Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

blankt i namnlist, möjligt?


OTr

Rekommendera Poster

tjena alla!

 

jag har en nöt som jag vill lösa o ha det i min site.

 

i min site visas en popup som allt innehåll finns i.. oc en sak som jag vill lyckas med är få blankt i namnlisten, asså titeln, 'minimera', 'maximera', 'stäng' o en liten bild till vänster ska BORT, för att framhäva snyggare design.. jag hittade en site som har nästan som sån funktion, i WWW.HUCKFEST.ORG, därinne i "enter" visas en fullskärm, men när man trycker 'F11' så får det till vanlig popup o då ser man att det är helt blankt i namnlisten. mycket snyggt.

 

är det någon som kan knäcka det snabbt? =) skulle vara jätte glad o tacksam över det !! poäng till den som löst det, om det ger motivation? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att ett nytt fönster öppnas, window.open med parameterarna fullscreen=yes och channelmode=yes.

 

Läs mer om parametrar du kan använda i window.open på http://msdn.microsoft.com/workshop/author/dhtml/reference/methods/open_0.asp

 

 

:thumbsup:Poäng till bra inlägg!

---------------------------------

Teknikens underbara värld

http://www.elektroteknik.net

---------------------------------

 

[inlägget ändrat 2003-12-11 07:43:49 av Jocke001]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att lösa det genom att använda hta.

Men det fungerar dock bara för webläsaren IE [osäker på vilka versioner], vet inte heller om det fungerar på internet, men internt fungerar det.

 

Men speciellt användarvänligt är det inte, många användare vet inte hur de skall stänga fönster ifall de inte har krysset där uppe.

 

[edit]: Vet inte om jag borde sagt det från början, men knapparna är alltid synliga i Mozilla, det är bara i IE de tas bort.

 

Hmm, det gick visst inte att få det helt blankt i title-baren mha hta. Fast man bör ändå inte använda sig av hta's på internet :)

[inlägget ändrat 2003-12-11 08:26:43 av dAEk^]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oh tack för super snabba svar!

 

nu ska jag kolla med spänning i länken som Jocke001 angav :D tack för länken!

 

ang. om det är oanvändarvänligt för amatör användare av webbläsare:

 

sjärvklart är det helt fräckt om jag inte lägger in en egen funktion i siten som stänger av fönstret :)

 

allmänt så använder folket mest IE, därför är det ändå många som kommer uppleva det. (funktionen som jag vill ha)

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-12-11 13:46:19 av otr]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade o testade lite i Jocke001's länk, men det verkar inte ha funktionen att få blank i namnlist :/

 

men jag kollade vidare i hta, som dAEK^ nämnde, i

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/dhtml/reference/methods/open_0.asp

 

det lät som att det är på rätt väg, men fattar inte hur man får hta verka.. :/

 

men snälla, nån som kan knäcka det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

keffo, det finns de som gillar sånt. detta är inte till reklam som syfte.

Själv gillar jag inte sånt, även om det inte är reklam. Det är ett jävla påhitt, helt enkelt.

 

förresten, vem vill höra din kommentar här? :)

Förmodligen lika många som vill höra din kommentar.

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hatar sidor som poppar upp
Jag med! :)

 

popups eller target="_blank" osv, skräp!!

 

Enligt XHTML 1.0 Strict och XHTML 1.1 är det inte längre korrekt att använda targets [yippieee] men javascript tar en enkelt förbi detta 'hinder'.

 

En länk som inte beteer sig som förväntat = störande moment.

 

Om man tex har en länk där det tydligt framgår att sidan öppnas i ett nytt fönster är detta ok enligt mig, annars är det/kan det vara extremt störande!

 

 

otr, jag har för mig att jag läste på MS's hemsida att hta's kräver IE 5+, är ju bra om du är medveten om att alla andra browsers inte ens kommer kunna ta del av informationen om du löser ditt problem mha hta's.

 

Personligen hade jag inte löst det på något av ovan sätt, varför skall man som utvecklare ändra på den grundläggande funktioanlieten på browsern ? Det verkar inte speciellt vettigt.

 

[inlägget ändrat 2003-12-11 14:53:27 av dAEk^]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dAEk^:

 

"Om man tex har en länk där det tydligt framgår att sidan öppnas i ett nytt fönster är detta ok enligt mig"

 

precis så är det i mitt fall.

 

joakimj:

 

när någon kommer o rabblar ur röda tråden är det riktigt störande moment. här försöker man knäcka problem osv, inte rabbla ur röda tråden o förstöra tråd, vore helt tråkigt då.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dAEk^:

 

"Om man tex har en länk där det tydligt framgår att sidan öppnas i ett nytt fönster är detta ok enligt mig"

 

precis så är det i mitt fall.

 

joakimj:

 

när någon kommer o rabblar ur röda tråden är det riktigt störande moment. här försöker man knäcka problem osv, inte rabbla ur röda tråden o förstöra tråd, vore helt tråkigt då.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när någon kommer o rabblar ur röda tråden är det riktigt störande moment. här försöker man knäcka problem osv, inte rabbla ur röda tråden o förstöra tråd, vore helt tråkigt då.

