränna ner till DVD, någon som vill upplysa mig?? Som sagt vet nada om detta, men ni behöver ju inte dumförklara mig totalt!!!

 

Och för att upplysa er så är detta en film som ej går att köpa då den är egenproducerad!

 

Tack för mig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det står XviD i filnamnet eller titeln så är det givetvis en XviD-decoder du måste ha.

Står det dessutom DEiTY så är det GARANTERAT en olaglig rip! DEiTY är ju en känd hacker/cracker/dvd-rip-grupp!

 

Alltså instämmer jag med många tidigare inlägg.

Köp filmen om du vill ha den på skiva!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur ser man på formaten (innan man laddar ner) att de ska gå att bränna ner till DVD

 

Vanligtvis bränner man dem till CD och inte till DVD, om de är meningsfulla att bränna beror på flera saker. För det första vad din DVD-spelare klarar av att visa och för det andra vilken slags fil det är.

Vilken slags fil det är framgår nästan alltid av filnamnet om det är DVDrip:ar. I ditt fall står det ju "DVDRipXviD-DEiTY" vilket berättar att det är en DVDRip i XVid-format (går sällan att spela upp på DVD-spelare) och att rippen är gjord av en grupp som kallar sig DEiTY.

 

Som sagt vet nada om detta, men ni behöver ju inte dumförklara mig totalt!!!

Tror inte det är någon som har försökt dumförklara dig.

 

Och för att upplysa er så är detta en film som ej går att köpa då den är egenproducerad!

Det är väldigt ovanligt med egenproducerat material som är så långt att det behövs 2 CD-skivor XVid för en DVDRip och som taggas på det sättet. Med tanke på hur lite information du lämnade från dig får du nästan räkna med att folk tar för givet att det var material som det är moraliskt tveksamt att skaffa på det sättet. Egenproducerat material brukar ju vanligtvis inte DVDRippas av grupper och spridas på fildelningsprogram :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha....där ser man hur lite man vet (hade ingen aning om dessa rippar eller vad man nu kallar dem (!!!)...och jag vill absolut inte bryta på copyrightlagen, vet själv hur det skulle kännas om någon tog mitt material, så tack:o) Då tänker jag inte rota i detta nå mer:o)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger bara vad andra har sagt till mig, det var en annan som rådde mig att ladda ner denna då det var "tvunget" att ses och enl. dem så skulle det vara fullt lagligt, men nåja nu har jag lärt mig lite nya saker, som sagt första gången jag provat ge mig på detta så..........och har inget behov att göra det igen då jag heller köper material som finns därute, men denna skulle inte finnas att införskaffa på annat sätt, men jag överlever nog:o)

 

Men man känner sig dum iaf.....ni vet ju en massa som inte jag vet, så om det är moraliskt tveksamt behöver ni inte lägga på mig, om jag hade vetat att detta var olagligt så hade jag ju knappast frågat här eller hur om jag nu hade syfte att bryta mot copyrighten, utan jag trodde att det var lagligt, men det är iaf intressant att lära sig nya saker tex hur man ska ta reda på om det är lagligt eller inte!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(nästan) ingen fråga är för dum för att ställas!

Om man inte vet så är det ju bra att man frågar och får lära sig något nytt! Så fortsätt att vara nyfiken och frågvis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...