Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta moderkort på en Dell?


ThBr

Rekommendera Poster

Jag har en Dell Dimension 4300 som jag nu vill byta moderkort på och och då till ett "icke-Dell-kort" om det nu är möjligt.

 

Frågan är därför: Är det ett ATX-kort jag har idag eller inte och kan jag i så fall byta till ett vanligt ATX-kort?

Att kolla med Dell-supporten är lönlöst, det är i själva verket rena skämtet där man i stället får meningslösa motfrågor om vilket operativsystem man har bla bla bla osv.

 

Kortet har hursom helst storleken 270x240 mm.

 

Bilder på finns här. Notera speciellt att kortet fästes i chassit i respektive hörn med snäppfästen samt låses med en stycken skruv, allt detta är markerat på fotot.

http://w1.828.telia.com/~u82803782/moderkort1.jpg

 

Här finns även ett foto på baksidan där portarna visas, är detta en standardlösning?

http://w1.828.telia.com/~u82803782/baksida.jpg

 

Tacksam för svar.

//T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Har du tittat på PowerSwitch, HDD-led med flera?

 

Gör det innan du kutar iväg och köper moderkort. För att det kan nämligen vara så att dessa trevliga kontakter sitter ihop i en enda stor kontakt.

 

I alla fall har de gjort det i märkesdatorer jag tittat under huven på. :-)

 

Allt ser ut som om det är helt OK med ett vanligt ATX-kort, men kollar man på kontakterna ovan så blir man snabbt besviken.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Allt du behöver veta finns på internet. Du kan bara inte hitta det.

 

Yttermera.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allt går men att lägga ner sånt jobb på en dell låda vet jag inte om det är värt allt måste göras om

efter som dell har allt eget !!!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett ATX-kort jag har idag eller inte och kan jag i så fall byta till ett vanligt ATX-kort?

 

Kan inte hjälpa dig mer än att säga att jag vet att Dell förr i tiden har kört med egen konfiguration av nätaggets pin-out. Tyvärr har de ändå använt en standard ATX-kontakt, vilket medfört att folk har bränt sina moderkort när de har kopplat in dem och satt på strömmen.

 

Mitt råd är att söka på nätet efter info om just din modell, och eventuellt mäta på nätagget för att kontrollera om det är special eller standard innan du testar. Vet alltså inte hur de gör nu, men jag har åtminstone hört talas om detta.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...