Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

flytt av mailkonto/mail till annan låda ?


trexen

Rekommendera Poster

Tjena jag har en litet problem,

 

Hur flyttar jag alla mail i en mail låda till en annan maillåda ??

En person har nämligen slutat på företaget. och hans chef vill ha kundmailen nu. en tid framöver

 

Hur löser jag detta smidigt

 

kör Win 2000 server med exchange 2000

 

tacksam för svar

Mvh

Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det gäller de gammla breven så skulle jag antingen jobba med Public Folders och lägga mailen i en mapp därunder med behörighet bara för de som ska ha rätt att läsa dem, alternativt personal folder men jag vet inte säkert hur det är med rättigheter om du gör pst.filer av en annan persons mailbox..

 

Har ni löst det med nya mail?

 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Maria skriver är en gensam mapp en mycket bra lösning, klart bäst ur administrativ synvinkel. Om chefen sen vill ha mailen i en bärbar dator kommer PST filen väl till pass, tänk dock på dess begränsningar, bla max storlek på 2 GB.

Nya brev hanteras lättast genom att lägga till ett alias (ny smtp-adress) på chefen i fråga. Aleternativt köra med dubbel leverans, men då finns båda mailboxarna kvar och skapar dubbel administration.

 

/Magnus

www.humandata.se

 

[inlägget ändrat 2003-12-02 11:29:33 av Nerdy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror vi missförståt varandra lite,

jag har inte tillgång till hand PC längre utan måste göra detta i servern

 

men jag hittar inget i ESM (Exchange System Manager)

 

eller är det smidigaste att lägga till en till Exchange konto med hans konto ?? kommer det att fungera ??

 

Mvh

Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Du menar att du inte har tillgång till säljarens PC längre?

Är du mailadmin borde du väl kunna ta över ägandet över den mailboxen så du kan flytta dem till en Public Folder?

 

Du bör kunna skapa alias på chefens konto via servern iaf. (för nya mail)

 

/Maria

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbla rättigheter på hans mailbox sätter du via ADUC, glöm inte att slå på advanced view och sen via Exchange Advanced och Mailbox rights.

Lägg till ett konto som du har tillgång till, skapa en profil med detta kontot som pekar på det du vill tanka ut, lägg ner infon i en PST (el public folder).

Lägg till ett alias via ADUC på chefen, görs under fliken E-mail addresses.

 

/Magnus

www.humandata.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...