Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Programversioner ?


Idisk

Rekommendera Poster

Har iköpit en ny Cd brännare av märket

Sanyo CRD-RW2 privat. När jag sedan skulle instalera den så hittade inte

programet (Toast 4 deluxe) den.

Efter mycket om och men fick jag

veta att detta INTE stödjer min brännare.

Utan hade jag köpt den hos en mac återförsäljare

så hade det fungerat. För med brännara man köper

så följer en special version av Toast.

Denna version kallas Toast 4.0.1 oem och går inte att köpa löst. Jag undrar vad adaptec tänker på?

Vill dom inte sälja program och tjäna pengar?

Så nu sitter jag med en väldigt dyr cd-rom läsare , för det är det ända den duger till.

Är det någon annan som råkat ut för samma sak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Låter helt vansinnigt. Om drivrutinerna ser enheten så ska det fungera. För att bryta enheten måste Adaptec ha lagt in särskild kod. Att skriva rutiner för Mac är, ursäkta uttrycket, pissenkelt. Antingen så gör du något fel och de du frågar har ingen koll eller så är Adaptec svin. Vilket iofs inte låter helt otroligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag vet då inte vad jag ska tycka... köpte en skitbillig CD-RW från Philips och där följde det med programvara för PC men inte Mac.

 

Skrev till Adaptec som menade att de säljer Toast separat men det kostar pengar eftersom de inte har avtal med Philips om att stödja även Mac.

 

Från Philips fick jag svar att de inte hade någon tanke på att stödja Macanvändarna utan de hänvisade till Adaptec och att köpa egen programvara!

 

Snacka om dålig service från Philips sida!

 

Så nu sitter jag med ett programpaket för PC som jag inte kan använda (har inte ens brutit förpackningen) medan jag inte kan använda min CD-RW lagligt (fast jag funderar på att önska mig Toast till namnsdagspresent).

 

Petra (som känner sig bränd)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta fick jag till svar efter en fråga jag ställde till Adaptec:

Toast Deluxe 4.0 does support the Sanyo recorder. Adaptec's Toast Deluxe

4.0 software (http://www.adaptec.com/products/overview/toast4.html) is a

CD-Recording package designed for use under Mac OS 7.51 and higher. Toast

Deluxe 4.0 is designed to record data, audio, multimedia and hybrid CD's.

 

Men jag vet inte vad jag skall tro. När jag pratat med en säljare på Macoteket som sa att Toast 4 deluxe INTE stödjer min brännare och Adaptec säger att det gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt det jag hört här verkar uppåt väggarna!

 

Men vad har vi lärt oss av detta då?

 

-Jo, vi bör köpa våra tillbehör hos en aktoriserade Apple återförsäljare. Dom jag använt mig av har alltid gett suverän service.

 

Kan du inte lämna tillbaka brännaren? Borde inte vara några problem eftersom du köpt en produkt som du inte kan använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Den här lilla diskussionen tangerar enligt min mening ett växande problemområde.

 

Allt eftersom macen adapterar fler PC-standarder så ökar utbudet av kompatibla eller halvkompatibla komponenter som folk pular ner i sina Macar. Tyvärr är ofta drivisarna värdelösa, befinner sig i Beta eller är snabba hack.

 

Det kanske inte riktigt är upp till Apple att tillhandahålla en tjänst för problemskjutning av sådant här, men det borde bildas någon sorts grupp koordinerad av Apple som kunde erbjuda fixar till de vanligaste problemen.

 

Idag finns det stor know-how inom programmeringskretsar när det gäller de här frågorna, men det har inte "sipprat ned" till vanliga användare. Mac OS X kommer dessutom att innebära ett stort kliv, och vi får nog lov att förutsäta att hårdvarustödet kan vara lite si och så i början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att jag är ganska erfaren macanvändare. Jag visste redan från början att jag var tvungen att köpa ny program vara till brännaren. Men att det inte skulle gå att köpa den separat visste jag inte. Hadde jag köpit brännaren från en mac återförsäljare så hadde det följt med programvara i form av Toast 4.0.1.1. Börjar nu tröttna på att adaptec aldrig släpper den senaste versionen för försäljning. Nu säljer jag snart brännare och köper en från en mac återförsäljare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Plocka fram piratattityden och segla ut på hotline & kapa dig en bra toast. Normalt sett är jag en stor vän av att betala för mig, men när de beter sig så här och visar sitt förakt för kunderna så har jag inga betänkligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det däremot är jag inte så hemma på .

hotline låter intressant men jag kan inget om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

har nu äntligen lyckats fått tag på en version av toast som funkar med min brännare. nämligen toast 4.0.1.1. jag fick göra som det står i ovanstående inlägg. men inte via hotmail uten med icq.

enda nackdelen är att jag bara kan bränna i tre olika format , files & folders , disc copy och audio format. men men adaptec släpper väl nångång en uppdatering av toast.

tycker det är dåligt av adaptec att inte sälja programet löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...