Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Adapter från amerikansk kontakt


Cabron

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har köpt en digtalkamera från USA och trodde att det skulle vara en enkel match att köpa en adapter i Sverige. Men det visade sig inte vara så lätt. Vet någon var jag får tag i en amerikansk adapter alternativt en amerikansk kontakt (hona)? Om jag skulle behöva göra en själv, behöver jag tänka på något speciellt eller är det bara så enkelt som det verkar? (Laddaren tar spänningar mellan 110 och 220 Volt samt 50/60 Hz)

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adaptrar från Amerikansk stickpropp till Europeiskt vägguttag är lättast att få fatt på i USA men det borde finnas i en välsorterad elaffär. Kolla med något bättre hotell. Dom brukar ha sådana att låna ut till gäster från USA och dom måste ju köpa dom någonstans.

Om laddaren har sladdanslutning kanske nedanstående kan vara bättre. Du slipper att ha en adapter som försvinner när du som bäst behöver den.

 

Sitter nätsladden fast monterad i laddaren eller är det en som går att ta bort?

Om det är en sådan som går att ta bort kan du ara skaffa en ny sladd. Kontakten där man stoppar in nätsladden i laddaren är samma i USA och Europa. Vad jag vet så finns det en typ för ojordad och två varianter för jordad sladd.

Om den sitter fast monterad kan du ju klippa bort kontakten från sladden och montera en ny stickpropp som passar våra vägguttag.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontakten sitter tyvärr fast monterad i laddaren.

 

Kameran är en Ixus 400 och jag misstänker att laddaren är identisk med den som säljs i Sverige, med den enda skillnaden att den svenska laddaren levereras med en sladd. Min laddare har två utfällbara stift på baksidan med ca 1,5 cm mellanrum. Är det någon som har en Ixus 400 som kan bekräfta det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, min har inte det.

min heter CB-2LSE och är liksom den amerikanska på 100-240V och 50/60Hz, men har löstagbar kontakt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

Prova moelektronik.se/ovrigt/

 

Är det inte lite väl seriöst att tro att Cabron har kvar problemet efter nästan 7 år ;) ?

 

Tror nog att Cabron efter alla dessa år, har köpt en ny kamera utan detta problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

egenreklam??

 

Varför inte hänvisa till Kjell eller Klas annars då de med säkerhet borde ha sådana kontakter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...