Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgraderings dags!


Stipp

Rekommendera Poster

 

Tänkte uppgradera min dator. Moderkort, cpu o minnen

Kör nu en gammal Dell från år 1998 som jag skrämde upp

med en Celeron 1.2 MHz + mera minnen och grafikkort

år 2000.

 

Nu tänker jag alltså köpa ny moderkort, cpu, minnen

o. ev. grafikkort!

 

Tänkte det skulle bli en lågbudget lösning och börjar med en Celeron 2.4 - 2.6 MHz för att sedan byta till P4 3+ MHz när jag har råd.

 

Har hittat detta prisvärda? kort:ASUS P4V800-X

ddr, raid, sata, 5.1 audio VIA PT800 Chipset, socket-478

 

Nu undrar vi

1. Är moderkorten bakåtkompatibla med äldre

hårdvara?

-typ IDE hårddiskar

-grafikkortet, moderkortet stöder AGP 8X.

Alltså går det att pula in mitt gamla grafik-

kort där? (NVIDIA TNT2 Model64)

 

2. Moderkortet stöder inte dual channel minnen.

-är det värt att sattsa på ett dyrare kort

med dual channel ddr?

 

3.OK! Jag monterar ny mobo, cpu, minnen och resten

av min gammla hårdvara och installerar om XP Pro.

-hittar jag mina filer och program, eller måste

man formatera om diskarna och göra en

nyinstallation?

 

4.Kan det dessutom bli för varmt i lådan med dom

gamla fläktarna? Har en chassi fläkt plus den

från nätaggregatet, vilken jag även byter

från 200 till 300W.

 

/Stipp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) IDE-diskarna ja, grafikkort ? Nån annan vet?

 

2) Enligt min uppfattning är det billigare bygga en lågpris dator varje år än skaffa det bästa och anända det i 3 år. Redan år 2 piskar en lågprisare en 1 år gammal toppdator.

 

3) Enkelt: Det är bara att testa. jag har flyttat en hårddisk med w95B från en dator till en annan och efter rätt många omstarter allt eftersom W95 hittade ny hårdvara var allt installerat och klart.

 

Funkar det inte så ....Kanske backa upp viktiga egna filer först.

 

Om moderkortet är prisvärt vet jag inte. Det största problemet är tyvärr är väldigt få moderkort är 100% stabila utan har ofta kompatibilitetsproblem.

Ligger helt i moderkortstillverkarens hand även om det finns misslyckade chipset som ingen tillverkare lyckas få stabila.

http://www.chip.de/perl/tpdb/tpdb_out.pl?db=out&partid=197054

 

Värme fläktar är bra men ventilationshål är viktigare.

Hur stora hål har du för luften att gå igenom.

Ju mindre hål dessto större behov av både insug och utsugsfläktar (seriekopplade som de blir då klarar de större luftmotstånd)

Med stora hål yta öppen ca 100 cm2 framtill eller nere på sidan av tornväggen med en 120mm fläkt med lågt varv behövs ingen utsugsfläkt om det finns ett motsvarande 100cm2 utblåshål baktill högt under nätaggregatet eller över nätaggregatet på hightower.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt vad du betalar för det där moderkortet, men hursomhelst skulle jag aldrig någonsin kunna rekommendera en P4Celeron till någon - det är meningslöst, tro mig! Prestandan är så usel så det är bättre å skaffa en gammal Duron för några tior IMHO :)

 

Så... försök pruta på övriga komponenter för att få den billigaste moderna P4:an istället.

 

När det gäller moderkort går ett Abit AI7 inte lös på mer än en tusenlapp - och det är enligt mig ett utmärkt val för stunden, med intelkretsar och inget VIA-trams (om du ändå ska köra intelpropp, varför skaffa VIA-kretsar på moderkortet? Trodde VIA var AMDs akilleshäl typ ;)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten varning beträffande Dell och nytt moderkort.

Med allra största sannolikhet passar INTE ett vanligt ATX-kort i chassit. Dell har, såvitt jag känner till, alltid använt egna format på moderkort och chassin. Du blir mao tvungen att köpa ett nytt chassi också.

 

Det blir inte mycket kvar från den gamla burken att bygga en uppgradering runt. Rent krasst är det bästa att livstidsförlänga Dellen och sedan, när den är alltför omodern, bygga ett helt nytt system från grunden.

 

//TB (ägare av flera icke uppgradringsbara Dell)

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-12-15 20:19:07 av ThBr]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, en Dell ja - stoppa inte i ett ATX-moderkort i den lådan med Dells nätaggregat, chansen att du bränner moderkortet är ganska stor då Dell är kända för att inte följa ATX-standarden och helt krasst kasta om pinkonfigurationen :/

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK ! Men jag byter nätaggregatet, då Dellen bara är på

200w, till detta:

Aopen FSP300-60ATV ATX

http://www.aopen.com/products/power/fsp300-60atv.htm

Den kanske passar bättre?

 

(Min Dell är som sagt, redan uppgraderad från PII 350 MHz till Celeron 1.2 och en Powerleap adapter mellan cpu:n och kortet)

 

Var och kollade på Abit AI7!

Jodå den duger fint :)

 

 

[inlägget ändrat 2003-12-15 21:36:38 av Stipp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker inte bara med att byta nätagg då även moderkortets fästen i chassit är Dell-Special. Även utgångarna på baksidan brukar vara annorlunda jämfört med ATX-standarden. Kolla på http://www.formfactors.org/

och jämför med ditt moderkort. Med allra största sannolikhet har du inte ett ATX-kort idag.

 

Det går säkert att fixa med lite moddning och våld men varför krångla till det? Ett nytt chassi med nätagg går att få från c:a 500:- eller tom under det efter lite letande.

 

Personligen skulle jag som sagt var hellre bygga ett nytt system från grunden än att börja grotta i Dellen men det är som sagt var min åsikt.

 

//TB

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-12-15 22:36:08 av ThBr]

[inlägget ändrat 2003-12-15 22:37:03 av ThBr]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag byter nätaggregatet

 

Notera att ett separat nätagg i princip kostar lika mycket/lite som en låda med nätagg i den lägre prisklassen :)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som jag skrämde upp

med en Celeron 1.2 MHz

 

Den är ungefär lika snabb som min C64 nu då? ;)

Sorry, kunde inte låta bli! :)

 

Som dom andra sagt så är det nog bättre att bygga en ny burk från grunden, när det ändå är så mycket som ska bytas ut.

Dell-datorn blir en utmärkt andradator till t.ex. surfning.

 

[inlägget ändrat 2003-12-15 23:38:20 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir väl att tänka om då...

*suck*

 

Det blir så när man ska uppgradera märkesdatorer till någonting annat...

 

Så det är inte bara frid och fröjd med märkesdatorer för hemmabruk. [GROTTMAN]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...