Just nu i M3-nätverket
Jump to content

BAT-filer

squarehead

Recommended Posts

Hej.

Jag undrar om man kan göra jämförelsesatser i en BAT-fil. Och i så fall hur! Jag vet hur man skickar med argument (%1, %2 osv...) i en BAT-fil, men hur kan man kolla om dessa inte skrivits in? Skulle vilja ställa upp någon if-sats för denna händelse och utföra något annat om argumenten inte skickats med.

Just nu är nämligen problemet att DOS-programmet som anropas av BAT-filen bara ger en felutskrift i detta fall. Inte så kul...

Tack på förhand.

Robert Kristensson2

Vi antar att %1 är värdet som är "vitalt". Då är det rätt enkelt. Till exempel:

if %1i == i goto false

Dvs. om %1 inte har något värde står det:

if i == i goto false

Vidare... jag har glömt hur man kollar så att det finns tillräckligt mycket utrymme på en hårddisk. Typ jag vet att programmet tar 2,5 MB och vill kontrollera att det verkligen får plats.

Kanon! Nu är det så här, att jag har ytterst liten erfarenhet av BAT-filer. Borde kanske ha ställt frågan på ett annat sätt... Jag har t.ex. aldrig skapat "labels" i BAT-filer. Hur ska de se ut? Och hur ställer jag upp logiska uttryck som AND, OR, NOT osv? (Jag kanske vill kolla flera villkor på samma rad)

Jag klarar mig nog en bit på vägen nu i alla fall. Tackar!

Quicksilver

om du skriver:

help if

i dosprompten får du en hel del hjälp...till exempel:

EQL - lika med

NEQ - ej lika med

LSS - mindre än

LEQ - mindre än eller lika med

GTR - större än

GEQ - större än eller lika med

Ganska mycket text som fladdar förbi, så det kan vara värt att gå till c:\ och skriva:

help if > Hjälp.txt

så får du en liten textfil som innehåller ovanstående hjälp i roten på c:

Lycka till!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...