Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Teknologer vs. ekonomer


lillen_009

Rekommendera Poster

Varför hatar alla tekonologer ekonomer? Sitter med i en större studentförening med ekonomer, och har varit på flera andra högskolor/universitet i Sverige och det är ofta samma sak överallt. Frågan är VARFÖR? Vi föresöker samarbeta med dem på olika sätt, men ingen gilar oss *snyft*

 

Finns det några teknologer här som kan säga varför? Är det bara att man fått det intryckt när man var ny, eller finns det saklig grund?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Som både Teknolog och Ekonom så kan jag säga det; Teknologer intresserar sig för funktioner och bra kvalitet och Ekonomer intresserar sig för att kränga grejer, planera livet i tidsenheter.

 

Teknologer bryr sig inte mycket om vinst, hålla tider och teori. Ekonomer bryr sig inte mycket om kvalitet och coola funktioner så länge det man tvistar om gör sitt jobb.

 

Det är 2 olika typer av yrkeskategorier. Själv föredrar jag teknologens syn, man kan inte planera livet i minsta millisekund; istället gör man "en vi ska nå till X" plan istället för "Idag ska detta göras plan", då brukar det gå bättre.

 

Om du gjort en Bellbin test så ser du dock att de båda kategorierna i huvudsak återfinns i samma färg kategori; Analytisk.. vilket är lite underligt.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv undrar jag varför min institution numera heter "Ekonomihögskolan" när jag studerar Informatik. Förut hette det "Inst för Ek & In". Även då undrade jag vad Informatik och Ekonomi hade med varandra att göra. Snart har vi informatikstudenter helt raderats ut från historien av alla ekonomistudenter. *snyft*

 

;)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som både Teknolog och Ekonom så kan jag säga det; Teknologer intresserar sig för funktioner och bra kvalitet och Ekonomer intresserar sig för att kränga grejer, planera livet i tidsenheter.

 

själv tycker jag teknologer är mer beräknande...

 

Om du gjort en Bellbin test så ser du dock att de båda kategorierna i huvudsak återfinns i samma färg kategori; Analytisk.. vilket är lite underligt.

vi har gjort det och de hamnade i stort sett om du sa, men det förvånar inte mig så mycket. Tycker "vi" liknar varandra och fårsår därför inte de förutfattade meningarna om varandra

 

Själv undrar jag varför min institution numera heter "Ekonomihögskolan" när jag studerar Informatik.

 

Samma sak har hänt här i Växjö. Suttit med på institutionsmöten när det diskuterats, och då hävdades det att kompetensen inom nformatik till stor del finns inom de företagsekonomiska ämnena (marknadsföring, mm) och att det var bättre (och billigare) att informatiken skulle ligga under Ek.högskolan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag ingen grudge vad jag vet :)

 

...informatikare använder det teknologer skapar, ekononomer ser till att vi teknologer kan fortsätta med det vi gör så att informatikarna har något att pyssla med, right? ;)

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, hatar jag ekonomer!!!?

 

Ajajdå, får säga upp bekantskapen med två barndomsvänner...

 

Nja, det är väl skillnaderna i hur studierna läggs upp som gör att teknolologer och ekonomer ser på varandra.

 

Och sedan, jag gick på en liten ekonikurs på Sthlm Universitet. Första föreläsningen. Jättesal. Föreläsaren står med en OH-apparat. OH-bladen med minimal stil på. Knappt läsbara från tionde raden, där jag satt på 20:e...

 

Och han nämner procent. De skulle han inte ha gjort. Tog cirka tio minuter att få tyst på frågorna om VAD en procent är. Tror inte alla förstod då ens...

 

Nä inget ont om ekonomer, men matematik är inte deras främsta kunskap :)

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sedan, jag gick på en liten ekonikurs på Sthlm Universitet. Första föreläsningen. Jättesal. Föreläsaren står med en OH-apparat. OH-bladen med minimal stil på. Knappt läsbara från tionde raden, där jag satt på 20:e...

 

tyvärr ganska vanligt förekommande på A och B-nivå

 

Och han nämner procent. De skulle han inte ha gjort. Tog cirka tio minuter att få tyst på frågorna om VAD en procent är. Tror inte alla förstod då ens...

Lite väl elakt kanske :)

 

 

 

Jobbat i baren på en teknologsittning och det var många elaka sånger om ekonomer... Vi försöker samarbeta med dem, men det verkar vara omöjligt pga alla fördomar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är själv teknolog och suttit med i teknologförenings styrelse på högskolan jag pliggar på...

 

Här är det ett gott samarbete mellan alla olika instutionsföreningar men samtidigt så har man ju en massa olika elaka sånger om andra dicipliner en den man själv läser på. Det handlar om att bygga upp en gruppkänsla.

 

Några exempel:

Knullar man en ekonom,

ja då får man kondylom.

Knullar man en ekonom,

ja då får man kondylom.

Om om man ej har kondom.

 

Eller:

När jag ser en teknolog,

tar jag fram min motorsåg.

När jag ser en teknolog,

tar jag fram min motorsåg.

Och han blir så låg.

 

Sen förekommer, särskilt kring nollningen olika saker.

Ekempelvis att folk från en förening snor en maskot från en annan och bränner upp den under högtidliga former...

