Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Plextor 8220 & ECDC

Jan Videren

Recommended Posts

Jan Videren

Jag har en SCSI extern Plextor 8220 som krånglat de sista dagarna. Helt plötsligt stannar bränningen och Easy CD Creator 4.01 visas som "not responding" i Task Manager. Jag använder Windows 2000. Har någon annan råkat ut för detta, finns någon lösning?

Har också en Plextor 8/2/20, men intern. Har själv aldrig misslyckats vid bränning via hårddisk.

Har du endast denna SCSI-enhet, se till att den är terminerad ordentligt. Har du fler externa SCSI-enheter, t.ex CD-Rom, skall Brännaren kopplas sist, och endast denna vara terminerad förutom SCSI-kortet.

Har du också någon intern SCSI-enhet, typ CD-Rom, Jaz eller hårddiskar, måste SCSI-kortets terminering sättas på disable. De flesta korten sköter detta automatiskt, men man får se till att bara den sista interna enheten och den sista externa enheten är terminerad i detta fall. Använd aktiv terminering.

Sätt även parity jumpern på on på samtliga enheter och SCSI-controlern

Jan Videren

Kör du också med Windows 2000?

Min utrustning fungerade när jag körde Win98 och sedan dess har inte ändrat termineringar, jumprar osv...

Nej, Win98SE. Det kan ev vara EasyCDCreator som inte riktigt fungerar ännu med Win2000. Pröva istället WinOnCd, det programmet använder jag eller testa en nyare ver.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...