Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ang. VHS/Video 8 --> Dator


Mazgum1

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har köprt ett PCTV Rave (med S-vhs-, coaxial- och antenn ingång)

Jag hade tänkt att spela över gamla videofilmer samt videoband från kameran (video 8 band) till datorn för att bränna ut dem på dvd.

 

Jag har fixat med signal och så men jag har ett stort problem.

Kvalitèn blir försämrad. Jag hade hoppats på att kunna spela in utan kvalitetsförsämring. Just nu spelar jag in vis Composite kabeln eftersom S-Vhs bilden blir svartvit.

 

Hursomhelst... när man spelar upp video8 band på tvn med coaxial så blir det helt ok kvalitè. Men när jag spelar in på datorn och bränner ut så får jag försämrad kvalite och det hade jag inte riktigt tänkt mig.

 

Jag har testat de flesta programmen....(Premiere, Pinnacle Studio 8, Power VCR, Video Capturix mfl) men jag får inte till det riktigt..

 

Om någon har erfarenhet av detta får ni gärna höra av er.

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog gjort ett dåligt val (eller inställningar) av codec när du tog in videon till datorn, du kan även ha gjort samma sak när du genererade filen som ska brännas till cd/dvd skiva.

 

Kan du berätta mer om hur du gör när du tar in video till datorn, dvs vilken upplösning, codec och inställningar? Samma sak när du gör filen som ska brännas?

 

Här hittar du massor med info och tips om analog video till digital: http://www.lordsmurf.com/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ja det är väl det som är problemet kanske :-)

Jag vet inte riktigt vad jag ska köra för upplösningar och inställningar.. Kör på det som låter bra.

Men sidan verkar ju vara guld! så den ska jag kolla lite på...

 

OM du har ett tips på program samt inställningar så vore det välkommet

 

tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...