Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

160 GB i Win XP?


P.K.

Rekommendera Poster

Jag har nyss köpt en 160 gb hårddisk. Men i Win står det att den bara e på 127 gb? Visst vet jag att lite brukar försvinna för att tillverkarna räknar på ett annat sätt, men inte så mycket...

Har en kompis som har samma problem. Vi misstänker att det kan ha nåt att göra med Win Xp. Finns det nåt man kan uppdatera för att få det att funka. Mitt problem kan även vara att den nya hd:n sitter på ett nytt IDE-kort från Promise, som kanske inte stödjer så stora diskar, men jag får inte drivrutineran asom följde med att funka.

 

MVH P.K.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har redan gjort det.....men de funkar inte heller...=(

men tror att det har med Win Xp att göra...nån som vet att man får Xp att stödja 160 gb diskar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du löser problemet genom ett tillägg i registret. Öppna registereditorn (regedit.exe) och klicka dig ner i trädet till följande nod:

 

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\atapi\Parameters

 

Högerklicka och välj New->DWORD Value

Döp värdet till EnableBigLba och bekräfta. Dubbelklicka på värdet och ändra det till 1

Boota om

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
P.K. skrev:

Hur gör jag en BIOS uppgradering? E inte det lite riskfyllt?

 

Du kan mjukvaruflasha BIOS. Då söker flashprogrammet upp rätt uppdatering till ditt BIOS och lägger in det.

 

Det vanliga sättet är förstås att hålla på med disketter och det är lite peligare. Risken är förstås stor också att man då råkar få in fel BIOS-version och blir sittande utan dator.

 

Här är bra sidor som du kan läsa lite på:

 

http://www.wimsbios.com

 

http://home.swipnet.se/peter_kristiansson/bios.html

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-12-19 17:50:39 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
P.K. skrev:

Det där med att programet söker upp och sjölv fixar biffen verkar ju rätt bra, hur gör jag det.

 

Din moderkortstillverkare borde ha det på sin hemsida. Annars finns det på CD:n som följde med moderkortet. Om du nu byggt burken själv.

 

Jag mjukvaruflashade mitt moderkort från Abit själv och blev imponerad över hur enkelt det är. Har tidigare dragit mig för det, eftersom jag läst om hur många som misslyckats med disketten.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

 

E Cleaver

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...