Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur får jag plats med fler hårddiskar?


P.K.

Rekommendera Poster

Jag har ett problem. Jag har ingen fysisk plats i datorlådan för en till hårddisk och jag har ingen lust att köpa ny lådaJag har redan tagit bort en cd-enhet för att få plats med en tredje hårddisk, men nu när det är dags för en fjärde (och då jag samtidigt ska köpa ett IDE-kort) så vore det trevligt att sätta in min dvd-läsare som jag tidigare tog ur.

Alltså behöver jag nu nån typ av låda lr nån upphängare som jag kan skruva fast inne i datorlådan där det egentiligen inte är meningen att det ska sitta nåt.

Men kan detta vara farligt. Kan datorn då bli för varm i och med att det blir sämre luftcirkulation?

Nån som har någon erfarenhet av nåt liknande?

 

/P.K.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Som jag har förstått det så kan man sätta hårddiskar litet hur som helst! Alltså även på högkant på något ställe där den får plats. Bara den får luft tillräckligt för kylning, samt att sladdarna räcker så...

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Bara den får luft tillräckligt för kylning..."

 

Behövs det då en extra fläkt vid/på hårddisken lr liknande? Gillar inte för mycket ljud, min daor låter redan alldeles för högt.

 

/P.K.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta bara en plats som ser luftig och fin ut och fäst disken där (ex. med fyra skruvhål i chassit samt plåtskruv).

 

För att vara på den säkra sidan bör du eventuellt installera en extra "utblåsfläkt" i lådan.

 

När jag själv gör/gjorde samma manöver brukar jag kolla tempen (mha en "prob-termometer" från Konsum á ~29 pix) inne i lådan, rätt nära disken, för att få en uppfattning om den normala arbetstemperaturen.

 

Lycka till! :)

 

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En extra utblåsfläkt? Själv har jag inte så stora erfarenheter av sånna grjer... Vad är det för nåt och hur sätter jag in den? Jag kan ju gissa...men känns bättre att fråga en expert! =)

 

/P.K.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Nej - inte behövs det fläktar bara den har fritt omkring sej! Jag har själv kört med extra HHD löst på botten av lådan. Gott om luft och inga problem! Bara lådan är ventilerad så.

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha den löst är kanske inte så bra... med tanke på att man ibland vill ta med den på LAn och liknande. Så fastskruvad är nog alternativet för mig...

Dessutom känns det säkrare om den är fastskruvad....varför vet jag inte...

 

/P.K.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Har du inte alltför liten låda så tror jag inte det behövs. Det är processorn som är känslig, och den har egen fläkt.

 

Annars är det just så enkelt som det låter - hål i burken och köp en tyst fläkt! (har inte jag behövt!)

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Jovisst! Poängen är ändå att hårddiskar inte är så känsliga saker som det mesta annat i lådan.

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Kan man inte skruva fast en hårddisk på lådans botten med hjälp av fästvinklar?

 

Har man en schysst borrmaskin och borr, så är det väl inget svårt?

 

Då sitter ju disken fast... :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det.

 

Yttermera.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Man kan ju faktiskt ha en intern hårddisk utanför lådan bara man får trådarna igenom skalet. En skåra i metallen är ju inget nytt!

(Billigare än extern)

 

Mauritz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Silvertejp funkade så bra att lösningen permanentades i min gamla 486:a...

 

Eller häng hårddiskarna i IDE-kablarna, (de lossnar in så lätt!) så att de hänger fritt i luften. Då blir de ingen resonans i lådan. Är de inte tillräckligt tysta så stoppa in dem i några lager strumpor... det gjorde jag och det gick så bra så... men jag är ju som jag är, okonventionell.

 

Bosse, 49,2 kbit/s

 

Visa dig! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stoppa in dem i några lager strumpor
...men då stryper du luftflödet till disken. Låter varmt ;)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men då stryper du luftflödet till disken. Låter varmt ;)

 

Det gör inget för jag kör med FAT 32 och då blir det inte så varmt som det blir med NTFS...

 

... jo så är det nog!

 

Bosse, leende 49,2 kbit/s surfare!

 

Visa dig! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

SYS64738!

 

Precis vad jag var inne på i ett tidigare inlägg i tråden. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det.

 

Yttermera.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...