protoss Posted March 10, 2000 Share Posted March 10, 2000 Av misstag raderade jag config.sys vad händer om man gör det ..hur gör jag för att återskapa det??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ante Posted March 10, 2000 Share Posted March 10, 2000 Kolla i papperskorgen. Leta annars i rotkatalogen på C: Där kan det finnas kopior på conig.sys, typ config.pss Isåfall är det bara att kopiera en sån till config.sys. Annars gör det troligen ingenting om du inte har specialprogram som lagt dit nåt. Om datorn funkar normalt är det inget att bry sig om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Berg Posted March 11, 2000 Share Posted March 11, 2000 annars kan du kolla in din bootdiskett, ligger den där är det bara att kopiera tillbaka den... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blinkiz Posted March 14, 2000 Share Posted March 14, 2000 Om du använder Win95 eller Win98 behöver du inte oroa dig. Det finns ingen anledning att ha config.sys. Autoexec.bat och config.sys är endast nödvändiga ifall du jobbar/spelar i dos. Jag har inte config.sys eller autoexec.bat eftersom jag alltid använder windows program/spel. Uppstarten blir då snabbare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Sandsäter Posted March 19, 2000 Share Posted March 19, 2000 hur är det med io.sys och msdos.sys då ??? är dom nödvändiga? sedan har jag en knepig fil som heter system.1st Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats. Posted March 19, 2000 Share Posted March 19, 2000 Om du skall skriva något i MS-DOS läge bör följande kommandon finnas med för att aktivera svenska tangentbordet : Config.sys device=c:\windows\COMMAND\display.sys con=(ega,,1) Country=046,850,c:\windows\COMMAND\country.sys Autoexec.bat mode con codepage prepare=((850) c:\windows\COMMAND\ega.cpi) mode con codepage select=850 keyb sv,,c:\windows\COMMAND\keyboard.sys Ibland finns det spel som kräver att ljudkortet har laddats i MS-DOS läge och dessa startas ibland i autoexec.bat. Det ser du om du kikar på filen c:\windows\dosstart.bat MSDOS.SYS och IO.SYS är systemfiler som tillhör operativet och skall aldrig tas bort. System.1st är en fil som har skapats när din Windows 98 installationen gjordes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.