Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
LEhools

2 hårdiskar ????? vilken master??

Rekommendera Poster

Hej

Hur vet jag vilken som e master av de tvåhårdiskar kabeln går först till den som jag har op på sedan till min x-tra hur gör man för att den andra ska´vara second??

"Nybörjare#

Snälla hjälp mig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste titta på dina hårddiskar. Det finns små "plastgrejer" som kallas byglar eller jumpers, oftast i bakändan, där du kopplar kablarna. Den du vill ha som master(alternativt master med slave present) = med operativsystemet skall du placera plastgrejen så att det stämmer med informationen på hårddisken. den andra skall byglas som slav/ slave.

Det brukar finnas en bild som visar hur, men kan vara svår att förstå.

I vilken ordning de kommer på flatkabeln spelar ingen roll här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är den mellersta anslutningen på kabeln som är master och den längs bort från moderkortet som är slav...

En förutsättning för att detta ska funka är att du har en kabel som är gjord för cable select.

Eftersom alla(?) hårdiskar idag levereras som master skulle användningen av cable select innebära ett extra moment i produktionen (flytta byglar) och därför är cable select kablar ovanliga idag eller?

Vilket innebär att du kanske bör sätta ena disken som master och den andra som slav och glömma cable select (om du inte har en cable select kabel, karakteriseras av att kontakterna har 3 olika färger)

http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCS-c.html

http://www.seagate.com/support/kb/disc/faq/ata_cable_select.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det är den mellersta anslutningen på kabeln som är master och den längs bort från moderkortet som är slav...

Nepp!

Tvärsom, den längst bort är master och den mellersta är slave.

Titta på den lilla bilden på länken från Seagate.

0x--x0

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...