Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem vid nerladdning av filer med åäö i filnamn


lantis

Rekommendera Poster

Jag lyckas inte längre ladda ner filer med å, ä eller ö i filnamnet till min disk, detta efter att ha bytt till Panther. Körde tidigare Jaguar och då fungerade det, men åäö byttes ut mot andra tecken i de nerladdade filerna. Någon som har en idée om vad som strular?

 

/Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar fint i Panther(10.3.1) för mig. Vad är det för filer du försöker plocka hem, i vilken mapp försöker du spara dom och vilket program använder du för att plocka hem dom?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är väl kanske främst Direct Connect, men även när jag kör DCGUI upplever jag samma problem. Mappen jag sparar filerna i är en mapp under min hem-katalog, så det borde inte vålla några problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på DC som verkar spara filer och döpa dem på ett lite "rufft" sätt. Själv har jag fått problem med filer från DC där åäö har bytts ut mot någon koreansk(?) stil och medförde att papperskorgen inte gick att tömma när filerna slängdes. Kusligt nog så fungerade inte ens:

 

sudo rm -Rf ~/.Trash/

 

Så DC gör något fult.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag hade samma problem förut med de "koreanska" tecknen. Att det inte fungerar nu kanske beror på att jag inte har dessa teckensnitt installerade? Jag hade däremot inga problem att tömma papperskorgen vad jag vill minnas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Tja fltman! Har en fråga! Har du lyckats tömma papperskorgen? Exakt samma sak hände mig har provat allt men inte lyckats slänga dom 2 filerna med koreanska tecken som ligger i min papperskorg och det irriterar mig något FRUKTANSVÄRT!!!!

Ska man behöva göra en ominstallation? Tala gärna om för mig om du lyckats tömma papperskorgen!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har inte lyckats, jag kunde flytt apå dom till en annan mapp genom att montera min hemakatlog via en OS9-maskin och sedan så kunde jag via OS9 döpa om mappen så numera har jag en doldmapp som inehåller soppan så slipper jag iaf ha det i papperskorgen men trist är det. :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste ominstallera jag ORKAR INTE MER! "snyft" Filjä.... driver mig till vansinne! Jag klarar inte av att ha en dold mapp! Mina NERVER! Men tack för tipset annars!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...