Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Brandvägg - behövs det?

€inri

Recommended Posts

Det har skrivits mycket om brandvägg.

Har haft ZoneAlarm nu ett tag. Blev van och tillvänjd vid pro-versionen som jag haft trial på i 14 days.

Nu vill de ha 40 dollars för licens. Är det inte väl mycket pengar (även om dollarn sjunkit)

Vet någon om någon billigare, gärna finsk eller europeisk brandvägg. Något som kan duga för en försiktig internetanvändare med ultratunn plånbok.

Tacksam för alla tips!

med eTT svarT TangenT-bord

Stefan Eklinder

ZoneAlarm kan du komma över hos http://www.dustin.se för svenska kronor. :-)

Sök på ZoneAlarm så hittar du den...

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Antingen är man en del av lösningen eller en del av problemet.

E Cleaver

CJ Björkdahl

Det finns flera fina gratisbrandväggar:

zonealarm i "normalversion", samt sygate.

Googla på dessa, så kommer siterna upp!

(Helt utmärkta program som tar hand om det mesta man kan råka på som "normal" bredbandsinnehavare.)

Om du kör XP så duger XP:s inbyggda brandvägg gott.

Det är den enda brandvägg jag kört med sedan mer än ett år tillbaka utan problem.

//Jäklar! War Games har redan börjat! ;)

[inlägget ändrat 2003-12-08 21:06:32 av SYS64738]

silverzurfarn

Zonealarm Pro kostar 495 spänn hos Dustin,

www.dustin.se Har själv provar gratisversionen

av Zonealarm och tyckte att den funkade bra.

Brandvägg behövs absolut,särskilt om man har

bredband,men även den som har modemuppkoppling

bör ha brandvägg.

Betr ZoneAlarm

Något som störde mig oerhört var att jag för att få ZoneAlarm Pro måste betala 39,99 Usd varvid det hela var ett s.k. kombinationserbjudande

med en extra special discount i form av ett medhängande (gratis!!!) program (trol. antivirusprogram) som jag absolut inte önskar installera på mitt system. Jag har ett AV-program som är gratis och alldeles utmärkt och har fått för mig att man inte ska låta någon installera konkurrerande program med likartatde arbetsuppgifter (t.ex. automatiskt skanna mina filer).

Så det får nog bli gratisversionen av ZA för min del.

Intressant de här med xp brandvägg. Jag har xp home och har aldrig sett eller hört talas om någon brandvägg (men har inte heller lagt ner mycket tid på att söka). Var finner jag denna vägg - eller som studenten sa "var finner man denna goda cigarr?"?

Den innbyggda i xp är snabb och trevlig, men den förhindrar inte utgående trafik (t.ex trojaner och "cookies" från epostläsaren). Så om du trivs med gratisversionen av ZA så kanske du skall behålla den.

Xps brandvägg har visserligen stealth och jag tror den ska skydda mot spoofade paket utåt men jag skulle hellre installera något rejälare istället för att invagga sig i falsk tro på säkerhet.

Kolla in http://www.download.com/ så hittar ni massa där.

Själv använder jag Zonealarms gratisversion som verkar fungera ypperligt.

Innan Zonealarm blev välkänt körde jag med Tiny personal firewall som numera heter Kerio tror jag men den är dessvärre ej gratis mer.

men jag skulle hellre installera något rejälare istället för att invagga sig i falsk tro på säkerhet

Den ger ett utmärkt skydd utifrån. Vanliga mjukvarubrandväggar borde inte behövas om man inte "råkar" köra dumma saker, och kör man en dum sak, så är det oftast en barnlek för den att stänga av brandväggen, eller på annat sätt "vara dum"..

Ciao,

Anders

Hej allihop!

Jag tackar för de goda råden och engagemanget i fråga om brandvägg för datorn.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...