Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Streaming


Johan A.

Rekommendera Poster

Funderar på att lära mig mer om streaming, men vad ska man börja med?

Windows 2003 kan ju streama och verkar ha hyfsade säkerhetsfunktioner(DRM). Men hur blir det då för dem med Mac eller Linux? Kommer inte de att få svårt för Windows Media?

Kanske QuickTime är bättre, men då behöver väl folk ha Pro-versionen för att se saker i "fullskärm". Sedan har de väl inte så bra säkerhetsfunktioner, eller?

Till sist så finns ju Real Media, men Real har ju inte så bra rykte så...

Finns det bättre alternativ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bojkotta Real..! Deras taskiga player, som är besvärlig att ladda hem är en styggelse. Windows Media Server tycker jag är lämpligt om man vill börja nånstans. Enkelt att sätta upp och ger goda prestanda. QT är för all del inte dumt heller. En outsider är flash communication server från Macromedia, kanske den mest spännande lösningen av dem alla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Du får helt enkelt se det så här:

 

Användarmassan och skillnaderna mellan WinTel och Mac är väldigt stora, mätningar säger 4% av användarna använder Mac. Windows Media Player finns för både PC och Mac och eftersom denna är så gott som standard på Windows maskiner är ju vinsten ganska stor. För QuickTime måste man helt klart ha applikationen installerad på maskinen, något som inte tillhör vanligheterna att den normale Svensson vill eller ens vet hur man gör.

 

Video 9 är ju påväg att bli en standard och det finns bra spelare även för *nix

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns också en annan aspekt på vilket du väljer (om det är viktigt för dig).

 

Väljer du QuickTime Streaming Server så stöder du RIKTIG industristandard som t.ex MPG-4, och 3GPP. Inte något eget påhittat och låst format som Microsoft använder. Windows Media är ingen standard bara för att Microsoft bundlar med det i sitt operativ.

 

Med QT Streaming Server kan media spelas i ALLA spelare som stöder denna industristandard, oavsett operativ.

 

QuickTime Streaming Server finns dessutom i opensource-variant och kan köras på både Mac, Linux, Windows och Solaris.

 

Som webutvecklare eller MediaProvider av något slag anser i alla fall jag att man har en liten skyldighet att tänka efter när man väljer teknik. Vill vi att öppna standarder skall växa och utvecklas (vilket gagnar alla som stöder standarden), eller vill vi att slutna format ska växa sig starkare (vilket gagnar den som tagit fram formatet)?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med format för streaming är lite svårt.

 

Det är ju klart enklast att köra med ett Windows Media Player format eftersom det är mest vanligt.

Men för mig handlar det mer om kvalité, öppenhet och pris.

 

Vi kör själva en Darwin Streaming server (Quicktime) i Linux-miljö p g a tre skäl. Bild-kvalitén i MPEG4 jämfört med WM9 i samma bandbredd går inte att jämföra. Speciellt i låga bandbredder kommer MPEG4 till sin rätt. Det är också en öppen standard vilket inte WM9 är.

 

Reals format tycker jag nästan är bäst. Det är inte alltid bäst ljud och bild men servern anpassar materialet efter den tillgängliga bandbredden vilket skapar den bästa upplevelsen för användaren.

(De har dock ett och annat att lära om hur man bygger en webbplats så folk hittar men det är en annan diskussion).

 

Jag vet inte vad Windows Media Server kostar men jag gissar att den ingår i deras serverpaket och kostar därmed x antal tusen kr.

Reals-server finns som en gratis version men är begränsad till 1Mbit genomströmning vilket kan funka för mindre interna servrar.

 

Quicktime Streaming Server finns som två versioner. En som inkluderas med Mac OS X server och en annan (Darwin) som är opensource. Dessa är samma produkt. Funkar på mac, Windows, Linux och Solaris.

 

Men man måste ju koda det man ska skicka också.

Om vi nu tänker på live-streaming:

 

Med WM9 vet jag inte riktigt hur man gör,

med Real så finns det en begränsad gratis produkt, resten kostar.

Till Qucktime finns det en gratis Broadcaster, men den funkar bara i Mac OS X. (Behösb dock ingen fet mac, har sänt via en gammal blåvit G3/300 maskin utan problem.

 

Det finns ju också en massa andra program som funkar med dessa servrar på olika sätt (och som producerar statiskt material).

Så allt beror på vem man riktar sig till.

Vad jag har sett är det många som laddar ner Quicktime för att lyssna på de konserter vi har sänt live och på de som ligger uppe efteråt. Eftersom vi kör allt i MPEG4 så finns det många andra spelare (t ex på Unix och Linux) som kan spela materialet, servern följer även ISMA.

 

Nu blev ju detta ett slag för Quicktime, men det är ju bara för att jag gillar priset (0:-), öppenheten (open source) och kvalitén (MPEG4).

 

Det finns dock många rätt i andra produkter också, men man får se till vad som passar för ändamålet.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sålänge jag slipper ha Reals förbenade mjukvara i min dator är jag hyfsat nöjd - Real One är väl mer virus än program? Fy för den bittra, fattar inte att Real är populärast i Sverige, det går fasiken inte ihop...

 

...slipper jag Apples förplånkade skitgränssnitt i QT Player blir jag ännu mer nöjd - den som skapade det där missfostret borde spärras in. Att det dessutom kostar pengar att få upp det hela i fullskärm gör juh det hela totalt oanvändbart och inte tusan är .mov någon form av standardcontainerformat även om kompressionen är det?

 

 

...därmed inte sagt att det finns några bättre alternativ... men att kvaliteten skulle bli bättre i mpeg4 än i Ms nya wm9-format låter i princip omöjligt och jag har inte lyckats producera sådana resultat själv (är det inte deriverat ifrån mpeg4? Nå ms har juh mpeg4-codecs för avi också). Men, men - det är bara jag...

 

...slutsatsen är i alla fall att är det Real så kan du glömma mig som tittare, qt eller wm däremot går bra för dagen - även om qt-spelaren lyckats med det omöjliga att se hemskare ut och bete sig värre än senaste mediaspelaren från ms! Fy skäms Apple, laga!

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju Real Alternative (och QuickTime Alternative)

http://home.hccnet.nl/h.edskes/mirror.htm#kazaa

 

Dessa bygger ju på Media Player Classic

 

Inge Spyware här. Detta är ju spelare, och inte ett inlägg om vilket program man skall ha för att strömma. Men soom sagt alternativ till Real och QuickTime

 

[Esc]

[inlägget ändrat 2003-12-04 10:27:18 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...