Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt Forum - Lotus Notes


Erik Junesjö

Rekommendera Poster

Nu startar vi på begäran forumet Lotus Notes.

Låter perfekt, då min arbetsgivare framöver övergår till Domino och Lotus Notes.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Woho! ..kan vi inte ha lotus-gränssnitt på det här forumet oxå, så ingen kan skriva några inlägg för att ingen fattar vad all konstig grafik gör? =D

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Woho! ..kan vi inte ha lotus-gränssnitt på det här forumet oxå, så ingen kan skriva några inlägg för att ingen fattar vad all konstig grafik gör? =D

 

Och så är det ju så fina färger!

 

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...lotus-gränssnitt på det här forumet oxå, så ingen kan skriva några inlägg för att ingen fattar vad all konstig grafik gör?...Tycker vi ska återgå till FirstClass...Och så är det ju så fina färger!

Varför får jag en känsla av att inläggen har en ironisk underton? ;)

 

Min arbetsgivare, Stockholms Läns Landsting har köpt 40000 licenser för Lotus Notes för internt bruk. Har Landstinget gått på en mina? Var nyligen på ett seminarium ang. Domino. ABB var där och demonstrerade hur de använder Domino/Lotus Notes i sitt världsomfattande interna nät.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ABB var där och demonstrerade hur de använder Domino/Lotus Notes i sitt världsomfattande interna nät.

 

Eller snarare kanske hur de inte använder det? ABB:s notes installation är en fars...

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Landstinget gått på en mina?

 

Gränssnittsmässigt: ja

 

Kan juh också säga att Martinssons konsulter som ibland huserar hos oss och kör Notes är oehört avundsjuka på att vi kör exchange - och de knorrar och svär såfort de ska skicka lite epost ute på fältet via webben och notes/domino eller vad det nu kallas...

 

...nej, jag är inte så insatt - mer än att jag tycker att just Notes användargränssnitt i princip är det värsta jag sett och använt, iTunes och Quicktime Player medräknat =D

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Landstinget gått på en mina?

 

De som upplever Notes användargränsnitt som modernt och användarvänligt är ofta samma människor som bara nyligen upptäckt högerklick i Windows.

 

(dvs de som sovit de senaste 6-7 åren...)

 

// PPC, som är frikostig med sarkasmer idag.;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker att just Notes användargränssnitt i princip är det värsta jag sett och använt, iTunes och Quicktime Player medräknat =D

Nu blir jag ju nyfiken, med tanke på vilken galla Quicktime har fått smaka på :)

 

Är det nån som har en screenshot på eländet?

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobby_digital
De som upplever Notes användargränsnitt som modernt och användarvänligt är ofta samma människor som bara nyligen upptäckt högerklick i Windows.

Flinar lite åt kommentarerna ända tills det kommer ett mail och man tvingas öppna upp Lotos Notes 6.0. Gud va trist Lotus Notes ser ut!

 

/Bobby_digital

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, tyvärr - men jag hittade en klart äldre version testat hos IHS :)

 

http://digilander.libero.it/chiediloapippo/Engineering/iarchitect/lotus.htm

 

...tycker dock den ser mycket bättre ut än senare versioner av Notes - men du kan ladda ner och prova tror jag: http://www.lotus.com/products/product4.nsf/wdocs/noteshomepage

 

(måste bara tillägga att jag tycker all programvara från IBM verkar ha det stora problemet att vara programmerarhopkok ej avsedda för ens systemadministratörer, typ managementmjukvaran till deras servrar som jag försöker stå ut med... nej, jag har inte lyckats - det går mycket bättre utan den tycker jag :)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

[inlägget ändrat 2003-12-10 17:25:18 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...jag tycker all programvara från IBM verkar ha det stora problemet att vara programmerarhopkok ej avsedda för ens systemadministratörer...

Om jag förstått rätt så är Domino en öppen standard. På seminariet visade representanter från några av landstingets produktionsområden (så heter det nu, mot tidigare sjukvårdsområden) där man är igång, applikationer de själva byggt.

Efter att ha läst inläggen undrar jag varför en så stor arbetsgivare satsar på Domino/Lotus?

Idag kör vi exchange och Windows 2000.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, tyvärr - men jag hittade en klart äldre version testat hos IHS :)

 

http://digilander.libero.it/chiediloapippo/Engineering/iarchitect/lotus.htm

Herregud!

 

men du kan ladda ner och prova tror jag

Nej, det kan jag verkligen inte. Inte efter detta. :)

 

 

---

Jocke

 

Oh, German. I´m sorry, I thought there was something wrong with you.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller snarare kanske hur de inte använder det? ABB:s notes installation är en fars...

