Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Word-filer PANIK!!!

Caj Ehrling

Recommended Posts

Caj Ehrling

Hej!

Jag får med jämna mellanrum word-filer (.doc) mailade till mig från olika håll i världen. Problemet är att öppna dem, ibland går det med ClarisWorks men oftast inte. Eftersom jag varken har intresse eller behov av att köpa Word, undrar jag om det finns något sätt att konvertera filen så att den kan öppnas i ClarisWorks eller nån annan text-editor?

Jag laddade ner Batch Converter från Microsofts hemsida, men den funkar inte heller.

Nå'n som har nå't bra tips?

/ Caj

Kanske inte en billig lösning, men programmet MacLink Plus är suveränt när det gäller att konvertera olika filtyper till något man själv kan använda.

Jag hade till exempel inte ett program och MS Word gillade inte filformatet (alla formatteringarna försvann). Jag körde igång MacLink Plus och gjorde en konverterare mellan det okända programmet och Word och voila hade jag en fil som gick att bearbeta och jag slapp många timmars jobb!

Nu kostar MacLink Plus pengar, men det är värt varenda krona. Jag tror faktiskt det finns en demo att tanka ner också om du vill prova på programmet innan du bestämmer dig för att köpa.

Testa länken: http://www.dataviz.com/

Petra

Henrik K Olofgörs

Det finns (fanns?) en Lite-version av MacLinks som fungerar utmärkt. Klarar ev. inte Word2k men Word98 går bra.

• 4 weeks later...

Jag har inget tips på program eller lösning på ditt problem men jag kan berätta hur jag gör i ett liknande fall. Jag har en iMac med 8.6 och Apple Works 5.0.3 som faktiskt öppnar Word-filer ganska ofta (7 fall av 10). När jag får en word-fil brukar jag klicka direkt på den, inte försöka öppna den i någon ordbehandlare. Då kommer ett fönster upp med förslag på program som skulle kunna öppna filen i brist på Word. Jag har, förutom Apple Works, Free Nisus Writer, BBEdit lite och nåt som kallas Simple Text (en gratis ersättare för SkrivText) men Apple Works brukar inte ha några problem från denna punkt.

Visserligen är det inte alltid så kul att behöva ta bort en massa information och kod som följer med men jag brukar få en bra text som lätt kan sparas som en Apple Works-fil.

Prova detta så får vi se!

Mvh Carl

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...