Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Billigt eller....


p.a.s

Rekommendera Poster

Hej

Jag har tittat lite på priser på digitalkameror och hittade idag det här på pricerunner:

 

Jenoptik JD 5200Z3

5.2 megapixlar, 3x optisk zoom, 2x digital zoom, USB, compactflash

bästa pris 2162 kr.

 

Jag tycker att det verkar vara lite väl billigt för 5 megapixlar så jag blir lite misstänksam. Missar jag någonting eller är det här ett kap?

 

 

JENDIGITAL JD 5200z3

Ausstattung / Technische Daten

Sensor/Resolution

Type: CCD 1/1.8''

Pixel: 5.2 Mio / effective 4,92 Mio (2560 x 1920)

Lens

Name: Autofocus zoom lens

Zoom: 3x optical / 2x digital

Focal length: 8 - 24 mm (equiv. 38 -114 mm in 35 mm-film format)

Aperture: F: 3.4 / 3.6 auto; F: 3,37 / 4,78 / 7.77 / 15 manua

Construction: 9 elements in 6 groups , including 3 aspheric surfaces

Focusing range: 40 cm to infinity

Close up mode: 8 to 40 cm

Interchangeable lenses: no

Lens accessory: no

Filter threade: no

Exposure control

Shutter speed: 2-1/2600 sec. auto, 8-1/2600 sec. manual

ISO sensitivity: Auto, ISO 100, 200, 400 manual adjustable

Exposure:Auto, manual (Exposure compensation +/- 2.0 EV)

Metering: Center weighted TTL metering

White balance: Auto, manual (daylight, tungsten,fluorescent,cloudy,WB presents)

LCD-Display

1,8'' colour TFT LCD

Optical viewfinder

Type: Real image zoom finder

Memory

external: Compact Flash-card Type I up to 256 MB

internal: no

Flash

built-in flash

Modes: Auto, on, off, Auto with Red-Eye-Reduction, Night mode

Flash range: up to 3 m

Rechargeable time: appr. 8 sec.

Video recording

Recording time: 5-30 sec.

Format: AVI, up to 15 pictures / sec.

Resolution: 320 x 240 Pixel

Colour depth: 24 Bit

Still image recording

Storage capacity: appr. 13 - appr. 340 images (32 MB CF-card)

Format: Exif 2.1 (JPEG), DCF, DPOF 1.10

Resolution: 2560 x 1920 / 1600 x 1200 / 1280 x 960 / 640 x 480 Pixel

Compression: Fine (1/4), Normal (1/8), Economy (1/12)

Colour depth: 24 Bit

Recording mode: Single shot / continuous shot / self timer shot

Delete fuction: Single / all

Selftimer: appr. 10 sec.

Print settings: DPOF

B / W pictures: yes

Audio recording

Recording time: For still images up to 10 sec.

Format: WAV

Data recording

Storage of picture dates and time in the file

Webcam-mode

no

Video out

NTSC / PAL (interface Kamera - TV )

Power source

Battery/Accu: 4x AA Alkaline-batteries / 4x AA Akku 1,2 V min. 1500 mAh, NiMh

AC/DC/adapter: 6 V, 2 A, (not supplied)

Auto power off: Only when using batteries (1 min.,3 min.,5 min.,10 min.,30 min.)

Loading the Akku: not in the camera, with charger only (not supplied)

Remot control by PC

no

Interface

USB, CF-card, Video (TV), AC / DC power

Menu-languages

German, Englisch

Tripod socket

yes

Dimensions

116 x 73 x 62 mm

Weight

appr. 280 g (without batteries)

Guarantee

2 years

Lieferumfang

Cable (Video-out, USB)

32 MB CF - card

Application software

Alkaline batteries

driver

pouch

strap

user`s manual

guarantee card

 

Det blev lite långt så jag tackar alla som bemöda sig läsa.

 

p-a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ser rätt ok ut men var medveten om att det verkar ha gått inflation i begreppet "megapixlar" precis som i så många andra siffertermer.

 

Bara för att en kamera har många "megapixlar" behöver det definitivt inte betyda att den tar bättre bilder än de med lägre upplösning! Mycket hänger på objektivet och andra delar i kameran...

