Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansluta en extern hårddisk till en gammal dator


Rockrulle

Rekommendera Poster

Kan man ansluta en extern hårddisk på t.ex 80GB till en dator av äldre modell som har USB port och få tillgång till 80 GB. Dvs. om datorn skulle vara en 266 MHz PII så klarar ju normalt inte moderkortet av så stora diskar. Men gör den det om man ansluter en extra disk via USB?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den klarar säkert av det med eventuella drivers, men eftersom det är frågan om USB 1.1 så blir det väldigt långsamt i överföringen. Det blir ungefär samma hastighet som till disketten.

 

En kompis har USB 1.1 på sin dator och har testat med min Maxtor 5000XT och det tar lååång tid att kopiera till och från disken. Senast försökte han med 5-6 GB det tog över 8 timmar, medans det med USB2 är över på ca 30 minuter. Tar längre tid med många små filer än med några få stora.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en "stor" hårdisk sätts som slav på första IDEkontrollern, den gamla hårdisken med operativsystem som w2000 eller XP är master (eller någon modern linuxdistribution som slackware 9.1)

Vidare i BIOS sätts NONE för slaven så är en stor hårdisk inga problem för w2000. Sedan operativsystemet startat på mastern hittar operativsystemet den "stora" slaven.

Detta funkar inte i w98 (troligen ej heller me) för där använderoperativsystemet BIOS för att kommunicera med hårdiskarna även efter det startat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

Jag provade med att sätta en 120GB disk som slav på min PII200MHz med win2000 på och angav den som NONE i BIOS. Det funkade perfekt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...