Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filer som blivit tokiga


Krister E

Rekommendera Poster

god jul!

Har nerladdade filmfiler (avi, mpeg) som helt plötsligt börjat uppföra sig lite underligt.

Det är tre saker som händer med vissa filer:

1. Vissa mpeg-filer som ska spelas upp i realone ger ett felmeddelande "en del av strömmarna i denna inspelning har format som inte stöds".

Man kan dock höra ljudet.Kör man dom i mediaspelaren så börjar den leta efter codec på codec-servern men det slutar alltid i fel.

 

2. Vissa avi-filer stänger mediaspelaren direkt med meddelandet att ett fel uppstått, kör man dom i real så stängs den också.

 

3. Vissa avi-filer ger bara massa ränder, men ljud hörs.

 

Gemensamt för alla dessa filer är att dom en gång funkat bra, men ngt har hänt, kanske så fattas det codecs eller ngt annat.

 

Tacksam för all hjälp som kan reda ut denna djungel

 

[inlägget ändrat 2003-12-25 00:11:38 av kristerericsson]

[inlägget ändrat 2003-12-25 00:12:15 av kristerericsson]

[inlägget ändrat 2003-12-25 00:13:46 av kristerericsson]

[inlägget ändrat 2003-12-25 00:15:09 av kristerericsson]

[inlägget ändrat 2003-12-25 00:16:21 av kristerericsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker att det hjälper, men om du har en massa codecs installerade. Typ Nimo Codec Pack och liknande. Så kan du prova att avinstallera detta. Och installera bara de nödvändigaste codec-sen :)

Det kan bli problem om man har en massa codecs installerade...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet som verkar vara den röda tråden med alla mina fil-relaterade problem, är att jag inte vet vilka codecs, filter m.m som behövs för att kunna se på filer som är kodade divx, xvid och allt vad dom heter.

 

Jag har Nimo installerat med ffdshow-filtret borttaget (blev grönt när jag tittade på AVIPreview i Kazaa, och detta var lösningen).

 

Jag har även XVid MPEG-4 codec samt VobSub (men den kanske inte har så mkt med det här att göra).

 

Förslag, tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem GSpot och testa dina filer i detta eminenta program. Borde ge dig ett hum om vad du har/vad som krävs.

 

 

 

 

För lite mer avancerat test, ladda hem Microsfts utvecklingsverktyg GraphEdit som kan skapa den serie med filter som krävs för uppspelning av en fil, kanske man där kan se var i kedjan fel uppstår... bara en teori.

 

 

Tyvärr inga länkar idag.

 

God Jul

//T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lyckats lösa problemet:thumbsup:

 

Hittade en jättebra sida:

http://www.etplanet.net/download/moviecodec.shtm

Där jag laddade ner multimedia essentials codec pack.

 

Allt funkar som sagt perfekt, men på några filer (bara 2 st) så är ljudet mufflat, det hörs väldigt dåligt trots att ljudet är uppskruvat till max.

 

Kan man göra något åt detta?

 

Har använt G-Spot men jag förstår ju inte riktigt vad som menas med allt, jag har dock sett att dom som funkar har en audio på tex 128 kb/s (64/ch, stereo), medan dom som inte funkar bra har 448 kb/s (5 ch), är detta något som kan ge ngn indikation vad som är fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om inte AC3 filtret används när ljudet är lågt. Kontrollera AC3 filtrets inställningar, om jag inte minns fel finns där en volymkontroll.

 

Eller kanske inget som kalla volym utan snarare Master och Gain.

 

Lycka till

 

 

...uuurk, ett codec-pack. Normalt råd:Undvik codec-paket - ladda enbart hem och installera det du behöver. Mycket lättare att behålla kontrollen över media-codecarna på detta sätt.

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är säkert sant det du säger om codec-pack, men när man som mig inte har ngn koll vad allt är till för så kändes det iaf bra nu när allt funkar igen.

 

Fråga bara:

Hur kollar man AC3-filtret?

 

Är det ett program som sköter detta som man går in och ändrar inställningarna på, eller...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min installation av AC3 skapades det en mapp i Start-menyn där man kan nå AC3.

 

Annars får du starta filmen i någon spelare som medger åtkomst till filtren som används under gång.

 

Dvs exv. ZoomPlayer eller den på alla Windows datorer närvarande mplayer2.exe

 

Öppna fil i spelaren, välj egenskaper och vandra vidare därifrån.

Då kan du nå aktiva filter/codec

 

 

Lycka till

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...