Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem: TFT:n vill inte gå ur viloläge

Stefan Eklinder

Recommended Posts

Stefan Eklinder

Tjenare!

Jag har ett problem med min Samsung SyncMaster 173T.

Det är inte så stort, men nog så störande. När skärmen varit en längre tid i viloläge, alltså när den där gröna lampan blinkar så vill den inte gå ur viloläget.

Hur jag än trycker på tangenter och flyttar runt musen så vägrar skärmen att vakna till liv. Jag får stänga skärmen på strömbrytaren där fram och sedan slå på den igen. Först då går skärmen igång.

Någon som vet hur man ordnar detta?

God Jul & Gott Nytt År

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

E Cleaver

Stefan Eklinder

Läste manualen till skärmen att den tydligen har ett inbyggt strömsparläge, som skärmen tydligen automatiskt går in i.

Det kanske kör ihop sig med XP:s "stänga av skärmen efter 10 minuter"-variant, som jag ställt in tidigare. :-)

Kan vara förklaringen...skumt annars.

---

E Cleaver

Stefan Eklinder

Hittade strömsparfunktionen på min TFT och det är tydligen programvaran som heter DPMS. Kollar jag i AIDA32 så står där att funktionen är "active off".

Kan det vara att programvaran inte finns?

Jag har Geforce4 Ti4200 128Mb som borde väl ha stöd för det där, men var fanken får man tag på programvaran?

Har letat runt på nätet och på Nvidia´s hemsida, men kan inte hitta något vettigt. :-(

---

E Cleaver

När skärmen varit en längre tid i viloläge, alltså när den där gröna lampan blinkar så vill den inte gå ur viloläget. Hur jag än trycker på tangenter och flyttar runt musen så vägrar skärmen att vakna till liv.

Jag har själv en Samsung, men har inte det problem du beskriver. Visst går skärmen ner i viloläge men den vaknar till liv då jag rör musen eller trycker på någon tangent på tangentbordet.

I energialternativ har jag inställt att skärmen ska gå ner efter 20 min inaktivitet. Den brukar inte vara inaktiv särskilt många minuter och då fungerar mus/tangentbordsrörelser.

Aida32 visar "Active off" för mig också.

Var hittade du dokumentation/info om DPMS?

En teori till lösning. Kolla i Enhetshanteraren och mus/tangentbord vad som är ibockat i flik 3 "Power management" på resp. Hos mig är "Allow this device to bring the computer out of standby" ibockat på mus resp. tangentbord.

Jag har just nu ett engelskt XP igång, men jag tror du förstår innebörden.

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

Var hittade du dokumentation/info om DPMS?

Den informationen hittade jag i den elektroniska manualen för bildskärmen. Om du också fick en CD-skiva tillsammans med din Samsung, så hittar du det där i manualen.

"Strömspararen" eller något sådant står det under, nästan längst ned på de totalt 60 PDF-sidor. Där står också något om att man ska ha programvara samt grafikkort som ska ha stöd för VESA/DPMS.

Har aldrig haft problem med min CRT. Det har fungerat perfekt att XP stänger av bildskärmen och när jag sedan puttar till musen eller trycker på en tangent så vaknar skärmen.

TFT:n har heller inga problem kortare stunder, men låter jag XP ha skärmen avstängd till exempel under dagen när jag är på jobb så är den svårväckt. :-)

Angående ditt tips om Enhetshanteraren och strömsparfunktionen för möss/tangentbord så hittar jag inget sådant i min. Möjligen är kanske Pro-versionen en aningen mer avancerad än Home. Antar att du har Pro.

---

E Cleaver

Möjligen är kanske Pro-versionen en aningen mer avancerad än Home.

Jag tror inte att det är Pro/home-versionen som avgör om man har fliken "Energisparfunktioner" för mus/tangentbord. Jag har dem anslutna via USB. Kan det vara det? Så här ser ut, nu med svenskt XP:

http://w1.865.telia.com/~u86514936/Mus-Tangentbord.JPG

Kallt ute - just nu -9° men bara lite snö.

[inlägget ändrat 2003-12-23 21:38:00 av Maratonmannen]

Stefan Eklinder

Maratonmannen!

Jag tror inte att det är Pro/home-versionen som avgör om man har fliken "Energisparfunktioner" för mus/tangentbord. Jag har dem anslutna via USB. Kan det vara det?

Mycket möjligt att det beror på att du har USB-anslutet tangentbord och mus.

Jag har bara PS/2-anslutet tangentbord och mus. Tangentbordet går att ha USB-anslutet, men inte min mus.

Så här ser det ut hos mig:

http://w1.703.telia.com/~u70311922/Mus_och_Tangentbord.jpg

Här är det + 1 grad och barmark. :-(

Ingen vit jul det här året!

---

E Cleaver

[inlägget ändrat 2003-12-23 21:56:43 av Stefan Eklinder]

Du HAR blivit äkta sörlänning ;-) Hade -24 dan före julafton.

Sitter man framför datorn all ledig tid och inte motionerar längre, så känns bara några kallgrader som mycket KALLT!

God Fortsättning på julhelgen!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...