Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med en yamaha mg 10/2-nybörjare


gunillanilsson

Rekommendera Poster

gunillanilsson

Hej

Skulle vilja ha er hjälp med att koppla denna mixer till min dator http://www.soundslive.co.uk/common/moreinfo.asp?ID=2279

Jag vet att den ska kopplas till line in på ljudkortet

men vet inte från vilka uttag på mixern som sladden ska gå för att få micen att funka i datorn.

Har kopplat från line ut från datorn till en av kanalerna så det funkar ,och jag får ljud i hörlurarna och även ljud från micen till lurarna, men ljudet från micen går inte in idatorn, kan allså inte spela in ljud från micen, mixern är en present till min son och jag har aldrig gjort sånt innan så ni får ursäkta min dåliga förklaring, tycker jag testat allt men får det inte att funka ändå, kan det vara så att kablarna är fel, det är monokablar med 2 phonejacks i ena endan och en lite till ljudkortet i andra.

Har varit inne på musikbörsen men fick en väldigt konstig förklaring.

Snälla hjälp mig få igång detta till sonen.

 

Tack snälla

Mvh Nillan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du kopplat till datorn? Den sladden som du beskriver verkar vara rätt sladd. Den ska gå från Line Out (eller liknande) på mixern till Line In på ljudkortet.

 

Sedan måste du "aktivera" detta i Windows. Du dubbelklickar på den lilla högtalarikonen längst ner till höger på skärmen. Då får du fram en mixer. Där ska du höja Line In reglaget. Vill du dessutom spela in det hela så måste du höja "inspelningsreglaget" oxå. Då går du till Egenskaper i menyn i mixer och klickar på Inspelning (eller nåt sånt)...Du får rota lite i dessa inställningar så hittar du säkert :)

 

Hör av dej igen om du inte får det att fungera...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gunillanilsson

Hej

Tack för ditt svar Eminos. Grejen är den att jag inte fattar riktigt vilket uttag på mixern som är Line out, står bara massa andra saker som , channel input jacks, Insert i/o , 2TR in jacks ,Rec out jack, St out jacks, c-r out, send jacks aux1-aux2, return L (mono) R jacks.

Finns ju inte så många som är out vad jag förstår.

Har kopplat den sladden med två phone jacks röd och svart som går till en liten som passar i ljudkortet

till Line In, vad jag förstår måste man välja antingen Mic eller Line in på ljudkortet, har ett soundblaster 1024 live.

 

Mvh Nillan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska koppla från antingen "rec out jack" eller "st out jacks" (förmodligen den senare)...

Du ska välja Line In på ljudkortet.

 

Sladden ska förmodligen vara 2x Phono till en minitele som du kör in i ljudkortet. Så sladden verkar vara rätt i alla fall...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gunillanilsson

Hej

Tackar ska testa detta, det funkar inte med st out jack, så jag ska köpa ny kabel och testa med rec out ,uttaget har inte såna pluggar utan har såna man har till stereon, ja om du förstår vad jag menar.

Jag uppskattar verkligen hjälpen, tack än en gång.

Funkar inte detta får jag åka in och byta mixern eller be dom testkoppla den på musikbörsen.

 

 

Mvh Nillan

 

[inlägget ändrat 2003-12-05 13:07:49 av gunillanilsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gunillanilsson

Hej

Ville bara berätta att det var ljudkortet som inte ville funka, så när jag kopplade på en annan datorn så funkade det, så det får bli ett nytt ljudkort till grabben.

Tack för all hjälp

 

 

Mvh Nillan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...