 

Men hela tiden ligger det ju på en skämtsam nivå som man inte får passera... då får man alla emot sig, både de från "andra sidan" och sina egna. Det brukar framför allt gälla nollor som tror det rör sig om äkta hat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...informatikare använder det teknologer skapar, ekononomer ser till att vi teknologer kan fortsätta med det vi gör så att informatikarna har något att pyssla med, right? ;)
Hehe intressant ;)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

> vi har gjort det och de hamnade i stort sett om du sa, men det förvånar inte mig så mycket. Tycker "vi" liknar varandra och fårsår därför inte de förutfattade meningarna om varandra

 

Vad jag menade är att de är olika facetterade; Teknologer skapar ofta och ekonomer vill styra upp mera. Teknologer mycket "blå" (analytiska) och Ekonomer lite mindre "Blå".

 

Själv var jag ganska röd, sekundärt blå, vilket borde förklara en hel del om mig för folk som undrar :o)

 

[inlägget ändrat 2003-12-02 08:16:18 av Glenn Larsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OFF TOPIC:

 

En VD på ett verkstadsföretag satt och grunnade på hur mycket 2+2 var. Han gick ut på verkstadsgolvet och frågade en av montörerna som genast svarade att det blev 4. Men VD:n misstrodde en så lågt utbildad man så han gick vidare och träffade en av ingenjörerna, denne svarade "roten av 16", vilket inte gjorde VD:n klokare. På väg upp till sitt rum träffade han på en controller och ställde samma fråga, hur mycket är 2+2? Denne funderade ett slag och sade sedan: - Hur mycket skulle du önska att det var...?

 

Där har ni en sann ekonom!

:)

 

[inlägget ändrat 2003-12-02 08:28:37 av PPC]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är så där du går, men så är det inte alltid. Visst förekommer det här också att man ger ett tjuvnyp till de andra utbildningarna, men allt handlar om relationer och samarbeten. Här har vi två kårer, en för teknologer och en för alla andra. Kårerna har sina kontor bredvid varandra, och gör en stor del av det väsentliga arbetet tillsammans. Vi är mycket beroende av varandra och det samarbete vi har, annars skulle båda organisationerna få det svårare. Vi har också en fantastiskt bra nolleperiod, som vi också samarbetar om. Vi har en del sektioner och föreningar, men kårerna kontrollerar det mesta av det sociala. Vi försöker skapa en gemensam god stämning, där man ska vara stolt över att vara student här och inte teknolog eller ekonom här.

 

Jag var för övrigt på en sittning på Chalmers i våras, där jag hamnade bredvid en enormt dryg lundateknolog. Det var faktiskt första gången jag mött någon som presenterar sig som teknolog istället för student. Mycket intressant. I vilket fall visade det sig att han var totalt inskränkt och rätt korkad, vilket gjorde mig rätt besviken - man tycker att en student från en av Sveriges största studentstäder skulle vara mer vidsynt än så. Själv har jag varit teknolog ett par år, numera pedagogstudent, och jag skulle aldrig gå tillbaka...

----------

We bury our sins, we wash them clean.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var faktiskt första gången jag mött någon som presenterar sig som teknolog istället för student.

Ovanligt? Jag är van här... :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag tror att mycket av "fiendeskapet" mellan teknologer och ekonomer ligger i just användningen av matematik ...

 

De flesta teknologer får (än så länge) gå igenom ett mer eller mindre tufft stålbad med grundläggande matematik, som sedan används i olika tillämpningar. Allting väldigt precist, exakt och logiskt.

 

Vad jag vet (själv teknolog) existerar det mycket få naturlagar inom ekonomi och det är överhuvudtaget svårt att räkna på saker och ting. Ändå har (i alla fall en del) ekonomer en övertro på diverse modeller och uträkningar. Jag tror att detta stör många teknologer, vilka lätt hänger upp sig på exakta siffror och beräkningar.

 

En föreläsare på chalmers gjorde följande jämförelse:

- En teknisk fyskiker har fel en gång på 10 000.

- En civilingenjör har fel en gång på 1000.

- En läkare har fel en gång på 100.

- En advokat har fel en gång på 10.

- En ekonom har alltid fel.

 

För en kallhamrad teknolog kan nog ekonomi verka "flummigt", men vi kanske skulle se det som en utmaning istället? Fast å andra sidan, om det gick att formulera en modell som exakt förutsåg börsens utveckling skulle den förmodligen kollapsa, eller ...? ;-)

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanlig blandning av avundsjuka och oförmåga att förstå vad andra gör?

 

Ekonomen är avundsjuk på Teknologen på grund av att Teknologens utbildning får 2-3 gånger så mycket resurser.

 

Teknologen är avundsjuk på Ekonomen för att ekonomutbildning upplevs som lättare (färre timmar, ingen vågröra osv) men trots det fins en stor risk att ekonomen blir deras chef och får bättre betalt.

 

Ekonomen studerar kurvor som kallas isoCost eller något annat konstiga. Teknologen inser omedelbart att det är en vanlig gymnasie-derivata. Men förstår inte att ekonomen aldrig kommer att ha tillräckliga data för att beräkna det och inte har den minsta nytta av att förstå hur det beräknas.

 

Ekonomen förklarar kvanitetens beroende av priset i ett diagram där kvantiteten står på X-axeln och priset på Y axeln. Teknologen går och skriver en elak studentsång.

 

Teknologen vägrar att inse att ett fjolligt plastskal är viktigare för försäljningen än en perfekt funktion. Ekonomen går och skriver en elak studentsång.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hat är så starkt ord. Jag skulle snarare säga.. typ... älskar inte. ;)

 

"I don't hate it" - Akito-kun, Kodocha, uttrycker sin försmak för något.

 

--

.Wey

 

Go da! Sing a song!

[inlägget ändrat 2003-12-02 12:39:01 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...