Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svarta Listan


Anders N

Rekommendera Poster

Tjo. Fick just spam från "svarta listan":

 

Return-Path: <noreply@svartalistan.com>
Received: from avidus-ukxe9ewb (adsl6796.estpak.ee [213.219.74.56]) by mailgw.algonet.se (Postfix) with SMTP id 75B4462A91 for <xxxx@xxxxx.se>; Sat, 13 Dec 2003 10:22:08 +0100 (CET)
x-esmtp: 0 0 1
Message-ID: <135xxxx-220xxx2613717xxxxx@avidus-ukxe9ewb>
Organization: Svartalistan
From: "Svartalistan www.svartalistan.com" <noreply@svartalistan.com>
To: xxxx@xxxxxx.se
Subject: Nyhetsbrev Svartalistan 2003-12-12
Date: Sat, 13 Dec 2003 09:17:38 +0200
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/alternative; boundary="----=_NextPart_135xxxx220xxx2613717xxxxx"

 

Jag kontaktade dem (från en annan adress) och bad att få veta deras adresskälla, samt sa att jag abuseanmält det, och att jag kommer fortsätta abuseanmäla andra utskick jag får från dem.

 

Jag bryr mig väl egentligen inte SÅ mycket om det, men, eftersom det är svenskt så brukar jag anstränga mig lite mer, och... det som skrämmer mig.. i detta brev (fick ett tidigare till en annan adress), så vill de att man ska ringa in "jul bidrag"(sic) till dyra telefonnummer.

 

www.svartalistan.com

Ring in ett Jul bidrag redan idag (utan bidrag dör Svartalistan och det tjänar bara de oseriösa företagen på)

 

Tel: 0939-20002xx så skänker ni 49kr

Tel: 0939-20002xx så skänker ni 99kr

Tel: 0939-20002xx så skänker ni 149kr

Tel: 0939-20002xx så skänker ni 200kr

 

-- tillägg:

Spammet skickades till en "harvestad" (bra svensk översättning?) adress som inte används, och som inte legat på nätet på något år.

 

Ciao,

Anders

 

[inlägget ändrat 2003-12-13 11:07:48 av Anders N]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret jag fick:

 

vi gjorde ett axplock utskick till 10 000 när vi köpte ett nerlagat

nyhetsbrev och ingen har klagat du är den första vi ber om ursäkt.

Avprenumerra så finns den inte hos oss iallafall

 

Utan bidrag dör www.svartalistan.com

och det tjänar bara de oseriösa företagen

på ring in ditt. Jul Bidrag redan idag och

stöd oss i kampen mot blufföretagen.

 

Tel: 0939-20002xx så skänker ni 49kr

Tel: 0939-20002xx så skänker ni 99kr

Tel: 0939-20002xx så skänker ni 149kr

Tel: 0939-20002xx så skänker ni 200kr

 

GOD JUL ÖNSKAR VI PÅ SVARTALISTAN

 

Den adressen har naturligtvis aldrig varit (medvetet) på något nyhetsbrev. De har förmodligen köpt en bunt adresser i god tro... Jaja.. jag ska inte avprenumerera, de ska se till att alla adresser i deras lista verkligen vill ha skiten.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den adressen har naturligtvis aldrig varit (medvetet) på något nyhetsbrev.

Fråga gärna *vilket* nyhetsbrev (mest intressant av vem de köpte adresserna) om du ids tjafsa mer med dem... ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. fått svar nu..

 

> Vad har ni använt för adresskälla till utskicket? Jag är intresserad

> av namnet på företaget, och helst URL till företaget, samt vilket

> nyhetsbrev det gällde.

 

Omöjligt att svara på eftersom vi får in små nyhetbrev från företag som tipasr oss hela tiden .

 

Utan bidrag dör www.svartalistan.com

och det tjänar bara de oseriösa företagen

på ring in ditt. Jul Bidrag redan idag och

stöd oss i kampen mot blufföretagen.

 

Tel: 0939-20002xx så skänker ni 49kr

Tel: 0939-20002xx så skänker ni 99kr

Tel: 0939-20002xx så skänker ni 149kr

Tel: 0939-20002xx så skänker ni 200kr

 

Först var jag lite tveksam.. de kanske var seriösa och trodde att ägarna av adresserna de köpt verkligen ville ha brevet.. Nu vet jag att de inte är seriösa.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har också fått spam från dom. Tredje gången var idag. De verkar desperata efter pengar och då ter sig antagligen spam som en attraktiv lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

 

[uppföljning av diskussion från 12-13 dec: Spam från svartalistan.com, adresskälla "nedlagt nyhetsbrev" enligt spammaren som Anders N hade kontakt med.]

 

 

Ni kanske redan sett det i Computer Sweden, men...

 

Domänen svartalistan.com var till salu. En person la handpenning i slutet på november, fick därmed disposition över domänen, la upp ett gäng adresser - och satte igång att spamma av hjärtans lust. Samtidigt registrerade han in domänen varning.se och kopierade in hela layouten från svaratlistan.com - plus såväl i spam som på siten en kopia av Svensk Handels varningslista över oseriösa fakturaskojare (ja ja :-) men med sin egen site (från en äldre lurendrejeriomgång) bortplockad... och tiggde pengar till sin "kamp mot oseriösa skojare" via betaltelefonnummer.

 

Så gjorde han ett nytt spamutskick och talade om att svartalistan.com bytt namn till varning.se.... Vid det laget hade svartalistan.coms ägare upptäckt vad som hänt, tog tillbaka kontrollen över domänen, tog bort alla epostadresser utom sina egna och la ut en förklaring på det inträffade. Men att adresserna försvann hejdade inte spammaren i någon större utsträckning... betalnumren drog in pengar även om man inte kunde maila spammaren....

 

www.varning.se ligger/låg på ett danskt webhotell och har idag och igår åkt jojo upp och ner - möjligen medan debatten böljat om vem som var den rätta rättighetshavaren till siter och lista.... Just nu är den iallafall nere.

 

Slutresultat(?): Svartalistan.com och varning.se finns på Svensk Handels varningslista. Svartalistans gamla ägare har kvar domänen, men med skamfilat rykte. Spammaren har (förhoppningsvis) blivit av med sin nyupplagda domän (eller möjligen bara host'andet av den) men har förmodligen gjort sig en liten hacka med Telias hjälp... och några personer är en illusion fattigare.

 

Ja, det var storyn som jag känner den, i starkt koncentrat. Intressanta händelser, anser jag för min del.

 

Mvh

Claes T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon bra artikel man kommer åt på nätet om detta som inte kräver inlogg? Skulle vilja "spamma" den som envist forwardade svartalistanspammet under december hos oss :)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Webbsidan åter upp (varning.se alltså) på samma web-hotell - men nu enbart första-sidan (det var väl den enda sidan han inte snott layouten på).

 

På denna sida ligger betalnumren kvar. Telia lämnar ut uppgifter om vem som ligger bakom om man polisanmäler nummer-inenhavaren för bedrägeri - men har man inte gått på bedrägeriet lär inte polisen bry sig, och då låter Telia numren leva vidare och fortsätta lura folk som inte är lika skeptiska - samtidigt som Telia tar provison på beloppen - snyggt upplägg av Telia! Jag har "överklagat" Telias beslut att inte lämna ut uppgiften om vem som ligger bakom, men har föga hopp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...