Om du söker lite i detta diskussionforumet (japp, det är ett sådant) efter just "diskussionsforum" och "helpdesk" så får du upp ett antal trådar där skillnaden på dessa två saker förklaras.

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förresten, vem vill höra din kommentar här? :)

 

Jag vill, det räcker - för det är inte ditt forum, och du har inte betalat för din hjälp.

 

keffo, det finns de som gillar sånt. detta är inte till reklam som syfte.

 

Och jag försöker bara banka in lite förnuft i webbklåparnas skallar så de har jobb imorgon också ;p

 

Ge fan i våra fönster!

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christoffer Eklund

jag vill påpeka att det finns ställen där popuper ÄR bra.

vi har gjort några barnsiter som skjuts upp i en popup, i helskärmsläge. Superbra eftersom kidsen har en tendens att klicka lite vartsom och då är det lätt att fönsret försvinner.

 

hhmm... men det är nog det enda ex jag kommer på.

 

Sen är ju Chromeless window snyggt också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

weyland, ser du hur mogen du är? det syns tydligen att du vill bråka vidare utan någon orsak. vi diskuterar om snyggt o seriös popup, läs igen hela tråden o kolla www.huckfest.org så fattar du.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvida du inte pysslar med en barnsajt tycker jag att du glömmer allt som heter fullskärm. Fatta att det bara irriterar när webbnissar som du micklar med våra webbläsare så att de öppnar sig på fel sätt (=helskärm).

 

/Stefan - funderar på om webbutvecklare är överrepresenterade bland de som alltid surfar i helskärmsläge...

___________________________________________________________

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and thought to myself, "Where the heck is the cieling ?!" - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snyggt o seriös popup

Fatta då att det inte finns något snyggt och seriöst med (helskärms-)popuper... Det enda tillfälle då det är motiverat är, som tidigare nämnts, när målgruppen är (små) barn.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and thought to myself, "Where the heck is the cieling ?!" - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utvecklar du en barnsajt då?

 

/Stefan

___________________________________________________________

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and thought to myself, "Where the heck is the cieling ?!" - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det exempel du hänvisar till är ju fullskärm... (iaf skriver du att det är fullskärm).

 

Vanliga popup-sjater är också av ondo... Eforums svara-rutor är dock ok :-)

 

/Stefan

___________________________________________________________

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and thought to myself, "Where the heck is the cieling ?!" - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi diskuterar om snyggt o seriös popup, läs igen hela tråden o kolla www.huckfest.org så fattar du.

Japp, det är precis en sånt 'jävla påhitt' som jag menade. Vad hade det gjort om att ha med menyer mm, som det vanligtvis ser ut?

 

"Seriös popup" låter som en paradox.

 

Formge gärna en hemsida, men ge fasiken i min webbläsare!

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

[inlägget ändrat 2003-12-11 16:26:07 av joakimj]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hittade en site som har nästan som sån funktion, i WWW.HUCKFEST.ORG, därinne i "enter" visas en fullskärm, men när man trycker 'F11' så får det till vanlig popup o då ser man att det är helt blankt i namnlisten. mycket snyggt.

 

det visar bara att ni inte har läst ordentligt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fatta att det bara irriterar när webbnissar som du micklar med våra webbläsare så att de öppnar sig på fel sätt (=helskärm)

Det råkar inte vara så att du sitter och använder IE ? hehe

 

Jag får inte upp några popups längre, inga alls!

Ta tex eforums popups, när man skall skriva/svara på inlägg, de öppnas nu i en tab som vilken vanlig länk som helst.

 

Behöver jag säga att jag använder Mozilla och en tab-extension?

 

[edit]: Hoppas att jag inte startar ett IE vs Moz-krig, det var inte meningen. Meningen var bara att uppmärksamma Stefan om att man inte behöver stå ut med alla fanskap[popups, ljud osv] som finns på webben!

[inlägget ändrat 2003-12-11 16:36:04 av dAEk^]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

weyland, ser du hur mogen du är? det syns tydligen att du vill bråka vidare utan någon orsak. vi diskuterar om snyggt o seriös popup, läs igen hela tråden o kolla www.huckfest.org så fattar du.

 

Mogen? Vad har det med saken att göra?

 

1) Vi diskuterar, för det är ett diskussionsforum, alltså får du stå ut med kritik!

 

2) Seriös popup måste vara veckans paradox, det finns väl inte en människa (=surfare) som vill ha popuper?

 

Se bara http://www.varietegycklarna.se - alla avskyr juh så'nt, så varför kan inte ni (=webbklåparna) sluta sabotera surfarnas användargränssnitt med ert eget obefogada påhitt?

 

3) Ta till dig av kritiken och läs UI 101 innan du fortsätter - kräver din kund otyget, berätta utförligt nackdelarna för dem i att vana surfare kommer att spotta på dem ;p

 

här försöker man knäcka problem osv

 

Problemet är juh knäckt för länge sedan! Jag (och tydligen många med mig) fortsätter nu den här tråden med en diskussion om våra personliga åsikter om popuper, mycket logiskt och din röda tråd kan du juh stoppa upp i en popup =D

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

[inlägget ändrat 2003-12-11 16:35:59 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...