Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BX133 knäcker i840


Fabian Pyk1

Rekommendera Poster

Fabian Pyk1

Jag läste precis på www.tomshardware.com där han testat moderkort med överklockad fsb BX133, 840, i820 och VIA mot varandra. Det visar sig att BX spöar

de andra i princip allt! BX stödjer ju inte ~ata66 och AGP4 men ändå.. Om man inte riktigt vågar ge sig på Atlon och bli en "riktig" tweakfreak kanske detta kan vara ett stabilt alternativ. Hur funkar det att överklocka Intel P3 Coppermine? Har ngn läst testet och har ngra synpunkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yep, jag läste testet häromdan...

...men jag är tveksam till resultaten.

(Mailade faktiskt till Tom själv i frågan)

 

Om man vill smiska tekniken så kör man väl inte spelen i 640*480*16bpp? Det belastar ju knappast

bussarna och minnet någe vidare.

 

Håll i minnet också att BX chipet endast är certifierat för 100Mhz FSB. (133Mhz FSB=33% överklockning, i vissa fall av samtliga busshastigheter)

 

Nåväl, jag har två burkar;

en med ASUS P2B (BX440) och en med ASUS P3C-E(i820).

Med samma processor,minne och grafikkort så

är det skillnad som natt och dag i hastighet.

(PIII500@100Mhz FSB, 128Mb SDRAM , GeForce DDR)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu, grejen är ju att Toms Hardware ville testa moderkort+minne+processor+busprestanda. Då kör man spelen i lägre upplösning så att inte grafikkorten maxar ut innan resten av prylarna gör det. Ville man testat grafikkorten hade man ju naturligtvis kört högre upplösning och större färgdjup. Och du, tro mig killarna på Toms Hardware vet vad de sysslar med du kan nog bespara dem dina mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt mig bara fråga dig;

Vilket grafikkort maxar du ut i 640*480@16bpp

med en 800Mhz PIII ?

Vill man kolla systemen skall man väl inte köra

den typen av test över huvudtaget... Om man nu vill använda spel som test så kan man väl använda en NULL driver och köra dem i en rejäl upplösning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För hoppnings viss ingen....

möjligen en S3trio.... ;)

 

men för att testa en processorn och inte Grafikkortet kör man i lågupplösning.

på deta sätt blir inte Grafikkortet den begränsande faktorn utan processorn...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också tittat på Tom's sida. Om man läser noggrant vad han skriver så säger han ju faktiskt inte att "BX spöar allt"... Intels 840-plattform är tekniskt överlägset alla tidigare plattformar, men att priset gör det mindre attraktivt.

Har jag inte rätt så säg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fabian Pyk1

Nej, det påstår jag inte heller, men BX133 toppar ändå de flesta benchmark han gjorde. Jag är verkligen ingen räv som kan säga hur adekvata testerna är. Men nog kunde man förväntat sig mer av i840 som ju tekniskt ser mycket bra ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...