Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför är IDG's sidor så sega?


Christian B

Rekommendera Poster

Christian B

Hej!

 

Jag har sagt det förut och jag säger det gärna igen, eforum som idé och resurs är fantastiskt bra. Men det finns ju alltid saker man undrar över om de inte kunde förbättras.

 

Jag undrar varför det ofta är så svårt att komma åt idg:s sidor, det tar väldigt lång tid innan sidorna laddas. Jag beror på att ni har många besökare eller stor trafik på era sidor?

 

Eforum är tillhör de sidor som alltid är segast att besöka, varför?

 

Går det verkligen inte att åtgärda detta eller är det för svårt/dyrt att fixa?

 

Snälla, bespara mig svar som "skaffa dig snabbare uppkoppling" eller liknande drygheter, det gör bara mig och andra som inte önskar konflikt utan istället konstruktiva diskussioner irriterade.

 

Det har förövrigt inte med min uppkoppling att göra då den är av det fasta slaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian B

För att inte mitt föregående inlägg skall misstolkas är det på sin plats med ett förtydligande. Eforum är inte alltid segt, men ofta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Hej Cristian!

 

Jag står här på Stockholmsmässan och ser ditt inlägg "live" så att säga. Hinner inte utveckla den just nu utan ber att få återkomma - men jag håller mig dig i viss mån.

 

mvh

Jani

plus.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian B

Japp men det besvarar ju inte denna fråga, men Jani har ju sagt att han skall behandla detta så jag väntar på ett svar från hans sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Tenggren

Vi på webForum kör med perl / cgi. Här är det ju asp och det är ganska slött enligt min åsikt... :)

 

-Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian B

Hehe

Jaa du... skulle nog vilja påstå att det går att skapa hyfsat snabba forum med hjälp av asp också! Det är inte tekniken som sådan som är begränsningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Oops - ska jag vara ärlig glömde jag bort det förra veckan...

 

Jo, jag håller med om att vissa ställen på IDG.se är mer sega än andra och att det kan vara ruskigt jobbigt.

 

Jag svarar nu ur Plus perspektiv (där eForum ingår) och kan berätta att vi just nu arbetar med att hitta felkällor till "segheten" samt optimera det som går att optimeras.

 

Det verkar vara ett fel (en läcka) i någon av våra applikationer som gör att databasservern läcker minne. Detta är mycket allvarligt, och felsökningen som pågår just nu är en ganska omständig historia som kan ta sin tid.

 

När den är klar och man förhoppningsvis hittat felkällan återkommer jag och berättar det så kan vi se om det fortfarande är segt och vad vi i så fall ska göras åt det.

 

Låter det ok?

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian B

Det tycker jag låter mycket bra, det är ju synd på en sådan här bra tjänst att den ibland blir så seg att det är svårt att navigera på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Ja visst. Vad det lutar åt just nu är att det varit ett fel i sök-funktionen på eForum (som är ganska komplex faktiskt) och som ställt till det.

 

Funktionen har efter några försök gjort att databasservern gått i taket om man sökt på ett speciellt sätt.

 

Vi har lagt upp en snabbfix vilket medför att man inte kan söka "smart" på författare. Dvs ska man begränsa sökningen till en författare måste man veta vad denne heter - tex "Jani Andersson" och inte bara "Jani".

 

Vi kommer att fortsätta se över sql-satserna för att hitta fler felkällor, men förhoppningsvis har man nu hittat en stor bov.

 

mvh

Jani Andersson

plus.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...