Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Varför novellnätvärk och win98??

CJ Björkdahl

Recommended Posts

CJ Björkdahl

Här satt man i morse och tänkte vika dagen åt uppsatsfilande, så ringer telefonen halv 9...

"En lärare har blivit akut sjuk, kan du ställa upp?"

-"närdå?"

-"För en timma sedan, typ".

Okejdå.

Väl framme i skolan så visar det sig att eleverna skall lära sig powerpoint-presentationer och LANet samt alla burkar ligger nere.. (urkopplade alltså)

Suck.

Bara kavla upp ärmarna och sätta igång och skruva och joxa..

Efter 30 minuters kopplande startar de flesta burkarna, men nätverket ligger nere. Felsökning ger ingenting. Printservern har signal, men elevernas pinganden ger timeout.

Någon tjomme (visade det sig senare) hade lånat förlängningssladden till routern.. Suck. Därefter går dock allt igång.

Under dagen bluscreenar dock win98-burkarna med jämna mellanrum, och en och en annan elev råkar snubbla på nätverkssladdarna som ligger kors och tvärs i klassrummet..

1) varför inte XP?

2) varför novellnätverk?

3) och varför lånade man förlängningssladdarna från datorerna samt routern?

-Frågor man aldrig får svar på.

I morgon skall jag lära ongarna hur man konfigurerar BIOS.

Härdad vid verkligheten i skolan som man redan är (trots att jag inte ens är klar med min lärarutbildning) tror jag att jag har samma svar på alla tre frågorna:

1)Pengar

2)Pengar

3)Pengar

Här har det gått så långt att man i princip diskuterar hur många suddgummin varje elev får på politikernivå. Då har det gått för långt.

----------

We bury our sins, we wash them clean.

Glenn Larsson

Inte bara pengar, det är nog även okunskap också. Jag har redit ut en del saker i mitt liv; t.ex nån hade tryckt in en SCSI kabel i paralellporten, glömt terminera kabeln (coax nät) igenom att köra in kabeln rakt in på NV kortet osv.

Jag undrar hur vissa människor får arbete över huvud taget.

mvh

G

Pengar är kanske svaret när det gäller frågorna om Windows XP och Novell men knappast när det gäller skarvsladden. Det kostar betydligt mer att koppla om sladdarna och felsöka nätverket än vad det kostar att köpa in ett par skarvsladdar, detta förutsatt att CJ och övriga lärare på skolan inte jobbar ideellt...

/Stefan

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and thought to myself, "Where the heck is the cieling ?!" - Dilbert

CJ Björkdahl

Ja, det tog ju lektionstid..

Men jag fakturerade inget extra...

Skriver detta sittandes i klassrummet vid en PII-300/66 MHz FSB... hehe..

(håltimma)

Men fetband finns det!

"(trots att jag inte ens är klar med min lärarutbildning)"

"Å andra sidan är det bra att det finns möjlighet för pappan att ta ut mer. Jag skulle inte stanna hemma en sekund mer än det krävs för att ta hand om något barn, däremot är min sambo otroligt intresserad av småbarn."

Jag anar vissa framtida konflikter...

Mvk K Arne S

SAMHALL, är det en före detta simhall ?

CJ Björkdahl

Några regler är det nog inte, utan snarare anser man väl att pentium-ettor och tvåor räcker för skolbruk..

(Förresten var alla datorerna skänkta av föräldrar från deras respektive jobb. En bra idé!)

Stefan Eklinder
(Förresten var alla datorerna skänkta av föräldrar från deras respektive jobb. En bra idé!)

Samma stil som ett projekt jag läste om på IDG:s hemsida nyligen där uttjänta datorer från företag skickas till U-länderna. :-)

Kanske samma går till skolorna i Sverige.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det.

Yttermera.se

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...