Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

16:9 eller 4:3 projector?


erik6

Rekommendera Poster

Vad är det för vits med en 16:9 projektor typ Panasonic PT-AE300E med upplösning 960x540

jämfört med en 4:3 projektor med upplösning 1024x768?

 

http://www.dustin.se/default.asp?ORIGIN=shopping/ProductDetail.asp?PID=5010045055

 

Om vi skall titta på DVD film från datorns VGA utgång både nyare film i Cinemascope och äldre i 4:3 format?

 

Bredden på bilden bestäns ju i vilket fall som helst av bredden på duken, för mig max ca 1.6meter

 

Kompensera den bättre "kvaliten" på bilden från en Panasonic PT-AE300E att upplösningen, speciellt vertikalt är mycket mindre än för en 1024x768 projector?

 

Tacksam för svar,

Erik

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant, utan personlig erfarenhet...

 

Tittar du på 16:9-format i en 4:3 projektor får du sorgkanter ovan och under bilden. Dessa blir aldrig helt svarta om du inte maskar din bildduk på något sätt.

 

Likaså - tittar du på 4:3 format på en 16:9 projektor får du sorgkanter på sidorna...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dina synpunkter.

Jag besökte en resturang i veckan. Det var då jag började tveka till 16:9. De hade en 4:3 duk. När vi kom dit körde de en film i Cinamascope, dvs sorgkanter upp nere. Sedan TV: fotboll i 4:3, hela duken utnyttjades.

 

Utnyttjar jag zoomen på projektorn vid 4:3 med en 16:9 projektor så skall de gå att utnyttja hela bredden på duken, sorgkanterna utanför duken. Ja det måste ju vara en 4:3 duk

 

Men då kan jag väl bara utnyttja 720 x 540 punkter av 960 x 540 och det känns ju spontant sämre än 1024 x 768

speciellt som de "bättre" 16:9 projektorerna hela får allt högre upplösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd 16:9-projektor och 16:9-duk, helt klart.. de flesta filmer är juh bredare än 16:9 så 16:9 är en bra kompromiss - du får sorgkanter vid bredare filmer och smala 4:3.

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och det är väl lättare att maskera det vertikala sorgkanterna vid 4:3 än de horisontella vid 16:9 duk.

 

Om man nu störs av dem :)

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla inläggen, 3-0 till 16:9!

 

Slutsatsen är att det är bättre med en bra 16:9 projektor typ PT-AE300E än en "billig" 1024x768 proj

 

God Jul och Gott Nytt år och poäng till er

Erik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åså kan du utnyttja bredden på din vägg mer med 16:9-projektor (fast det kräver bred duk förstås ;)

 

...eftersom det är tuffare att bredda bilden från 4:3 till 16:9 vid sådana filmer och sändningar, än vad det är att minska bilden på höjden till 16:9 :)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken upplösning bör man ha? Målet är att kuna ha projektorn till pc-spel också. Är det en Panasonic pt-ae 500 med wxga man bör ha? Eller Kan man få låtsas1024x720 på en wvga som man kan få på en tv med tvkort. Nu var jag väl tydlig? :-)

_____________________________________

A man without a plan is not a man...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...