Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bestulen!


yeppe

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en hemsida med en del faktanifo. Upptäckte häromdagen att någon stulit allt innehåll rakt av från min sida och lagt det på sin egen. Jag bad personen i fråga att plocka bort innehållet från sin sida. Fick till svar:

 

Er fakta-del är bra, istället för att föhindra fantaster från att kopiera det borde ni snarare uppmuntra dem att kopiera det med källanvisning till er. Att tillämpa "copyrightlagar" på information är inget annat än ett dåligt skämt. Lästips: http://www.gnu.org/licenses/licenses.html

 

Index-sidan är bortplockad tills vidare så slipper vi problemet.

 

Webservern står i övrigt hos Everyones Internet Inc i Houston, Texas, USA och dess material omfattas inte av svensk lagstiftning.

 

Va? säger jag. Någon som kan kommentera det?

 

// Mr Y

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström

Maila deras webhotel där du beskriver vad som hänt.

 

I usa finns copyright lagara till skilnad mot sverige.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att något du gjort ska vara skyddat av upphovsrättslagen krävs det att det är tillräckligt unikt. "Faktainfo" låter ju inte särskilt unikt utan mer som något du hittat någonstans och sammanställt.

 

Följande text har jag på min hemsida: "Alla texter jag har skrivit och gjort tillgängliga på tydal.nu får publiceras, helt eller delvis, såväl i tryckt form som på internet under förutsättning att källan anges."

 

Jag skulle tro att det bland annat är tack vare det som jag har tusentals besökare varje dag. Ingen behöver vara det minsta orolig för att de kopierar från min sida så länge de länkar tillbaka.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Yeppe kan väl skriva en länk till sin hemsida, så kan vi kanske svara lite bättre..

 

Dvs. avgöra om sidan (faktainfot) har verkshöjd eller inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Faktainfo" låter ju inte särskilt unikt utan mer som något du hittat någonstans och sammanställt.

Sant. Eftersom jag inte är uppfinnare så är det naturligtvis "kända" fakta. Frågan är ju bara hur man beskriver fakta. Bra eller dåligt.

 

Följande text har jag på min hemsida: ...

Det där var en bra idé. Jag har inget emot att mina texter kopieras, men då ska källan uppges mycket klart och tydligt. Då blir det ju mer som reklam. Jag skulle ju också vara tacksam om man meddelar att man önskar låna mitt material. I detta fallet uppfylls inget av detta.

 

Det är väl inte så mycket att göra åt saken nu längre. Men det är uselt att stjäla...

 

// Mr Y

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Är inte så hemma i HTML-kodning, men kan man inte göra så att högerklick inte accepteras på sidan?

 

Folk är väl i allmänhet för lata för att sitta och skriva av texter på hemsidor. :-) Lättast är väl att markera och högerklicka och välja Kopiera.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Jag skulle ju också vara tacksam om man meddelar

> att man önskar låna mitt material. I detta fallet

> uppfylls inget av detta.

 

Om du skriver och berättar det på din hemsida så är det nog större chans att det uppfylls nästa gång. Ett tips: skriv inte vad folk inte får göra, utan skriv vad de får göra, vad du vill att de ska göra. Det låter trevligare då.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hyr en torped, eller skicka en död tupp eller nåt.

 

Iaf så kvittar det väl var han har sin sida, utan i vilket land han tog matrialet, tog han det i sverige gäller väl svensk lag.

 

Iaf bör du nog skriva nått som tydal säger att man får kopiera det eller nåt.

 

Kan man få adressen ill hans sida?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Tog han det i Sverige? -Betydelselöst.

Sitter han däremot i Sverige och administrerar sin hemsida oavsett var servern fins, gäller svensk lag.

-Och alla länder som skrivit under Berne-konventionen, skall beivra brott mot upphovsrätt och copyright. Så i princip alla länder (det finns några få undantag) skall beivra brottet.

 

Jag undrar fortfarande länken till denna dyrbara sida. -Sådan fakta måste ju vara värdefull, om folk stjäl den..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ju också vara tacksam om man meddelar att man önskar låna mitt material. I detta fallet uppfylls inget av detta.

Ett tips: skriv inte vad folk inte får göra, utan skriv vad de får göra, vad du vill att de ska göra. Det låter trevligare då.

Jag har varken skrivit det ena eller andra på hemsidan. Vad jag skrev tidigare var vad jag önskade utan att behöva tala om det.

Däremoet tänker jag nu lägga upp en liknande text som du har på din hemsida; att kopiering är tillåtet om man anger källan, och kanske också meddelar att man lånar material.

 

Jag undrar fortfarande länken till denna dyrbara sida.

I dina ögon är den nog inte mycket värd.

http://www.geckoguiden.com/

Den är troligen inte omtyckt av någon eForumare eftersom det finns reklam på sidan :)

 

// Mr Y

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Yodå, Yeppe..

 

Jag tyckte det var en fin och välgjord site, och jag kan förstå att "tjyvarna" snodde den. Siten har absolut det som kallas "verkshöjd", och får inte snos!

 

(du kan vara stolt över att du fått sidan snodd, förresten: Folk snor oftast bara värdefulla grejor..)

 

Intressant om ödlor! -Själv har jag bara fångat ödlor som liten i södra Frankrike, och tyckte att dessa var urkul att ha i stora syltburkar, där de fick döda flugor och sånt. (Eftersom jag är en djurvän hade jag ödlorna i glasburkar bara i några dagar, innan de återfick friheten igen..)

 

-Fråga dock inte vilken sorts ödlor de var, men ödlor var det! (Och det fanns gott om dem!)

 

[inlägget ändrat 2003-12-26 18:33:47 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett ännu bättre alternativ (tycker jag) till att ha en kort text om vad man får och inte får göra är att ha en väl utarbetad text med juridiskt gångbart språk. Bättre än GNUs licenser när det gäller saker som inte är mjukvarurelaterade (tycker jag) är Creative Commons licenser.

 

Det du använder låter mest likt:

http://creativecommons.org/licenses/by/1.0/

 

Man kan även välja att till exempel förbjuda kommersiell användning och/eller kräva att verk som utgår från ditt måste licensieras på samma vis (liknande GNU GPL för mjukvara; utan detta alternativ är Creative Commons licenser mer lika BSD-licensen om man skall dra paraleller). Kombinationen av de två finns här:

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/1.0/

 

Välj själv:

http://creativecommons.org/license/

 

Men att som de här tomtarna själv välja vilka former man tycker att andras skapelser borde vara utgivna under är naturligtvis rent nonsens och i många fall åtalbart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
-Själv har jag bara fångat ödlor som liten i södra Frankrike, och tyckte att dessa var urkul att ha i stora syltburkar, där de fick döda flugor och sånt. (Eftersom jag är en djurvän hade jag ödlorna i glasburkar bara i några dagar, innan de återfick friheten igen..)

 

Hehe, det sysslade jag också med som liten. Fångade ödlor i dammar hemmavid. Tja, inte bara ödlor utan även paddor och grodor.

 

En kompis och jag sysslade med det på vår fritid.

 

Skit skoj!

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

[inlägget ändrat 2003-12-26 18:59:08 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...