Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag är numer en spammare


Sune32

Rekommendera Poster

Tydligen ingår det i min avgift till Bredbandsbolaget att man uppgraderas till spammare.

 

I veckan stoppade BBB möjligheten att skicka epost via tredjepartare. Istället var man tvungen att skicka via deras server, smtp.bredband.net.

 

Jag gjorde det och numer spärras ca hälften av min epost och jag får i retur att jag är en spammare.

 

BBB är listade av Spamcop som spammare och då bl a Ericsson skyddar sin inkommande epost m h a Spamcop kan jag inte längre skicka till x.y@ericsson.com.

 

Jag har ännu inte fått någon förklaring eller ursäkt från BBB varför jag uppgraderats till spammare. Det står inget om det i kontraktet och det är inget jag önskat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch... Det verkar som om BBB's hantering av smtp och portöppningar inte verkar helt optimal...

 

Att göra så här medför ju att man inte kan skicka e-post som man vill. Vilket är en viktig del av min vardag.

 

Jag har telia t.o.m. 20/12, sedan är det BBB som gäller. Men skall man inte kunna e-posta vem man vill då?

 

Protestlista? Jag skriver under direkt.

 

[Esc] e-postar från smtp.home.se...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, jag märkte det oxå, jag skickade direkt ett mail till postmaster@bredband.net med arga texter i. De får ju se till att ha en fungerande tjänst om vi inte ska få använda andra leverantörers SMTP tjänster.

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får ett svar som på något sätt indikerar att den som läst ditt brev förstått vad det handlar om så vore det intressant att se svaret här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det gått ett dygn. Går fortfarande inte att skicka epost till ericsson.com. Skickat till BBB Postmaster två ggr, igår och idag på förmiddagen. Ingen som helst respons.

Allt detta för 400:-/mån.

 

Frågan är om det inte är SpamCop som inte fungerar riktigt:

195.54.107.73 listed in bl.spamcop.net (127.0.0.2)

 

 

Since SpamCop started counting, this system has been reported less than 10 times by less than 10 users. It has been sending mail consistently for at least 2.7 days. It has been listed for 2.3 days.

 

In the past week, this system has:

Been reported as a source of spam less than 10 times

Been witnessed sending mail about 150 times

 

Other hosts in this "neighborhood" with spam reports:

195.54.107.70

 

 

Verkar inte vara mycket Spam som gått via servern. Men faktum kvarstår: BBB:s service är inte bra. Ett dygn, inget svar går inte att bortförklara.

 

[inlägget ändrat 2003-12-10 19:01:51 av Sune Carlzon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger deras tekniska support då? Den för deras LAN-tjänst då, eftersom DSL-supporten enligt utsagor suger (?)...

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället var man tvungen att skicka via deras server, smtp.bredband.net.

Jag gjorde det och numer spärras ca hälften av min epost och jag får i retur att jag är en spammare.

BBB är listade av Spamcop som spammare

smtp.bredband.net är 195.54.106.231 - "not listed in bl.spamcop.net - SpamCop has no record of this system".

Listad av en enda lista vad jag kan finna - bliab.com. Ingen av de större.

 

Däremot kan [Esc] som mailar från smtp.home.se tänkas bli blockad genom SC - 213.214.194.101: "In the past 205.6 days, it has been listed 2 times for a total of 12 hours".

smtp2.home.se är 213.214.194.102 - " In the past 199.8 days, it has been listed once for a total of 5 hours"

Inte så farligt.

 

Ericsson skyddar sin inkommande epost m h a Spamcop

Det förvånar mig *mycket* att de gör det. Vilket IP är blockad? Av vilken mailserver?

 

 

Att ISParna nu blockar trafik på port 25 så att all epost måste gå via den egna ispen är en för närvarande effektiv åtgärd mot spam, och det *minskar* risken för att du svartlistas/blockas. Och även om port 25 är öppen så kan du blockas genom att du ingår i en DUL-range... Men visst, detta är ytterligare en frihet/finess som spammare har förstört.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går fortfarande inte att skicka epost till ericsson.com.

...

Frågan är om det inte är SpamCop som inte fungerar riktigt:

195.54.107.73 listed in bl.spamcop.net (127.0.0.2)

Since SpamCop started counting, this system has been reported less than 10 times by less than 10 users. It has been sending mail consistently for at least 2.7 days. It has been listed for 2.3 days.

In the past week, this system has:

Been reported as a source of spam less than 10 times

...

