Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W 98 och ramminne


prM

Rekommendera Poster

Hur mycket minne kan W 98 egentligen använda ?

Jag har 256 men det verkar som om bara 128 används av W 98.

Jag har hört nåt om det här innan men skulle gärna vilja ha ett rakt besked om det finns nån mening med 256 istället för 128.

Spelmässigt hjälper det en del i varje fall tycker jag men inte med vanlig program användning.

Finns där möjligtvis nån fix/register ändring man kan ta till för att lösa problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 98 ska klara av att hantera 4 GB RAM minne, så det borde inte vara några problem.

Vad är det som tyder på att bara 128 MB utnyttjas?

 

Jonas/Shai'tan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nästan alltid 50 % ledigt hur mycket jag än öppnar.

Och stänger jag av virtuellt minne så får jag besked om att där är för lite finne för att köra det och det programmet fast där är 50-55% ledigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Du har antagligen en stor hårddisk :-)

 

"minne" för windows är inte bara RAM utan en kombination av RAM och SWAP på hårddisken.

 

Det du kan göra är att sätta din dator som "server" för att utnyttja minnet mer aggresivt. Finns under min dator->egenskaper->prestanda har jag för mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

I 95:an fanns en begränsning som gjorde att systemet (notera systemet) inte kunde addressera mer än 64 MB minne. I OSR2 blev det 128 MB. Däremot kunde applikationerna hantera överskjutande.

Jag vet inte om det är likadant i 98:an, men det kanske kan vara en ledtråd på vägen.

 

med vänliga

 

Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad fasen har Microfoft emot RAM-minne???

 

först kunde dom bara hantera 1MB (640kB ledigt efter att DOS startats upp)

medan alla andra datorer som Amiga och Atari (inkl Mac oxå säkert) kunde ha 4MB utan en massa dumma gränser...

 

Till råga på allt så var tillomed de få 640kB i DOS uppdelade i 64kB-block

 

Är dom riktigt kloka där borta i Seattle???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska nog inte oroa dig över att du bara har 50-55 % ledigt. Ifall minne behövs kommer windows tilldela minne.

Windows kärnan tar alltid upp 1/3 av minnet. Ifall att program behöver mer minne, kommer windows tilldela detta.

Ifall det står att du har 256 MB minne i system programmet, har du det.

Windows fixar resten. Jag lovar :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe, jo man kan ju frågesätta varför en ren windows 98 installation (fullständig) tar 296 MB av utrymmet. :)

Microsöft har samarbete med hårdvaru gubbarna suru.. :)

ursch..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä orolig är jag väl inte direkt.

Tyckte bara det skulle va skoj att veta varför hälften av minnet alldrig kom till användning.

Lite dumt att använda swap-filen när där finns resurser tycker jag men så är det tydligen i w98.

Men "problemet" är löst i Windows Millenium i varje fall.

Det operativet använder alla 256mb ner till sista kb:n utan att för den skull sluta fungera.

Går faktiskt alldeles utmärkt att köra med 0kb ledigt,det anpassar sig efterhand precis som det är tänkt.

Man får väl bara hoppas att inte 256mb är maxgränsen i det operativet...;).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...