Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nybörjarfel?


Christer12

Rekommendera Poster

Christer12

Jag är relativt van Win-användare, men def ingen hacker. Jag var nyfiken på Linux och läste boken "Linux för alla" samt installerade RH6 från den medföljande CDn parallellt med Win95 i min Presario.

 

Det är förvisso högre tröskel i Linux!! Jag har följande problem som jag tacksamt vill ha hjälp med:

Skrivare: jag har installerat med "printtool" och det funkar med en testutskrift därifrån, men när jag försöker skriva ut från en applikation händer inget. Vad är fel?

Ljudkort: Jag har försökt installera från "setup", men hittar inte mitt kort i specen. Hur lägger man in en driver för mitt kort, och kan jag kopiera den från Win95?

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Martinsson

Svar angående ditt ljudkort:

 

Jag hade också problem med mitt ljud, och mitt ljudkort fanns inte med i "listan" heller. Men jag laddade ner en sak som hette OSS/Linux (Open Sound System), och efter att ha installerat detta så funkade mitt ljud perfekt. Bara att skriva

"soundon" om man vill ha igång ljudet, eller "soundoff" och man vill stänga av ljudet. Det funkar helt perfekt

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket program försökte du skriva ut från? Olika program använder olika metoder för utskrift. . .men ett vanligt sätt är att programmet skapar en postscriptfil som man sedan kan skriva ut, exempelvis med ghostscript.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer12

Från StarOffice, i rutan för val av skrivare finns inte min med, trots att den finns definierad och installerad enl printtool.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på att staroffice har sina egna skrivardrivrutiner.

Men du kan ta nån som liknar. Dom flesta fungerar på ungefär samma vis.

Tex Har du en HP Deskjet 850c, så funkar 650 oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...