Verkar inte vara mycket Spam som gått via servern.

 

Min reflexion också.

 

Men Spamcop visar numera inget av vad som hänt de senaste 24 timmarna, då spammare utnyttjade den informationen. Så det kan ha rapporterats mycket sista dygnet som ännu inte visas. Men att Ericsson skulle använda en notoriskt tveksam (ökänd!) blocklista som listar inte (källor för) spam, utan vad några användare påstår är (källor för) spam. Inget företag som anser epost vara väsentlig bör blocka utifrån vad Spamcop säger, möjligen tagga eller ta med i ett poängsystem.

 

Bara min åsikt, naturligtvis.

 

C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<citat>

smtp.bredband.net är 195.54.106.231 - "not listed in bl.spamcop.net - SpamCop has no record of this system".

Listad av en enda lista vad jag kan finna - bliab.com. Ingen av de större.

</citat>

 

Jag skickar via smtp.bredband.net. Den server som är spärrad är smtp.bredband.com. Hur detta kommer sig vet jag inte och bryr mig inte.

 

<citat>

Det förvånar mig *mycket* att de gör det. Vilket IP är blockad? Av vilken mailserver?

</citat>

 

Möjligt att du är förvånad. Jag konstaterar bara fakta. Efter det att ha tvingats byta smtp-server kan jag inte skicka till ericsson.com.

 

Jag har ingen kunskap och därför ingen åsikt om Spamcop, och huruvida de bör eller ej bör litas på, utan jag kan bara redogöra för vad som hänt.

Att BBB tvingat mig att byta till en smtp-server som ett av Sveriges största företag inte accepterar epost ifrån.

Att BBB dessutom inte åtgärdar problemet eller svarar när jag påpekar det hela är givetvis även det mycket genant för dem.

 

PS. Jag är en av BBBs xDSL-användare.

 

 

[inlägget ändrat 2003-12-10 20:33:51 av Sune Carlzon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vårt (privata) webhotell drabbades av att få en epostserver svartlistad. Vi fick omgående byta till en modernare, olistad server så vi slapp eventuella problem. Bra jobbat, Netintense ;)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sune32: Om du vill kan du maila mig det bounce-meddelande som du bör ha fått, inkl alla headers. Tänkte jag skulle kunna utnyttja kontakters kontakter för att se om de möjligen kunde blocka lite mer intelligent och mindre på grundval av SC (vilket innebär bl a att jag skulle vidarebefordra ditt bounce-meddelande till Ericsson-folk...)

 

Gärna en så aktuell bounce som möjligt (om du tycker det är ett försök värt att göra, naturligtvis).

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weyland:

Jag antar de kastade in er på 212.214.136.65...

mail.netintense tycks köra en IMailversion från juni 1999! - Ballou själva tycks köra på en version från 2002 åtminstone (förhoppningsvis rejält patchade), men den från 1999, nja, jag skulle inte lita på den... Å andra sidan kanske de bara lägger ut en uråldrig banner och garvar käken ur led åt alla crackers som inte kan få de kända sårbarheterna att fungera.

 

mail.netintense.se är fortfarande listade på minst två listor... har de lyckats säkra sin server borde de begära att få bli strukna - som det är nu får deras kunder problem att maila vissa adresser, helt i onödan om Netintense har fixat problemet. Men visst kan man lösa det genom att slänga in fler mailservrar och framför allt på andra adresser - tills man hamnar i SPEWS. Då är det kommersiellt självmord att göra så...

 

Fast ballou.se... Varken Ballou.se eller netintense.se har registrerat sig på abuse.net's kontaktdatabas. Jag blir inte förvånad över att de drabbas av problem emellanåt och har gamla listningar drällandes ostrukna. *Förhoppningsvis* har de åtgärdat servern som gav dem problem....

 

[inlägget ändrat 2003-12-10 21:54:26 av Claes T]

[inlägget ändrat 2003-12-10 22:19:53 av Claes T]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mail.netintense tycks köra en IMailversion från juni 1999!

 

Vi har hamnat på en Ballouserver med modernt gränssnitt och spamfiltrering... kolla mail.flowersfx.com, om det är samma som du tänker på?

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har hamnat på en Ballouserver med modernt gränssnitt och spamfiltrering... kolla mail.flowersfx.com, om det är samma som du tänker på?

Nä, den servern är betydligt mindre frikostig med uppgifter om sig själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...