 

Använder eländet dagligen hos ABB..säkert är det bra på något, vet dock inte vad !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst inläggen undrar jag varför en så stor arbetsgivare satsar på Domino/Lotus?

 

Min aversion är enbart mot Notes i det här fallet hursomhelst :)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker att just Notes användargränssnitt i princip är det värsta jag sett och använt

Ditto. Gränssnittet är obeskrivligt dåligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Efter att ha läst inläggen undrar jag varför en så stor arbetsgivare satsar på Domino/Lotus?

 

*Det kan ju ha någonting med licenser att göra, gissar att om man är en större IBM-kund blir Notes billigare än Exchange, speciellt vid volyminköp.

 

 

*Kanske säkerhetsskäl ?

Notes formligen kryllar av certifikat och ID överallt och man tvingas använda dem eftersom det är så inbyggt i grundsystemet.

 

 

*Lätt att utveckla applikationer lämpliga för sjukvård ?

Personligen tycker jag Notes var konstigt att programmera i (även om det inte var lika j*vligt som Flash) men jag tror att det attraherar "icke-programmerare" pga. att man kan få till en hel del genom att bara peka och klicka.

Men, det finns ju de som "programmerar" i Excel också ;-)

 

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker att just Notes användargränssnitt i princip är det värsta jag sett och använt

 

Instämmer. FC må vara mindre kraftfullt, men det är åtminstone teoretiskt möjligt att använda och administrera.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

First Class ??

 

Min fru tvingas ibland använda det via webb, en server administreras av ett universitet, den andra drivs av vår kommun (hon är lärarare).

 

Båda installationerna är olidligt långsamma, det tar mellan 10-20 sekunder per sidbyte.

Dessutom är det upplagt så att det enda sätt att skicka ett mail är att ta upp ett gammalt ifrån inkorgen (samma bettende på båda installationerna).

Det är enda tillfället då knappen för att skriva ett nytt mail dyker upp.

 

Användarvänligt ??

Nja..

 

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda installationerna är olidligt långsamma, det tar mellan 10-20 sekunder per sidbyte.

Dessutom är det upplagt så att det enda sätt att skicka ett mail är att ta upp ett gammalt ifrån inkorgen (samma bettende på båda installationerna).

Det är enda tillfället då knappen för att skriva ett nytt mail dyker upp.

 

Måste vara nåt fel på den servern. De FC-servrar jag brukar vara inne på fungerar fint. Naturligtvis är ju visserligen FC-klienten mer användarvänlig än att köra via webben, men jag tycker ändå det funkar bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Måste vara nåt fel på den servern

 

Men, det är ju två helt olika installationer som hon kommer åt, en maskin här i Övik, en i Umeå.

 

Det är ju mycket möjligt att det skulle flyta betydligt bättre om hon kunde använda klienten, jag kollade lite på www.firstclass.com och det ser ju onekligen ut som firstclass primärt är klientbaserad.

 

 

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders (interakt.nu)

Författarna till avdelning "Interface Hall of Shame" på iarchitect.com har genom åren visat upp dåliga designlösningar som ställer till problem för användaren. När man nu valde att gå igenom Lotus Notes för att bedöma dess användbarhet, konstaterade man att om dom hade gett sig på Lotus Notes tidigare, hade det själv kunnat fylla hela avdelningen "Interface Hall of Shame".

 

Läs mer här:

http://www.interakt.nu/home/article_show.asp?nid=77

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar luta åt datorkrig här, men jag måste bara säga att man vänjer sig med Notes och till slut börjar man gilla det. Det är min uppfattning i alla fall.

 

Jag kom från SLL innan de gick över till Notes, de körde då OpenMail och Outlook, så jag var ju van med det och tyckte att Notes sög när jag började på ett annat företag. Nu gillar jag det skarpt. Främst ser jag det från säkerhetsperspektiv då IBMs produkter inte är lika hårt utsatta som Microsofts. Bara en sådan sak som att slippa WAB är ju positivt!

 

Till er som tycker att Notes SER dåligt ut, testa att köra version 6 rakt igenom (Notes-klient, Dominoserver, Designer och Inotes) så ser ni skillnad i GUI mot tidigare versioner.

 

Roll on!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till er som tycker att Notes SER dåligt ut, testa att köra version 6 rakt igenom (Notes-klient, Dominoserver, Designer och Inotes) så ser ni skillnad i GUI mot tidigare versioner.

 

Det är juh just det som är uselt - det SER ut som något grafiskt hopkok utan logik eller reson bakom själva ANVÄNDARgränssnittet :)

 

Eller som en välkänd ras skulle säga; så ologiskt :)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...