Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa filmkvalitén?


AzZWiPe

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en fråga angående kvalitén på nedladdade filmer. Är en film i SVCD/VCD jämlik kvalitén på en DivX/XviD film? Vilket format är det mestadels bäst kvalité på? Eller kvalitén kanske inte har någonting att göra med formatet?

Tacksam för alla svar

Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått det så är SVCD från en DVD-skiva ungefär som en Wav-fil från en CD. Dvs ett format som innehåller så mycket information som möjligt för att förlora så lite i kvalité som möjligt. Dock så beror det självklart på programvaran och den som rippar hur pass bra det slutligen blir. Tilläggas bör också att dessa format oftast är större än vad de skulle behöva vara.

 

Formaten DivX och Xvid är nog för film lite som Mp3 och Ogg-formatet är för ljud. Dvs. några av de bästa komprimeringarna som finns. Kvalitén beror dock också en hel del på den som komprimerar och vilka program denne använder för att komprimera med.

 

Rätta mig om jag har fel någon?

 

/JANspeed

 

 

[inlägget ändrat 2003-12-29 14:50:57 av JANspeed]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått det så är SVCD från en DVD-skiva ungefär som en Wav-fil från en CD

SVCD har oftast hög kvalitet och MPEG-kodningen är samma version som för DVD men det är inte som en Wav från en CD, mer som en MiniDisc-kopia av en CD (imho).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du föredrar SVCD eller DivX/Xvid beror oftast på hur du vill se på filmerna. De flesta stationära DVD-spelare klarar SVCD, bara ett fåtal klarar (en delmängd av) DivX/Xvid.

 

VCD är ungefär VHS-kvalitet, dvs inte speciellt roligt att se på. Å andra sidan är de flesta "nerladdningsbara" VCD:er skapade från filmade biodukar och då vore det oftast slöseri med nåt mer än VCD.

 

Kvaliteten på SVCD är bra men exakt hur bra beror lite på. På http://www.dvdrhelp.com/svcd har de en tabell med vad formatet klarar (inklusive exempel), men om du söker på lite olika spelare på http://www.dvdrhelp.com/dvdplayers.php så kommer du att upptäcka att det är långt ifrån alla spelare som säger sig klara SVCD som klarar hela SVCD-standarden. Därför är det rätt ovanligt med SVCD-filmer som innehåller mer än just film och stereo-ljud.

 

 

[inlägget ändrat 2003-12-29 15:17:49 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tack för svaren. HAr nu fått en lite bättre bild av det hela. Har dessutom en stationär dvdspelare som klarar av divx. Så det är rätt smidigt att bränna den på en skiva, vilket ofta inte går med svcd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...