Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera eller nyinstallera - vad väljer jag?


maik

Rekommendera Poster

Hallå.. är sysadm. för 20 klienter och ca.4 servrar som idag ser ut så här:

Server1 = Filserver, Exchange 5.5 / NT4 server

Server2 = Sql 7.0 db / NT4 server

Server3 = Printserver / NT4 server

Server4 = Webserver / NT4 server

 

Jag har två nya servrar varav den ena redan är klar.

 

Ny server1: Nyinstallerad med Server 2003 och SQL 2000

Ny server2: "denna tänkte jag skulle ersätta den gamla fil- och e-post servern" men som enbart fil- och printserver. Den gamla uppgraderar jag sedan till Exchange 2003.

 

Hur låter detta??

Tar det lång tid att bygga en ny domän parallellt med den befintliga NT4 domänen?

Är detta lättare att göra än att göra en uppgradering från nt4 till win2003?

 

Tack på förhand,

MaX

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ett ganksa digert jobb framför dig om du vill skapa om allt, men å andra sidan får du en "ren och snygg" miljö. Väljer du att uppgradera bör du va bekant med hur Exchange fungerar, hur en ADConnector sätts upp och så vidare. Har du mycket rättigheter på share osv så rekomenderar jag en uppdatering.

Glöm dock inte att kontrollera att din hårdvara är kompatibel med ditt nya OS, MS har mjukvara du kan kolla detta med.

Vill du ha hjälp så kolla in hos oss vi gör inget annat än just migreringar av Windows och Exchange.

 

/Magnus

www.humandata.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är en del att göra och det ska vara klart under December månad.

 

Idag så är miljön ganska grötig, utan någon bra katalog struktur och de har skapats utan rättigheter för varken grupper eller individer. Alla har mer eller mindre samma rättigheter. Den enda gruppen som finns är, "Domain Users" + en grupp för ekonomi avd.

 

Jag har redan skissat klart en ny katalog struktur som följer ett mönster, med grupper och rättigheter så de käns mest rätt att gå vidare med att bygga nytt paralellt med den gamla miljön.

 

Vad gäller Exchange så har jag bokat in mig på en kurs för, Exchange 2003 (nästa vecka) så jag hoppas få lite skinn på näsan då.

 

Ändå känns det lite osäkert att dra igång processen, lite med tanke på att AD måste sättas upp och där brister mina kunskaper lite..

 

--M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvaran är på gränsen på de gamla servrarna men de ska rull enbart till sommaren, sedan byter jag ut dem också. De är kompatibla med 2003 och kommer inte belastas så mycket så jag tror de klarar jobbet.

 

--M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det löser du säkert, vill du spåna lite kring dina idéer så hör av dig!

 

/Magnus

www.humandata.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...