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man titta på då, om man ska skilja på amatör, semiprofessionell och professionell kamera?

Själv är jag ute efter en kamera som närmare sig semiprofissionella klassen, inte för dyr men ändå med kvalitet som man kan växa in i.

 

p-a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta efter bildkvalitet förstås (och kamerans "fysik" det vill säga hur kvalitativ eller förtroendeingivande och bekväm konstruktionen är)...

 

När det gäller "amatör" förstår jag inte riktigt vad du menar, även amatörkameror kan väl vara svindyra, eller amatörer kan väl fota med svindyra kameror? Det är juh knappast så att amatörer inom foto använder något billig skräp, då skulle de juh inte riktigt vara amatörer i sin rätta bemärkelse, bara "användare" ;) ...det känns hursomhelst att allt som har med "pro" att göra är bortanför konsumentpris och lätt femsiffrigt.

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att du förstår vad jag menar med kameror i amatörklassen, men jag kan ju utrycka mig så här att jag letar efter en kamera som tar såpass bra bilder att dom går att arbeta vidare med (professionellt) både digitalt och till utskrift.

Tyvärr är det ju som du säger perverst dyrt med professionella kameror, egentligen kan jag inte fatta att det ska vara så stor skillnad på priset.

 

Jag har i alla fall surfat runt lite och som det ser ut för min del så blir det nog en kamera runt 4000: -, det är ungefär så mycket kvalitet som jag har råd med.

 

Det som slår mig när jag tittar på olika kameror är att dom verkar lägga den mesta tekniken delvis på megapixlar och resten på annat som ljud och video inspelning, det skulle vara mer logiskt att man la mest resurser på optiken, och resterande effekter kunde man ju spara till någon delux version, men det kanske bara är jag som utgår för mycket från systemkameran.

 

Jag skulle vara tacksam om någon kan tipsa om någon kamera runt 4000:- , gärna så manuell som möjligt.

 

p-a

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa på en digitalkamera från en tillverkare som även gör vanliga kameror, de har (vanligen) större koll på den optiska biten.

 

Själv är jag väldigt förtjust i Canon Ixus S400, men den kostar lite mer än 4000 kr.

 

Tror att det kan bli svårt att hitta en digitalkamera för 4000 kr med mycket manuella inställningar.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and thought to myself, "Where the heck is the cieling ?!" - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att det kan bli svårt att hitta en digitalkamera för 4000 kr med mycket manuella inställningar.

 

Mmh, det beror på vad man menar med mycket.

 

En kamera för runt 4 000 kr som ofta får omdömet

Enkel peka-klicka kamera för de som önskar, men även en kamera att växa i med många inställningsmöjligheter är Canon A80 (A70/A60)

 

 

Klart, efter inköp tillkomer kostnad för minneskort, batterier och troligen en laddare...

 

 

en länk:

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a80.html

ett negativt citat:

".."

hittade inget, jo en, att LCD-skärmen inte visade något när man tog serier av bilder, då var man tvungen att nyttja den optiska sökaren...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thorulf Arwidson

Jag köpte i juli en Canon A 70. Den har väl i stort sett så många manuella inställningar som man kan tänka sig samtidigt som den naturligtvis har automatisk inställning. Den ger bra macrobilder och är förhållandevis liten och lättarbetad. Men jag är inte helt nöjd med den därför att jag tycker att bilderna blir lite matta och oskarpa. Det går visserligen att ordna till i ett redigeringsprogram, men ändå. Jag använde tidigare en Fuiji Finepixel 2600 Z, en enkel kamera, men den gav bättre skärpa under goda ljusförhållanden. Förutom att den var lite ljussvag så var det en bra lite enkel kamera. Tyvärr gjorde jag mig av med den, vilket jag ångrar. Någon som har en liggande och vill sälja den?

 

Thorulf Arwidson

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärpeproblem med A70? Upplever inte jag. Däremot en anings överxponering, men inget problem.

 

Skärpeproblem borde väl gå på garantin?

 

En utmärkt kamera.

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...