Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Raid med Asus


jonas2307

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett Asus P4C800-E Deluxe, med en P4 3.2 GHz processor.

Jag vill använda raid funktionen och installerade två stycken 120Gb diskar.

Använde Asus program för att skapa arrayen innan jag installerade XP.

 

Arrayen skapas, som performance alltså raid 0, och uppträder som en disk.

Men, den är dubbelt så stor, alltså typ 240 Gb, borde den inte fortfarande vara 120 Gb?

 

Vad gör den annars?

Vinner man något i prestanda om man får dubbel storlek?

 

Tack!

 

-- Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arrayen ska bli på 240 GB, ja. Allt uttrymme används på bägge diskar. Det som gör RAID 0 snabbt är att diskarna turas om att läsa/skriva data (enligt: disk 1, disk 2, disk 1, disk 2 osv..) Det minskar en del av väntetiderna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska du ha arrayen till? Visst, du vinner i prestanda, men när det gäller säkerhet har du dragit den kortaste stickan eftersom du blir av med allt om arrayen logiskt falerar eller om en av diskarna går sönder ;)

 

Med andra ord är det inte längre RAID, bara AID eller nå't ;) Du kanske syftar på spegling (RAID1) där data dupliceras mellan diskarna istället, då skulle du sitta med 120GB och ett mycket säkrare system.

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, RAID 1 är kanonbra att ha. Jag har använt det sedan 2-3 år. Jag har bland annat en samling med låtar i diverse format, som jag byggt upp under 9 år. Skulle vara omöjligt att återskapa eller hämta hem all data igen om den gick förlorad. Det viktigaste bränner jag givetvis på CD-R också, men att bränna ner precis allt (~30 GB) skulle bli tidsödande och oöverskådeligt.

 

En av diskarna kraschade faktiskt vid ett tillfälle. Då var det gött att bara byta ut disken, spegla igen och köra igång som om inget hade hänt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara ha den för programvaror.

Därför är det prestanda som är prioriterat.

 

Sådant som är viktigt ligger på en server med raid 1

system.

 

Hade bara fått för mig att man tappade halva utrymmet vid raid 0, därför frågan.

 

Skulle någon av diskarna, raid 0 då, gå sönder så får man installera om programmen.

 

Tack för all input!

 

--- Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...